2012-08-07, 16:05
Medlem
Vad skule en etta gå Gärdet på runt 28 kvadrat kosta?

Eller en etta på Sveavägen på 38 kvadrat?

Svart?
Citera
2012-08-09, 16:11
Medlem
Köpa svartkontrakt i Stockholm, hur?

Jag är i en situation då jag är i akut behov av boende. Därför har jag nu bestämt för att jag vill köpa mig ett förstahandskontrakt! Men hur ska jag göra? Dom är inte direkt annonserade på blocket. Hur tar man kontakt med någon som säljer?
Citera
2012-08-09, 16:22
Medlem
submariners avatar
hej,

om du inte har kontakterna ska du nog låta bli, du riskerar att bli ordentligt blåst...
Citera
2012-08-09, 16:27
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
hej,

om du inte har kontakterna ska du nog låta bli, du riskerar att bli ordentligt blåst...
+1
Köp bara från någon du känner alt kompis kompis. Finns mycket scammers där ute
Citera
2012-08-09, 16:54
Medlem
Jo vet en! Men denna person vill inte att jag ska säga att jag fått numret via personen och man blir ju bara nekad.
Citera
2012-08-09, 21:22
Medlem
Nu har jag fått tag i en! Jag vet att han förvaltar fastigheter, vågar man?
Citera
2012-08-09, 22:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Köp en bostadsrätt istället. Mycket bättre på alla sätt och vis.
Citera
2012-08-10, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helluhellu
Nu har jag fått tag i en! Jag vet att han förvaltar fastigheter, vågar man?

Hur mycket begär han per kvadrat?

Var?
Citera
2012-09-15, 11:28
Medlem
Dakemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WisemansWhore
Vad skule en etta gå Gärdet på runt 28 kvadrat kosta?

Eller en etta på Sveavägen på 38 kvadrat?

Svart?

Om du köper av en svartmäklare skulle det nog kosta ca 300tkr för en etta i innerstan. Hittar du en lägenhet utan nån svartmäklare brukar dom gå för hälften (ca 150tkr).
Citera
2012-09-15, 11:31
Medlem
Lurkings avatar
Finns ingen måttstock, handlar om vad värden vill ha och vad mäklaren vill tjäna. Men mellan 150k-200k utanför stan medans innestadslyorna går på 200k och uppåt. En fyra på Östermalm kan gå för 800 till exempel...

Du hittar dessa mäklare via kontakter
Citera
2012-09-16, 11:24
Medlem
Priserna via svartmäklare har ju blivit lite högre senaste året eftersom dom gjort om reglerna om byten så det har blivit mycket svårare med skenbyten. Så därför säljer många mäklare just nu nästan bara "raka" kontrakt direkt av värdarna eller förvaltningsbolagen.
T.ex om en 2:a på 55-60 kvm i stan låg på 300-350.000:- innan så ligger dom på upp till 400-500.000 nu om du köper via mäklare direkt via värden eftersom värdarna vet att dom får mera betalt nu. Om man ska byta sig in i en lägenhet nu så tar det upp till 1 år innan allt är klart eftersom värdarna kollar upp att du fortfarande står skriven dit du flyttat.. Så skriver jag mig på ett skenbyte nu så måste jag stå där i helst 6mån eller mera innan jag kan byta det till en annan som jag vill ha, sedan måste den som säljer sin lya via mäklaren stå skriven i minst 6mån efter bytet på skenbyteslyan för att dom kollar retroaktivt oxå nu.
Upptäcker någon av värdarna att det är nåt skumt med mantalskrivningen så blir du av med kontraktet och således pengarna du fått betalat för kontraktet. Därför är det svårt med skenbyten nu för tiden. Jag har många kontakter och en vän köpte en 2:a på 57 kvm i Johanneshov precis för 295.000:- som jag tyckte lät lite dyr först men den var "rak av värd" och helt nyrenoverad med låg hyra och stor balkong och han hade bråttom.
Samma lägenhet på söder skulle gå på 400-500.000:- beroende på läge
Senast redigerad av Clk55 2012-09-16 kl. 12:03.
Citera
2015-06-24, 15:12
Medlem
Köpa förstahandskontrakt/svartkontrakt i Stockholm

Jag har precis flyttat till Stockholm pga. jobb. Bor för tillfället svart i andra hand. Vill inte köpa BR förrän jag lärt mig stan.
Har god kreditvärdighet och lite pengar undansparat. Vill inte bo någon annanstans än innanför tullarna.

1. Någon som har tips på hur jag ska få tag i en HR utan för stor risk?
2. Hur gör man upp affären? Kontant betalning efter att kontraktet är påskrivet och konfirmerat?
3. Vad ligger priserna på i dagsläget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in