2008-11-14, 15:10
Medlem
Flytande_argots avatar
Sg en dokumentr fr rtt lnge sedan om ett hemligstmplat amerikanskt rymdprogram. Det brjade med att ngon upptckte en rymddrkt i nt lager av en modell som han inte knde igen. Nr han brjade forska i det hela s uppdagades att den var en del av ett hemligt rymdprogram som USA haft dr man haft rymdkapslar/stationer eller vad man ska kalla det i bana runt jorden. Dessa stationer var konstant bemannade av astrounater som hade till uppgift att skta om spionutrustningen som fanns ombord, mest avancerad fotoutrustning.

r det ngon som har mer information om detta program eller var det bara bluff och bg? Minns inte alltfr mycket av dokumentren. Men om det stmmer s r det vl onekligen en hemlighet som de lyckats skydda rtt vl?
Citera
2008-11-14, 15:48
Medlem
TigerTs avatar
denna killen hittade samma sak.

http://www.youtube.com/watch?v=B4PkNPCEnJM
http://www.youtube.com/watch?v=_fNsah-0vpY
Citera
2008-11-15, 20:00
Medlem
Vidovdans avatar
Jag hade inte hrt talats om ngra konstant bemannade spionsatelliter frut, men jag vet att spionsatelliter r ett av de omrden dr det satsas allra mest pengar inom amerikanska militren. Det sker i samarbete med privata underleverantrer och dessa underleverantrer bestller i sin tur delar av andra underleverantrer, bland annat svenska teknikfretag som tex Saab och Ericsson.

Vad dessa satelliter anvnds till vet man inte riktigt, men det r ingen vild gissning att de anvnds till att vervaka och kartlgga andra lnders militra anlggningar, p marken och i rymden. Det skulle vara mycket intressant om en del av anlggningarna dessutom r bemannade.

En annan teori r att Ryssland och/eller USA (kanske Kina ocks) har byggt eller planerar att bygga militra anlggningar p baksidan av mnen, den sidan som alltid r vnd frn jorden. Dr rder konstant radioskugga och man har fritt fram att spana vidare ut i rymden utan att stras av signaler frn jorden. Det finns skert militra frdelar ocks som jag inte knner till.
Citera
2008-11-15, 20:34
Medlem
Tranquility Bass avatar
Hur har uppskjutningarna i detta "hemliga rymdprogram" gtt till med tanke p att det inte bara gr att skicka upp rymdfarkoster utan att ngon ser det p ett eller annat stt?
Citera
2008-11-15, 21:09
Bannlyst
Seris kille...han hackern, sitter och dricker pint under jnke krringen som frgar. lol
Citera
2008-11-15, 21:14
Medlem
Flytande_argots avatar
Ah, jag hittade lite mer om det hr:

http://www.wired.com/science/space/news/2005/06/67740

Programmet "lyfte" tydligen aldrig frn marken.

Citat:
NASA got a reminder of its Cold War origins recently when a probe into a locked storage room at the Cape Canaveral Air Force Station unveiled two spacesuits from a canceled spy program -- and one had a "007" name tag.

The suits were discovered when two security agents came across the locked room during a check of the facility. They used a master key to unlock the door and found, among other things, the two blue spacesuits "complete and in remarkable shape," according to a report posted to NASA's website on Friday.
Citera
2008-11-15, 21:17
Medlem
TinFoilBobs avatar
Har fr mig att detta bara kom till planeringsstadiet. Lnge sen jag lste om det men flygvapnet hade en egen frja p ritbordet, Dyna Soar:

http://en.wikipedia.org/wiki/X-20_Dyna-Soar

Syftet var som nmnts bl a fotografering. Man vill nog ocks kunna underska och oskadliggra fientliga satelliter. Sovjet hade t o m bevpnade farkoster.

Hemliga rymduppdrag r inget ovanligt. Sjlva uppskjutningen r svr att hlla hemlig, det grs inte heller. Men last och uppdrag kan vara helt hemliga. Sdana grs bde av flygvapnet och 'civila' aktrer ssom Nasa. Under kalla kriget var flera av rymdfrjans uppdrag hemliga.
Citera
2008-11-18, 11:49
Medlem
TigerTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoi!
Seris kille...han hackern, sitter och dricker pint under jnke krringen som frgar. lol

haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in