2008-11-14, 14:13
Bannlyst
Har haft linux ett bra tag tills jag insåg att windows va extremt mycket bättre till spel och efter som jag inte var så riktigt duktig på att köra på i terminal så beslöt jag mig att sluta med linux goh!

Nu är det dax igen linux på bärbara ska installeras imorgon på Hackaton i malmö som är en liten samling eller vad man ska kalla de där linux nördar träffas och har kul med datorer typ

Vad ska jag ha för linux dist på min bärbara krav nedan

Vill ha ett linux med lätt hanterad gui och lätt använt för nybörjare inom linux (PS: Jag lär mig snabbt)

Ville även informera om detta conventet Hackaton i Malmö Folketshus i sofielund
Senast redigerad av Kiiiw 2008-11-14 kl. 14:17.
Citera
2008-11-14, 14:22
Medlem
penol700s avatar
Ubuntu, xubuntu, kubuntu, linux mint....
https://www.flashback.org/showthread.php?t=507161
Citera
2008-11-14, 14:45
Medlem
Välj ett populärt system från Distrowatch lista:

http://distrowatch.com/
Citera
2008-11-14, 15:39
Medlem
Har fått för mig att Ubuntu är det lättaste och även ett av de populäraste.
Citera
2008-11-14, 16:20
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kr0owe
Har fått för mig att Ubuntu är det lättaste och även ett av de populäraste.

Ubuntu är lätt, i princip för det mesta "Windows-lätt". Aktiv community gör också att man lätt får hjälp och det finns vettiga manualer att köpa om man vill fördjupa sig. Nackdelen är väl kanske att man som standard får en väldig massa program man förmodligen inte behöver. Men det går ju att rensa ut i efterhand.
Citera
2008-11-14, 19:18
Medlem
xintrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Ubuntu är lätt, i princip för det mesta "Windows-lätt". Aktiv community gör också att man lätt får hjälp och det finns vettiga manualer att köpa om man vill fördjupa sig. Nackdelen är väl kanske att man som standard får en väldig massa program man förmodligen inte behöver. Men det går ju att rensa ut i efterhand.

Mjo, går ju att rensa ut i efterhand, men lite jobbigt då man som "ny" förmodligen inte ens vet vad som finns med. Skulle nog säga Debian då istället. Har inte använt Debian själv men förstått att det ska gå att välja vad man vill ha installerat under installationsprocessen (rätta mig om jag har fel). Därav är det lättare att få det lite mer "skräddarsytt".
Citera
2008-11-14, 19:46
Medlem
korqs avatar
Skrev du inte att du kört linux väldigt länge? Således borde du väl inte vara en nybörjare? eller vad har du gjort, suttit och surfat?
Arch kan med viss finess installeras på de flesta burkarna.. sen är det rätt mycket pill, men bra blir det.

EDIT: Som xinotron (stavning) skrev så är debian att föredra framför Ubuntu om du vill slippa bloat, kör själv debian på två datorer här hemma.
Citera
2008-11-14, 19:51
Medlem
miklons avatar
De flesta moderna distros som är avsedda för desktop-maskiner (där inkluderar jag bärbara) är ju lätta att installera och köra idag.

En fördel med Ubuntu och dess varianter är att användarbasen är så stor, vilket gör det lätt att få hjälp, men även t.ex. OpenSUSE, Mandriva eller Fedora borde gå utmärkt för nybörjaren. Eller Debian, som också föreslagits.
Citera
2008-11-14, 21:06
Medlem
meons avatar
Har själv Debian (sid) på min bärbara. Är alldeles nöjd med det. Det trådlösa funkar som det ska.

Tror som andra att du kan välja valfri modern distribution till din dator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in