• 1
  • 2
2008-11-14, 13:41
Medlem
luckelaas avatar
Du arbetar som etisk rådgivare vid ett stort sjukhus. En dag får du besök av en av läkarna som ber dig om hjälp med följande problem:

På sjukhuset finns tre patienter som snabbt behöver ett nytt hjärta. Läkaren har nu fått veta att ett hjärta som skulle passa till alla tre patienterna inom kort är på ingång, och hon vill att du ska hjälpa henna att bedöma vem som ska anses stå först i kön.

Patient nr 1 är en 35-årig man som levt ett liv fyllt av kriminalitet och droger. Han har vid upprepande tillfällen blivit fälld för misshandel, och hans f d fru har ansökt om skydd vid ett flertal tillfällen, då han förföljt och trakasserat henne och hennes nya familj. Han kom in på sjukhuset för tre månader sedan, och hans tillstånd försämras snabbt.

Patient nr 2 är en 80 årig kvinna som större delen av sitt liv varit engagerad i fribilliga hjälporganisationer. Hon är fortfarande, trotts ålder och sjukdom, mycket aktiv, och hon är ordförande i en lokal avdelning av rädda barnen. Hon togs in för vård för två månader sedan, och hon är, precis som patient nr 1, i behov av akut hjälp.

Patient nr 3 är en 25 årig kvinna som nyligen blivit mor till en liten dotter. Hon har under ungdomen haft problem med drogmissbruk, och hon har också fällts för såväl innehav som försäljning av narkotiska preparat ett antal gånger. För ett år sedan skrev hon frivilligt in sig på ett behandlingsprogram och hon har sedan dess varit fri från sitt missbruk. Det medicinska läget är för henne detsamma som övriga patienter, tillståndet förvärras snabbt, och hon har tillbringat en vecka på sjukhuset.

Hjärtkirurgerna vill nu ha din hjälp att prioritera – vem av patienterna ska få det nya hjärtat? de vill också kunna motivera sitt beslut, och de ber dig därför att redovisa tydliga argument för ditt förslag. Slutligen vill de också lära sig om, och i så fall hur, olika etiska teorier skulle kunna tänkas komma fram till olika svar på problemet.
Citera
2008-11-14, 13:50
Medlem
Big_Bites avatar
OK, självklart lägger vi bort allt vad vårdkö heter

Patient nr3.
Hon är yngst och har alltså längs tid kvar att leva rent teoretiskt.
Hon har även själv insett att droger inte är rätt väg att gå iom att hon själv lade in sig på rehab.
Citera
2008-11-14, 14:07
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Nr3 av dessa anledningar:

* Yngst, har mest "liv" kvar och större chans att överleva operationen
* Hon har barn
* Hon verkar villig att ändra sitt liv till det bätte
Citera
2008-11-14, 14:47
Medlem
Micke Ls avatar
Är väl rätt uppenbart svar? Första patienten har sjabblat bort sitt liv och kommer fortsätta göra det och andra patienten lider av McCain-syndromet.
Citera
2008-11-14, 15:19
Medlem
Voluptariuss avatar
Läkaren ska då fråga alla 3 patienter om de vill låta någon annan få hjärtat först.

Den som säger ja borde få det själv!
Citera
2008-11-14, 15:19
Medlem
Rutigs avatar
Patient nr 3
Mer tid att leva
Insett att droger inte är svaret
Har ett barn
Citera
2008-11-14, 15:26
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luckelaa
Du arbetar som etisk rådgivare vid ett stort sjukhus. En dag får du besök av en av läkarna som ber dig om hjälp med följande problem:

På sjukhuset finns tre patienter som snabbt behöver ett nytt hjärta. Läkaren har nu fått veta att ett hjärta som skulle passa till alla tre patienterna inom kort är på ingång, och hon vill att du ska hjälpa henna att bedöma vem som ska anses stå först i kön.

Patient nr 1 är en 35-årig man som levt ett liv fyllt av kriminalitet och droger. Han har vid upprepande tillfällen blivit fälld för misshandel, och hans f d fru har ansökt om skydd vid ett flertal tillfällen, då han förföljt och trakasserat henne och hennes nya familj. Han kom in på sjukhuset för tre månader sedan, och hans tillstånd försämras snabbt.

Patient nr 2 är en 80 årig kvinna som större delen av sitt liv varit engagerad i fribilliga hjälporganisationer. Hon är fortfarande, trotts ålder och sjukdom, mycket aktiv, och hon är ordförande i en lokal avdelning av rädda barnen. Hon togs in för vård för två månader sedan, och hon är, precis som patient nr 1, i behov av akut hjälp.

Patient nr 3 är en 25 årig kvinna som nyligen blivit mor till en liten dotter. Hon har under ungdomen haft problem med drogmissbruk, och hon har också fällts för såväl innehav som försäljning av narkotiska preparat ett antal gånger. För ett år sedan skrev hon frivilligt in sig på ett behandlingsprogram och hon har sedan dess varit fri från sitt missbruk. Det medicinska läget är för henne detsamma som övriga patienter, tillståndet förvärras snabbt, och hon har tillbringat en vecka på sjukhuset.

Hjärtkirurgerna vill nu ha din hjälp att prioritera – vem av patienterna ska få det nya hjärtat? de vill också kunna motivera sitt beslut, och de ber dig därför att redovisa tydliga argument för ditt förslag. Slutligen vill de också lära sig om, och i så fall hur, olika etiska teorier skulle kunna tänkas komma fram till olika svar på problemet.

Jag skull rädda nr 3 eftersom 1. hon är yngst 2. dottern är i väldigt stor behov av modern när hon är så liten.
Citera
2008-11-14, 15:56
Medlem
kewds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luckelaa
Patient nr 3 är en 25 årig kvinna som nyligen blivit mor till en liten dotter.

Ganska självklart att person nr 3 borde få det i mina ögon.
Citera
2008-11-14, 16:04
Medlem
pump-action.s avatar
Ingen. Är väl inte någon vidare viktigt att slösa pengar på sådant pack. Dottern är säkert bara är bastard ändå, får en bättre uppväxt hos någon annan.

Gamlingen är oskyldig, men kommer ändå att dö snart. Ingen idé att slösa resurser.

Men om man måste välja tar jag Nr. 2.
Citera
2008-11-14, 16:18
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Jag skull rädda nr 3 eftersom 1. hon är yngst 2. dottern är i väldigt stor behov av modern när hon är så liten.

Yngst ja, men hurvida dottern är ett argument ställer jag mig frågande till. Vi vet inget om dom andra patienternas relationer. Vi vet inte om det är bättre för dottern att i detta fallet vara med sin biologiska moder eller en annan person.
Det enda vi vet är att mamman valt att skaffa barn trots drogmissbruk samt hjärtsjukdom.
Jag kanske är självisk, men om jag någonsin hamnar i denna situationen så vill jag ogärna att ett liv av slit och uppoffringar ska annuleras för att en slampa agerat på sina själviska instinkter. Då adopterar jag hellre ungen själv om det nu ska vara ett problem att hitta adoptivföräldrar.

I slutändan så är det såklart vårdkön som blir avgörande. Först till kvarn så slipper man sådana problematiska dilemman.

edit: Man måste också ta till hänsyn att folk kommer att utnyttja systemet om man tillåter sådana etiska överväganden. Folk kommer att skaffa barn för att gå före andra i vårdkön och rädda sitt eget liv. Därför kan man inte tillåta det.
Senast redigerad av wellerman 2008-11-14 kl. 16:27.
Citera
2008-11-14, 16:42
Medlem
eloges avatar
Patient nr 1 av den enkla anledningen att han har väntat längst på sjukhuset. Börjar man trassla in sig i ett resonemang om vilken som har störst rätt att leva så lär man komma i en omöjlig situation till slut.
Citera
2008-11-14, 17:31
Bannlyst
löjligt lätt, 3an, behöver knappast motiveras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in