Citat:
Ursprungligen postat av asa_odem
Flashbackare har koll på allt. Tänkte slänga ut frågan om hoten mot VIKs tränare Johan Tornberg. Någon som har någon liten aning om vem eller vilka som kan tänkas ligga bakom? Skvaller skvaller, men kör bara.
Jag utesluter folk i viksupport och gulsvart ultras. VSKs huliganfallang, vsk casuals, har många gånger uttryckt sitt hat mot VIK och deras supportrar. Två fall av misshandlar mot viksupporters samt hot riktad mot VIKs fans har även kommit från grupperingen. Varför skulle inte dessa casuals också vara skyldig till Johan Tornbergs avgång?
Varför skulle VSK Casuals hota VIK:s
tränare för att relationerna med VIK:s
fans är ansträngda? Supportrarna är väl ungefär den enda aspekten av VIK som VSK bryr sig om. Därför finns det om man tänker lite förnuftigt ingen anledning för VSK Casuals att slösa energi på att hota verksamma i
föreningen VIK.
Enligt min uppfattning så luktar det här dådet ultras-fasoner lång väg. Förmodligen har några engagerade supportrar som vill styra och ställa i den klubb de betecknar som sin egen tagit ett extremt steg. Men: Vi ska komma ihåg att dylika hot även förekommit i Sverige långt innan en viss tongivande gruppering införde "kvartsamtal" och liknande i supporterkulturen.
Mitt tips med hänvisning till ovanstående är därför att den eller de som ligger bakom kommer från klubbens egna supporterled. Det rör sig då sannolikt om någon gruppering ultras eller liknande (osäker på vilka som finns hos VIK), alternativt en ensam virrhjärna som agerar på eget initiativ.