2008-11-14, 07:33
Medlem
Min Mor har problem med sin dator.

Hon berttade att hon hade setat och surfat, sen hade skrmen slocknat och datorn ville inte starta igen.

Kollade p det frra fredagen, datorn startade upp och nr windows skulle till att laddas s kom det en blskrm med meddelandet

STOP: C0000221
SystemRoot\System32\Ntdll.dll

Startade om datorn en 4-5 ggr men samma fel uppenbarade sig varje gng, s jag tnkte att det kunde vara hrddisken som gett upp. Tog den andra hrddisken som satt i datorn och byglade den till Master, frskte starta upp datorn igen med XP skivan, och filer brjar lsas in, men sen blev skrmen svart, datorn gjorde en liten paus och nr den hoppar igng igen kommer blskrmen med samma felmeddelande igen.

Tar fram morsans gamla dator, en P2:a och flyttar ver frsta hrddisken till den och startar upp den, men fick samma fel d.

Bytte till andra hrddisken, peta i xp skivan och frskte installera p den, men samma felmeddelande igen.

Tog hem bda hrddiskarna till mig och kollade dom hr.
Frsta disken fick jag bara upp ett meddelande att jag mste formattera den fr att kunna anvnda den, s jag gjorde det. Sen fungerade den hrddisken, gjorde kontroll av disken och inga fel hittades.

Gjorde likadant med den andra hrddisken (den fungerade dock, men formatterade den nd och gjorde en kontroll av disken)

Tog med mig en tredje hrddisk (lrdagen) och stoppade in i frsta datorn, och i med xp skivan, men fick samma resultat.
Plockade bort allt ondigt ur datorn, som ntverkskort, USB Kort, kopplade ur skrivaren och mobila bredbandet, samt tv minnesmoduler. Samma jkla fel igen.

Flyttade ver disken i den andra datorn, men ingen skillnad, bara samma trkiga blskrm.

Rent spontant knns det som windowsskivan har trttnat.
Men d r det ju nd det mystiska med att nr datorn la av frsta gngen s hade den nd gtt ngra mnader sen frra ominstalleringen.

Har googlat efter felkoden och ftt en massa tips, men det knns nu som om jag har testat alla frslagen, men nnu inte ftt bukt p problemet.

Glmde att skriva, men jag har ven bytt IDE kabeln.

Provade i tidsdags med den ena av tv andra operativsystemskivor, den gick det att installera klart allt och nr jag tog hem firefox lsaren s startade datorn om sig mitt i och jag tror det var samma felkod som dk upp igen. Gjorde om installationen en gng till, men samma fel igen fast ngot tidigare, hade inte hunnit brjat ladda ner firefox d.

I frrgr s provade jag med den andra systemskivan, jag installerade allt, ven firefox, satt och surfade, fixade mailinstllningarna och provade s att mailen fungerade, lste mail mm, satt nog runt en timme i alla fall och allt verkade funka, s jag stngde ner datorn.

Igr nr min mor skulle anvnda datorn s startade den upp som vanligt, men nr hon skulle gra ngot sen s startade den om sig och "en blskrm kom upp" och datorn startade inte.

S d gav vi upp och kpte en ny dator.

Men jag tnkte jag skulle f liv i datorn nd, s jag tar fortfarande emot tips. Kan det vara dags att nollstlla bios? uppdatera? Plocka ur minnet som jag nnu inte haft ur?
Citera
2008-11-14, 09:58
Medlem
enrA Ankas avatar
Har du kollat http://support.microsoft.com/?scid=k...4474&x=20&y=14
Kan kanske hjlpa i felskandet med lite tur.

//Ankan
Citera
2008-11-14, 10:39
Medlem
hasenfrasens avatar
Bland de vanligaste felen i en dator r sk/ESD-skadade komponenter (som kan upptrda flera r efter hndelsen) eller ldrande kondensatorer runt cpuns spnningsreglering eller i ntaggregatet. r datorn ldre n 5 r r det knappt lnt att gra ngot t det d en sprillans ny med minst 4x prestanda kostar 2k.
Citera
2008-11-15, 08:58
Medlem
Ankan: Jo, har gtt igenom microsofts support sidor, men det stmmer inte riktigt verens med dom fel jag har.

hasenfrasen: Ah, det hade jag totalt glmt bort, skan har ju slagit ut 3 modem i den hr datorn, det kanske spelar in lite grann.

Jo, ny dator redan inhandlat, tnkte mest man skulle ha den hr datorn till nt enklare som typ server, eller garagedator...... men vi fr se, kanske blir kontainern i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in