Citat:
Ursprungligen postat av
paesha
Funkar och funkar, jag håller med om att systemet inte är perfekt, men vill man ha social mångfald så ser jag inget bättre sett.
Hur mycket "social mångfald" är det bland innerstadens hyresgäster ärligt talat.
Det är sedan länge bevisat att reglering av hyror inte hjälper mot segregation. Snarare förstärks den och ännu större orättvisor uppstår.
Citat:
Ursprungligen postat av
paesha
Och de som bor i allmännyttan betalar ju redan vad det kostar (mer eller mindre), de allmännyttiga bolaget är väl varken vinst eller förlustmaskiner? Har dock inte stenkoll på detta måste jag erkänna.
Jojo men det finns ju olika sätt att se på vad det kostar. Och vad folk faktiskt tycker att det är värt att bo i ett visst område.
Allmännyttan måste gå med vinst enligt EU-direktiv men vinsten är inte speciellt stor per hyresgäst räknat.
Citat:
Ursprungligen postat av
paesha
Hur menar du att rika hyresgäster skulle gynnas om inkomstförhållandet ändras?
Man kan ju vara fattig från början och sedan höjs ens inkomst. Inkomst är inget fix summa som man har hela livet. Utan den kan ändras med tiden... Just därför är det dumt att subventionera hyresrätter som helhet, när man istället kan subventionera fattiga hyresgäster istället medan de är fattiga så att säga.