Citat:
Ursprungligen postat av GreatRedDragon
Hej, jag läser just nu matematik D-kursen och på slutet ska vi nu ha ett miniprojekt om olika saker och ting. Jag ska arbeta om matriser. Uppgiften lyder: ta reda lite om matriser, vad de är och lite hur man räknar med dem.
Jag har hittat en hel del information och har skrivit en liten uppsats om vad de är, hur man adderar, subtraherar, multiplicerar och transponerar. Jag tänkte avsluta med lite kort om vad man använder de till.
Kan nån här lista några saker man använder matriser till? Jag vet att man har dem för att lösa ekvationssystem med fler än 2 variabler.
Datorgrafik är ett exempel, nu vet jag inte om detta exempel används i verkligheten (antagligen inte), men antag att vi har en 3D-figur i planet med koordinaterna (x,y,z), skriver vi upp en koordinat som en kolonnmatris så är det:
A = [x, y, z] där "," betyder radbyte, har man då en 3 x 3 matris B:
B = [a b c, d e f, g h i] så kan man transformera en koordinat (x,y,z) till vad man vill! Exempelvis om vi vill spegla ett område är det ytterst enkelt! Man kan på annat sätt kryptera tal, använda matriser för att beräkna areor, volymer, man kan lösa en massa komplicerade ekvationssystem (som uppkommer i problem). Att lösa ekvationssystem med 2 eller 3 obekanta saker är lätt även utan matriser (oftast åtminstone!), när det blir fler variabler blir det mer krångligt. Tänk dig att du ska skapa en produkt till exempel och du måste ta hänsyn till n faktorer, där n är ett mycket stort tal så kan matriser lösa dina villkor du fått fram (om de kan uttryckas på något fyndigt sätt).
Det är ju väldigt sällan man inte har många okända om man håller på med något verkligt ...