2008-11-15, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyrano
Skalären har dimension noll..
Inte som matris/vektor.
Citera
2008-11-15, 14:33
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Användningen är som sagt enorm. Själv jobbar jag bl a med bildförbättring/skapande av bilder från skratch och liknande. En bild är en matris, t ex, där varje "pixel" är en koordinat i matrisen med ett värde (eller flera värden, berende på format).

Säg att jag vill identifiera en siffra i en bild. T ex en siffra på en nummerplåt till en bil. Då letar jag genom bilden efter stora amplitudskillnader/kontraster, eftersom siffran är svart och plåten "vit". Hittar jag en pixel/koordinat i bilden/matrisen, som har en grannkoordinat med ett mycket annorlunda värde, så har jag automatiskt hittat en plats på bilden där tvåan *kan* vara. Sen följer diverse algoritmer - allt baserat på pixlarnas/koordinaternas värde/värden gentemot varandra - för att urskilja tvåan på nummerplåten.

Där har du ett användningsområde - bildidentifiering/manipulation.

Läser du linjär algebra i framtiden, kommer du att lära dig kraftfulla verktyg att använda speciella matriser som operatorer i matte/fysik och för att lösa ekvationssystem osv.

Skärmen du ser denna text på är en matris. Varje pixel är en koordinat i matrisen och varje koordinat har ett (flera) värde(n), som gör att du ser färger.
Citera
2008-11-15, 14:37
Medlem
GreatRedDragons avatar
Tack allihopa för de många bra svaren.
Citera
2008-11-15, 14:43
Medlem
Ful Fisks avatar
Man kan hitta vektorer i 3d som är vinkelräta mot varandra. Man kan se linjärt beroende enkelt. I optimering kan man använda matriser till att räkna ut vad bästa lösningen på tex. ett produktionsproblem på ett företag. Sen använder man det till mekaniken också.
Citera
2008-11-15, 18:19
Medlem
jockelos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyrano
Skalären har dimension noll..
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Inte som matris/vektor.

Man kan väl säga såhär,

Det man menar med dimension av matrisen är helt enkelt antal rader x antal kolonner och om man ser en skalär som en matris så blir den kvadratisk och då kan man säga att den har dimensionen 1. Det lär inte vara väldefinierat men det är i alla fall vedertaget.

Något annat sätt att tänka på skalär och dimension finns väl inte? Den reella talaxeln är ju ett vektorrum med dim=1 (enl. dimensionssatsen). Dimension är mig veterligen bara ett definierat begrepp för vektorrum och det borde således vara nonsens att tala om dimensionen för objekt (skalärer i vårat fall då) i ett vektorrum?
Citera
2011-09-23, 12:34
Medlem
tack för alla svar. men hur används det inom energisystem t,ex vindkraft, kärnkraft, solceller och vattenkraft
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in