• 1
  • 2
2008-11-13, 18:09
Medlem
mrdominiks avatar
Tror du på det här?

Jag har trott på det här ett tag i mitt liv då jag var lycklig men sen när jag blev deppig o fick ångest som höll i sig som en jävel och ville aldrig gå bort så började jag allt mer och mer tvivla på det där.

Jag personligen vet inte om jag tror på det, att man verkligen kan lösa alla situationer och göra sitt liv till lyckligt. Det var en gång i tiden då jag "såg" att det gick.

Vad tror du? Diskutera.
Citera
2008-11-13, 18:27
Medlem
adequates avatar
Jag brukar se på alla problem som jag ser på logiska och matematiska sådana. Det vill säga, ser man inte lösningen så ser man på problemet från fel synvinkel eller på något annat felaktigt sätt. Eller så behöver det bara en inkubationstid för att man undermedvetet ska lista ut en lösning, men förr eller senare löser sig alla problem. Iallafall alla jag har påträffat.
Citera
2008-11-13, 18:40
Bannlyst
Det gäller att fejka, att spela med i deras spel hela tiden, för att helt plötsligt göra tvärtom. Livet är en strid, du måste vagga in din motståndare i en slö rytm, trötta ut honom. Alla är dina motståndare; myndigheterna, flickan i kiosken, mannen du möter på gatan, alla är dom ute efter dina pengar. Du måste fejka dina rörelse för att plötslig slå till och ta innan du blir tagen. Det gäller att få så mycket pengar som möjligt för att bli lycklig.

/ Thrasymachos.
Citera
2008-11-13, 19:23
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Jag brukar se på alla problem som jag ser på logiska och matematiska sådana. Det vill säga, ser man inte lösningen så ser man på problemet från fel synvinkel eller på något annat felaktigt sätt. Eller så behöver det bara en inkubationstid för att man undermedvetet ska lista ut en lösning, men förr eller senare löser sig alla problem. Iallafall alla jag har påträffat.

Om man saknar förmågan att se problem från andra synvinklar? Kanske något fel i hjärnan som gör att man aldrig kan se svaret/ de positiva mönstren? Vad säger du om det?

T.ex. folk med djup djup deppression eller folk med svår schizofreni, finns det hopp för dom?
Citera
2008-11-13, 19:36
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Om man saknar förmågan att se problem från andra synvinklar? Kanske något fel i hjärnan som gör att man aldrig kan se svaret/ de positiva mönstren? Vad säger du om det?

T.ex. folk med djup djup deppression eller folk med svår schizofreni, finns det hopp för dom?

Det finns alltid hopp för alla människor, oberoende sjukdom. Ett enkelt exempel är John Nash som led av grav schizofreni men lyckades acceptera sin sjukdom, lära sig att leva med den och dessutom vinna nobelpris i ekonomi.

Frihet är ingen inbillning, som det står i din signatur. Frihet är "a state of mind". Ditt liv utgår alltid från en "point of view". Du väljer hur den ska vara. Det går att vrida o vända på allt här i livet. Bara du är tillräckligt medveten.
Citera
2008-11-13, 19:43
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLightWithin
Det finns alltid hopp för alla människor, oberoende sjukdom. Ett enkelt exempel är John Nash som led av grav schizofreni men lyckades acceptera sin sjukdom, lära sig att leva med den och dessutom vinna nobelpris i ekonomi.

Frihet är ingen inbillning, som det står i din signatur. Frihet är "a state of mind". Ditt liv utgår alltid från en "point of view". Du väljer hur den ska vara. Det går att vrida o vända på allt här i livet. Bara du är tillräckligt medveten.

Ja precis, det är en "state of mind", en känsla alltså och ingenting mer. Eller vem vet, jag är egentligen inte övertygad över det som står i min signatur.

Var det om honom som filmen beautiful mind handlade om?
Citera
2008-11-13, 19:49
Citat:
Ja precis, det är en "state of mind", en känsla alltså och ingenting mer. Eller vem vet, jag är egentligen inte övertygad över det som står i min signatur.

Var det om honom som filmen beautiful mind handlade om?

Stämmer bra. Men filmen är inte 100% korrekt men det spelar mindre roll i det stora hela. Fantastisk historia.

För övrigt.. känslorna du känner är mer "sanna" än någon tanke du någonsin kan tänka. Med hjälp av tanken kan du däremot skapa känslorna du vill känna. Vill du va fri? Skapa dig frihet i känslan. Lura inte dig själv genom att kalla en känsla för "bara" en känsla o ingenting mer. Känslorna är du.
Citera
2008-11-13, 19:59
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLightWithin
Stämmer bra. Men filmen är inte 100% korrekt men det spelar mindre roll i det stora hela. Fantastisk historia.

För övrigt.. känslorna du känner är mer "sanna" än någon tanke du någonsin kan tänka. Med hjälp av tanken kan du däremot skapa känslorna du vill känna. Vill du va fri? Skapa dig frihet i känslan. Lura inte dig själv genom att kalla en känsla för "bara" en känsla o ingenting mer. Känslorna är du.

Den friheten jag syftar på var inte den egentliga friheten alltså känslan utan den friheten att vi väljer våra val i livet, såna som att gå på bio, äta lunch eller träffa kompisar. Iofs så behöver man ingen mer frihet när man väl känner att man är fri, då spelar det väl ingen roll om det var mitt val att gå på bio eller ödets, jag känner iallafall att jag är fri ju.

Fortfarande, det är en känsla och ingenting mer, sen att det är en stor känsla är en annan sak!

Det är klart jag vill vara fri det är det enda jag vill! Ja tror ja skulle kunna göra vadsomhelst för att få känna friheten!
Senast redigerad av mrdominik 2008-11-13 kl. 20:02.
Citera
2008-11-13, 20:02
Medlem
Alla problem sitter egentligen i sinnet. Lösningen sitter också där. till exmpel, någon tycker att det är jobbigt att behöva gå till skolan för att cykeln är trasig. Men herregud, det är ju bara att sluta tycka att det är jobbigt.

Så, ja, man kan komma ut ur alla problem
Citera
2008-11-13, 20:06
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Alla problem sitter egentligen i sinnet. Lösningen sitter också där. till exmpel, någon tycker att det är jobbigt att behöva gå till skolan för att cykeln är trasig. Men herregud, det är ju bara att sluta tycka att det är jobbigt.

Så, ja, man kan komma ut ur alla problem

OK vi säger att jag tycker att livet är skit, så enligt ditt resonemang så är det bara o sluta att tycka att livet är skit?

Om det vore så enkelt! Eller det kanske är det? Skulle du kunna instruera mig hur man gör det? Hur man bara helt enkelt slutar att gilla eller ogilla något?
Citera
2008-11-13, 20:16
Citat:
Den friheten jag syftar på var inte den egentliga friheten alltså känslan utan den friheten att vi väljer våra val i livet, såna som att gå på bio, äta lunch eller träffa kompisar.

Fortfarande, det är en känsla och ingenting mer, sen att det är en stor känsla är en annan sak!

Det är klart jag vill vara fri det är det enda jag vill! Ja tror ja skulle kunna göra vadsomhelst för att få känna friheten!

same same..
Låt det jag sa sjunka in lite..

Klart att vi väljer våra val i livet. Även om de valen redan skulle vara förutbestämda så måste vi fortfarande välja dom när tiden är inne, för att sedan uppleva de val vi gjorde. Det spelar ingen roll om allting är förutbestämt eftersom vi fortfarande måste uppleva det som komma skall. Med hjälp av din inställning, dina tankar och dina känslor väljer du sen hur du upplever dina val.
Citera
2008-11-13, 20:18
Medlem
Citat:
OK vi säger att jag tycker att livet är skit, så enligt ditt resonemang så är det bara o sluta att tycka att livet är skit?

Om det vore så enkelt! Eller det kanske är det? Skulle du kunna instruera mig hur man gör det? Hur man bara helt enkelt slutar att gilla eller ogilla något?
Att tycka något är att tycka något om något. Det handlar inte så mycket om själva känslan utan mer om upplevelsen. En positiv upplevelse ger en positiv känsla, och en positiv upplevelse kommer ifrån ett positivt sinne. Det innebär att även känslor är objekt. Som till exempel smärta-i-knäet. Då kan antingen tänka "jag hatar smärta i knäet" eller "jag älskar smärta i knäet". Ganska simpelt egentligen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in