2008-11-14, 18:11
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
Ingen var min favorit. Tyckte hela serien var skitläskig. Fy fan, jag kan inte ens se på det än idag utan att få kalla kårar.

http://www.youtube.com/watch?v=yxqXSU8t6rM

Scary shit. Det här och Skrot-Nisse är inte att leka med.

Haha, ja, den otecknade tv-serien var stundvis lite obehaglig, men mest kul.
Jag minns när Kungen (spelad av Gösta Ekman d.y.) hälsade på i Muminhuset och blev förevisad den elektriska stolen; "Här satt skurken Stinky." Kungen blir upprörd men då de drar i spaken tänds bara en ljusslinga i blinkande färger. Priceless!
Skrot-Nisse var av samma skrot och korn, helt sanslöst rolig!

Synd att de flesta barn nuförtiden verkar förknippa Mumin med den tama, urvattnade, själlösa japanskproducerade serien som gjordes på 90-talet. Det dricks ju för fan inte ens sprit i den! Deras föräldrar borde göra en insats och läsa böckerna för dem, så att de får se att Mumin inte handlar om harmlösa äventyr som inte är farligare eller klurigare än att skrämma en filifjonka, utan äkta sjövilda bohemiska bravader med anarki och normlöshet som huvudingredienser!

Citat:
Ursprungligen postat av Tove Jansson
Låt honom inte röka! skrek Sniff. Hemulens moster säger att man får skakande tassar, gul nos och skallig svans av det!
Nånå, sa mumintrollets mamma. Han har rökt i hela sitt liv och varken blivit darrig, skallig eller gul. Allting som är trevligt är bra för magen.

Moral? Hälsomedvetenhet? Eftertanke? Trams!
Citera
2008-12-19, 21:20
Medlem
Apegirls avatar
Jag läste om Mumindalen när jag var jätteliten, för liten tror jag - och lärde mig aldrig uppskatta Tove Janson som jag tror att hon bör bli uppskattad. Får jag barn så gör jag ett nytt försök har jag tänkt.
Hur som helst: Nyligen blev jag analyserad som en Lilla-My-personlighet och vågade inte riktigt fråga vad som menades med detta. Jag minns det som att jag inte riktigt gillade Lilla My, hon var lite av en rumpfinne och då menar jag inte utifrån ett etniskt perspektiv.

Jag undrar alltså vad som kännetecknar en Lilla-My-personlighet?
Citera
2008-12-19, 21:35
Medlem
Jag gillar Snusmumriken.
Brukar alltid få höra att jag påminner om honom till personligheten.
Så jag antar att det är därför jag förstår honom bäst av karaktärerna.
Citera
2008-12-19, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apegirl

Hm. Envis och väldigt rakt på sak?
Citera
2008-12-19, 23:46
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Jag har alltid varit förtjust i Too-ticki, vet inte varför, men det är en skön karaktär.
Citera
2008-12-20, 11:59
Medlem
Apegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zolikii
Hm. Envis och väldigt rakt på sak?

Aha. Jag är en såndär.
Citera
2008-12-20, 14:44
Bannlyst
Haha, hur kan man vara så jävla gammal att man var tvungen att kolla på den otecknade serien när man var liten?
Citera
2008-12-20, 16:16
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentanylkonnaes
Tove Janssons roliga saga om mumintrollen var jämte Astrid Lindgrens sagor en stor favorit när jag var liten. Jag funderar vilken favoritkaraktär ni har, jag är lite osäker själv faktiskt. Mumintrollen, hattifnattarna, knyttet, skruttet eller Morran? Eller någon av di andra invånarna.

Vad tycker ni? Utveckla gärna ert svar.
Snusmumriken var min favorit fast jag kan inte minnas varför. Det som är lockande med honom idag nog hans aura av frihet och mystisism. Dessutom tycker jag synd om morran som är för alltid är dömd att vandra ensam i mörkret.

Mumintrollet borde vara ett perfekt objekt för en litteraturstuderande som vil hitta underliggande meningar i en bok.

Går det få tag på den icke tecknade serien på DVD? Jag såg en avsnitt av en rysligt dålig tecknad serie på tv och kände medlidande med de stackare som måste hålla tillgodo med den.
Citera
2008-12-20, 18:29
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apegirl
Jag läste om Mumindalen när jag var jätteliten, för liten tror jag - och lärde mig aldrig uppskatta Tove Janson som jag tror att hon bör bli uppskattad. Får jag barn så gör jag ett nytt försök har jag tänkt.

Vilken bok/vilka böcker läste du? En del av böckerna, t ex "Sent i November" och "Det osynliga barnet" är praktiskt taget vuxenböcker, jag har svårt att tro att barn kan uppskatta det suggestiva berättandet överhuvudtaget. Läs "Trollvinter" och "Muminpappans memoarer", de är bäst. Varför vänta på att få barn för att läsa en ny bok? Om du är riktigt lat kan du ju läsa någon av bilderböckerna, "Vem ska trösta Knyttet?" eller "Vad hände sen?", båda utomordentligt bra och riktigt snygga också.

Citat:

Arg och busig?

Citat:
Ursprungligen postat av sverker11
Går det få tag på den icke tecknade serien på DVD? Jag såg en avsnitt av en rysligt dålig tecknad serie på tv och kände medlidande med de stackare som måste hålla tillgodo med den.

Antar att du såg den ruskigt miserabla japanska tv-serien? Varje gång jag ser modern japansk "kultur", eller ännu värre, när japaner förstör andra länders kultur, kokar mitt blod och det svartnar framför mina ögon.
Jag har dessvärre inte hittat någon av de svenska tv-serierna på DVD, men här kan du se några avsnitt av den polska tv-serien (http://www.youtube.com/user/FollowTheFish) som bevisar att till och med ett land som försökte slå tillbaka tyskarna med ett hästburet kavalleri kan göra bättre tv-serier av Mumin än japanerna.
Senast redigerad av Uncle Duke 2008-12-20 kl. 18:52.
Citera
2008-12-20, 20:03
Medlem
Tjohildas avatar
Ingen som vet var man kan få tag på skivan? Jag hade den när jag var liten och älskade den även om många av texterna (precis som böckerna) nog gick över huvudet på mig. Mumin är som sagts, i många stycken lika mycket för vuxna som för barn.

"Jag är ett litet mumintroll som tror att världen är...för stor...för mig."
Citera
2008-12-20, 20:50
Medlem
Nojlagets avatar
Efter att ha läst denna tråd så blev jag så sugen på att läsa muminböckerna att jag beställde dem och om allt går som de ska har jag dem lagom till Julafton
Citera
2008-12-21, 01:27
Medlem
Bob Luntas avatar
Jag gillar Hemulen. Ordet flyter så bra i munnen. Hemuuuuulen. Kan inte beskriva det bättre, gillar bara namnet så jävla mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in