2008-11-13, 12:07
Medlem
Är ni less på att skala potatis?

Jag hatar det, tycker det är extremt tråkigt, och går inte någe bra för mig att skala heller

<> <--- Om detta är potatisen så skall ett snitt med kniv skäras genom skalet runt hela potatisen så den blir så här -> <|>, där | är vart snittet ska sitta.

Sedan kokas potatisen tills de är färdiga, fyll upp en skål med iskallt vatten, för ner varje potatis under vattenytan en och en så drar du med händerna bort skalet, mycket smidigare och så går det fortare.

Fyll gärna på med egna smidiga/snabbare tips
Citera
2008-11-13, 12:14
Medlem
Riddarens avatar
Det finns redan en klistrad tråd för efterblivna ungkarlar.
Citera
2008-11-13, 12:18
Medlem
tältpinnes avatar
Hur man demonterar en avokado:

Skär ett snitt ner till kärnan runt avokadon, med fördel längstgående. Greppa tag i avokadon med båda händerna och vrid de 2 delarna 180 grader från varanda, du bör nu ha delat avokadon itu. I den ena halvan kommer kärnan sitta, ta en tung kniv och slå resolut ned på kärnan så att den fastnar i bladet, vrid kniven sedan för att lossa kärnan från köttet. Gröp ur halvorna med en matsked och skär efter behag.
Citera
2008-11-13, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne

Skär ett snitt ner till kärnan runt avokadon, med fördel längstgående. Greppa tag i avokadon med båda händerna och vrid de 2 delarna 180 grader från varanda, du bör nu ha delat avokadon itu. I den ena halvan kommer kärnan sitta, ta en tung kniv och slå resolut ned på kärnan så att den fastnar i bladet, vrid kniven sedan för att lossa kärnan från köttet. Gröp ur halvorna med en matsked och skär efter behag.

Mosar man inte delar av fruktköttet med din metod? Själv brukar jag lirka ut kärnan med urbeningskniv. Det är inte underlättande eller bekvämt på något vis, men avokadohalvorna blir fina.
Citera
2008-11-13, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Det finns redan en klistrad tråd för efterblivna ungkarlar.

Jo jag vet, men vi verkar inte diskutera samma saker här som där, den tråden verkar mer handla om smidiga matlagningsrecept osv, hur man brynar lök med kyckling och får det gott osv.

Här tipsar vi bara om saker som handlar om en specifik sak som man kan ändra på för att få det att gå snabbare/underlättar, inte hela tips om hur en matlagning går snabbare för att man brynar löken samtidigt som nudlarna osv.
Citera
2008-11-13, 13:16
Medlem
dePauls avatar
Vi har redan en tråd i det här ämnet.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=435304

~Paul~
Citera
2008-11-18, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne

Enklare är egentligen att ta av båda ändarna först, ställa den på den breda sidan på skärbrädan och skära bort skalet. Därefter gör man ett snitt runt långsidan av avokadon, dela på och plocka ur kärnan. Då håller sig avokadon hel.
Citera
2008-11-18, 03:02
Medlem
Tjohildas avatar
Jag brukar faktiskt bita loss avocadokärnan med framtänderna och spotta iväg den. Det är allra smidigast. Men det gör jag naturligtvis bara om jag tänker äta avocadon själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in