2008-11-12, 21:00
Medlem
Kafes avatar
Hej!

Har lite frågor om Jazz och trummor!
Vad använder Jazztrummisar för trummor och cymbaler?
Finns det något märke som specialliserar sig på just att tillverka Jazz Pukor/Cymbaler?
Vilka delar brukar ett standard jazztrummset bestå av?

Förstår att det är väldigt individuellt det här, men finns det inte någon sorts standard? Hårdrocken har ju ofta dubbla baskaggar, 2-5 tama/pearl pukor, mycket högljudda crashar (zildjian Z/A) och ofta 1 china. Popen har det där simpla trumsetet med 1 puka, hi-hat, ride och golvpuka osv... ni förstår.

Berätta lite för mig om Jazzens värld. Tack!
Citera
2008-11-12, 21:03
Medlem
Noetlovskijs avatar
Vilket märke du vill använda är HELT upp till dig. Klart det finns märken att undvika som t.ex. TRAX

Standard jazzkit är väl ungefär.

Virvel
Kagge
Hängpuka
Golvpuka
Crash
Ride (ibland flera)
Hi-hat

Det känns ändå som att Gretsch och Ludwig är rätt anrika jazzmärken.
Citera
2008-11-12, 22:10
Medlem
yowsers avatar
Ett minimum är väl baskagge, virvelkagge, hihat och ride (som dubblerar som "crash"). Generellt färre bitar i kitet än rocktrummisar. Ludwig, Rogers, Gretch m.fl. märken, cymbaler vet jag inte riktigt. Mikas även upp med färre mikar än rockkit, stereoöverhäng och baskaggemik räcker oftast.
Citera
2008-11-12, 22:50
Medlem
Gustavoss avatar
ett jazzkit består av baskagge,virvel, hihat och ride , oftast men inte alltid en crash, och 1 eller 2 pukor.
pukorna är oftast lite högre stämda och med lite mer " klang" än i rockkitt.
cymbalerna låter oftare lite torrare och inte lika hög volym.
jazz-cymbaler finns det väl några som heter " turca" och " bosphorus"
och som nämt är gretsh och kanske ludwig typiska jazztrummor.
Citera
2008-11-12, 22:57
Medlem
Noetlovskijs avatar
Har några vänner som lirar jazztrummor och Konstantinopel verkar vara en populär ride i de kretsarna.
Citera
2008-11-13, 16:25
Medlem
Kafes avatar
Tack för alla svar. Jag tror jag har målat upp en bra bild nu om hur det ser ut.
Nästa gång jag kollar i musikaffären så ska jag kolla speciellt efter alla märken ni droppat här, och försöka sätta ihop ett jazzkit + lite andra accessoarer.

Ingen som spelar på märken som Ludwig eller Gretsh här?
Citera
2008-11-13, 21:46
Medlem
Gustavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafe
Ingen som spelar på märken som Ludwig eller Gretsh här?

inte jag , men där jag tar lektioner är det ett gretsch, ett " catalina jazz"
som låter väldigt bra för priset, antar att du inte är ute efter nåt super-kit...
Citera
2008-11-13, 21:52
Medlem
Noetlovskijs avatar
Bara för så att säga inte förvirra någon men det stavas med C

G-R-E-T-S-C-H

Citera
2008-11-14, 11:48
Medlem
Draedons avatar
Märken, där är ju smaken som baken... Gretsch, Ludwig, Slingerland, Rogers.. När jag tänker jazz tänker jag små vintage kit. Typ 18" baskagge, 10-12" häng, 14" golv. Cymbaler är ju också smaksak.. Men många kör väl med 2 tunna rides som man kan crasha, en nitad china är aldrig fel heller. Alla cymbaltillverkare har ju cymbaler som lämpar sig för jazz.. Bosphorus, Zildjian constantinople, k/k-custom, Meinls byzance? Finns ju massvis med valmöjligheter.

Själv skulle jag vilja ha ett 60-tals slingerland med A zildjians från samma tidsperiod, tunna och mörka. Mumma!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in