2008-11-12, 20:29
Medlem
Hej

Jag sitter på ett externt ljudkort dvs ett litet behringer fca202.

Nu är det så här att jag har haft sjuka problem med det, laddade ner....eller jag menar jag köpte cubase och så fort jag har något annat igång tex explorer så hittar inte cubase ljudkortet, hur fan hänger det ihop.

Kan det gamla ljudkortet jävlas eller ska jag helt enkelt skrota ljudkortet och köpa nytt. Är faktist inte alls nöjd med ljudkortet då det strular hela tiden mellan att inte fungera med vissa program ena stunden och helt plötsligt fungera.
Som tex prata i mic på msn, antingen hörs ljudet men inte mic ljudet och vice versa..är det bara jag som har problem med detta eller är det ett kommande externt ljudkort problem?

tack på förhand
Citera
2008-11-12, 23:03
Moderator
Nospheratus avatar
För det första brukar det fungera bajsdåligt att ha två olika ljudkort i datorn. Har du kvar originalkortet i datorn bör du skruva ut det omedelsnart. Om det är inbyggt på moderkortet brukar det gå att avaktivera det i bios.

För det andra låter det som att du har problem med sample rate i Cubase. Standard är 44.1 KHz, alltså i Windows, Internet Explorer, spel eller vad som helst. Mer avancerade ljudapplikationer som t ex Cubase kan arbeta med högre rate. Det kan bli lite problem att växla mellan olika sample rates för Windows.

T ex om du kör Cubase i 48 KHz och växlar till Internet Explorer som jobbar i 44.1 KHz så blir det knas. Olika ljudkort pallar väl att växla mer eller mindre bra, men det finns ingen egentlig lösning på problemet. Förutom att ta för vana att BARA köra Cubase när du ska göra musik. Stäng ner alla utforskare, alla Internet Explorer, avsluta MSN, mail och alla andra program innan du starta Cubase.
Citera
2008-11-12, 23:07
Medlem
precis som nos.... säger så använder datorn kanske det andra ljudkortet i explorer. har själv lite bekymmer med youtube. ta bort ditt gamla kort så löser det nog sig. behringer har ju å andra sidan inga bra produkter, man får det man betalar för.
Citera
2008-11-14, 01:36
Medlem
tack för svaren..ska se om jag kan få tag på en begangnad mbox så vet jag att jag får vettiga saker...ska dock ta bort det gamla ljudkortet omedelbart...trodde faktist behringer va vettiga grejor men där ser man! men då va det som jag tänkte att de inte jobbade på samma rate.. tack för svaren verkligen
Citera
2008-11-14, 01:45
Medlem
nja behringer funkar väl. det är oftast det billigaste alternativet men det gör sitt jobb ändå. fca202 jobbar upp till 96khz så den biten behöver du nog inte bry dig om. grejen är nog att du har två kort i datorn som konkurerar med varann.
Citera
2008-11-14, 10:38
Medlem
HATs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
För det första brukar det fungera bajsdåligt att ha två olika ljudkort i datorn. Har du kvar originalkortet i datorn bör du skruva ut det omedelsnart. Om det är inbyggt på moderkortet brukar det gå att avaktivera det i bios.
Jag har haft en hel hög med med olika ljudkort i mina datorer. Som mest har jag haft 3 i samma dator. Just nu har jag två. Under alla år jag har kört Cubase under Windows (10 år) kan jag inte minnas att jag någonsin haft ett problem som har kunnat skyllas på antalet ljudkort i datorn. Jag påstår inte att det inte kan vara det som är problemet men personligen tror jag inte det. Men det kan ju inte skada att testa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in