2008-11-12, 19:53
Medlem
Hotdangs avatar
Som rubriken kanske inte infomerat försöker jag installera XP på en seperat HD i min dator med Vista på den befintliga hårddisken, problemet är att det är inte vilken piss version av Vista som helst utan en oone of a kind PackadBell utvecklad 32-bitars Home Premium, de värsta av alla världar i en låda

Problemet är att BIOSen i PB datorn förhindrar mig från att nå XP skivan innan Vista läses in eller datorn startar om. Hur kan jag kringå detta, någon form utan nergraderinspatch till vista eller Linux utvecklad startdisk som knullar vista på plats?
Förslag uppskattas oerhört!
Citera
2008-11-12, 20:26
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Ändra bootordningen i BIOS så att CD/DVD läses in innan hårddisken.
Citera
2008-11-12, 20:41
Medlem
Hotdangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuntman Bob
Ändra bootordningen i BIOS så att CD/DVD läses in innan hårddisken.

Jag har testat både fysisk och digital bootsekvens (asså både i BIOS och att klampa den till slave baktill då den är en IDE drive) problemet ligger i att Vista vill inte att Xp ska installeras, väl inne i Vista går det inte heller att öppna setup filerna, så jag söker ett program som kan kringå de¨tta efterblivna fenomen.
Citera
2008-11-12, 23:37
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Då har du gjort något knasigt, att ändra till slave ska inte behövas. Fungerar din CD/DVD som den ska och om du har en XP-skiva som är bootbar så har inte Vista något att säga till om. Det ska bara vara att i Windows XP installationsprogram först formatera partitionen med Vista på och sen installera XP på densamma.
Citera
2008-11-13, 00:31
Medlem
Hotdangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuntman Bob
Då har du gjort något knasigt, att ändra till slave ska inte behövas. Fungerar din CD/DVD som den ska och om du har en XP-skiva som är bootbar så har inte Vista något att säga till om. Det ska bara vara att i Windows XP installationsprogram först formatera partitionen med Vista på och sen installera XP på densamma.

Your not hearing me out..., Vista blockerar XP skivan, iom att Vista låg på daton (färdig dator med allt klart på) så är BIOS gjort av Packard Bell för Vista vilket innebär att jag kan av någon outgundlig anledning bara boota med Vista-skivan
Jag har formaterat my fair share of datorer så jag vet, men detta är helt sjukt, jag når inte skivan, DVD läsaren går upp i varv och sedan går den direkt till VistaHDn och bootar med den.
Citera
2008-11-13, 00:51
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hotdang
Your not hearing me out..., Vista blockerar XP skivan, iom att Vista låg på daton (färdig dator med allt klart på) så är BIOS gjort av Packard Bell för Vista vilket innebär att jag kan av någon outgundlig anledning bara boota med Vista-skivan
Jag har formaterat my fair share of datorer så jag vet, men detta är helt sjukt, jag når inte skivan, DVD läsaren går upp i varv och sedan går den direkt till VistaHDn och bootar med den.
Hur kan ett operativsystem styra hårdvara ens innan det laddas in i minnet?

Jag har svårt att tro att BIOS:en endast är gjord för Vista och förbjuder datorn från att boota från skivor.

Nej du, nog är det något du måste ha glömt att göra. Ta för säkerhets skull bort hårddisken helt från boot-ordningen så kan den inte göra annat än att boota skivan.
Alltså ryck inte ut några kablar ur hårddisken eller ta bort hårddisken från BIOS utan ta bort den endast från boot-tabellen.
Citera
2008-11-13, 01:18
Medlem
CronoSs avatar
Koppla ur hårddisken med vista på, jag antar att du har fler än en?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in