• 1
  • 2
2008-11-12, 15:23
Medlem
Snövits avatar
Det finns ju putsmedel att köpa tex Häxan silverputs m.m. Men ska man använda dem eller finns det bättre sätt. Jag är främst ute efter hur man rengör guld samt silver och diamanter. Tex en ring med stenar där man inte kommer åt i de små områdena mellan hur gör man då.

Finns det några bra blandningar man använder och vilka passar till vad och vilka ska man absolut inte använda med vad?
Citera
2008-11-12, 16:55
Medlem
West-ens avatar
Starka syror (exempelvis saltsyra) kan vara ett tips, när det gäller metaller högt upp i spänningskedjan. (Koppar, Silver, Platina, Guld).
Syror löser upp oxider och beläggningar av allehanda slag rätt duktigt, medan de ädla metallerna klarar sig.
Citera
2008-11-12, 18:27
Medlem
Snövits avatar
Kan man skada diamanter eller andra ädelstenar med starka syror? Var får man tag på dem? Kan man förstöra ronderingen på vitt guld?
Citera
2008-11-12, 19:04
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Kan man skada diamanter eller andra ädelstenar med starka syror? Var får man tag på dem? Kan man förstöra ronderingen på vitt guld?

Saltsyra finns i din närmsta färgaffär. Så länge det är någon form av ädelmetall så kommer inte syran att skada de (så länge du inte blandar i salpetersyra).
Vad jag vet så ska inte diamant ta skada av syror. Men Har inte riktigt koll på de så den frågan passar jag vidare. Däremot om du ska göra rent smycken som är av någon o ädlare metall som är försilvrad eller liknande så bör du inte göra syrabad på de.
Citera
2008-11-12, 20:37
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Däremot om du ska göra rent smycken som är av någon o ädlare metall som är försilvrad eller liknande så bör du inte göra syrabad på de.

Gällande smycken så är det smycken i vitt guld och gult guld det gäller. Jag vet dock inte vad det är man gör med guldet för att det ska vara vitt och det ronderas ju men vad det innebär har jag inte riktigt koll på.
Citera
2008-11-12, 20:45
Medlem
Jomazis avatar
Vitt guld är en legering med oädlare metaller, och det är även (nästan) allt annat guld som är mindre rent än 24 karat.

Jag hade varit försiktig med de starkaste syrorna, kanske testat oxal eller ättikssyra, lägg annars ringen på en bit aluminiumfolie i ett saltvattensbad, sägs funka bra.
Citera
2008-11-12, 22:02
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
lägg annars ringen på en bit aluminiumfolie i ett saltvattensbad, sägs funka bra.

Ja det funkar faktiskt rätt bra jag brukar göra så. Är det på något sätt såligt att lämna vitt gul över natten i detta bad?
Citera
2008-11-13, 00:04
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Ja det funkar faktiskt rätt bra jag brukar göra så. Är det på något sätt såligt att lämna vitt gul över natten i detta bad?

Legeringen i sig (vilken enligt vad jag kan få fram innebär guld + antingen nickel, palladium eller båda två) kommer inte att korroderas av saltvattnet. Visst stenar, ex opal, är porösa och kan påverkas av vatten, diamanter och safirer däremot lär knappast påverkas öht.

EDIT: Alt. är smycket pläterat med Rodium eller Renium vilka båda två struntar i saltvatten.
Senast redigerad av Jomazi 2008-11-13 kl. 00:08.
Citera
2008-11-13, 18:32
Medlem
C9h18o6s avatar
vad är det för fel på aluminiumfolije kokande vatten å bikarbonat... jag har ioförsej BARA silver har inte råd med annan med detta fugerar skit bra! testa detta innan du gör på dom grövre kaliberna.... blir hur rent som helst!

mvh // c9
Citera
2008-11-14, 17:36
Medlem
Lagen om alltings jävlighet!

Min egen dyrköpta erfarenhet: skit i kemiböckerna!

Sannolikheten att skada ditt föremål ökar med inköpspriset!

Aldrig gnugga, skura, starka syror och annat. Enbart ljummet vatten, möjligen med lite diskmedel i. Även ädla metaller (som ofta är mjuka) repas snabbt. Ju klarare metallglans från början, desto mera repkänsliga.

Till exempel en silvertacka (99,9% Ag) kan bli fult repad redan av mjukt hushållspapper! Egen erfarenhet...

Möjligen kan man använda rent vatten, diskmedel och ultraljudsbad. Då kan inget repa, men ultraljudet rengör effektivt. OBS! Har inte testat än. Do it on you own risk!

Koppar: obsrvera att starka komplexbildare angriper metallen även utan närvaro av syre eller oxidationsmedel! Exempelvis löses koppar i vattenlösningar av alkalicyanider under vätgasutveckling.
Metallen kan faktiskt även angripas av saltsyra utan lufttillträde. Detta beror på kloridjonens starka komplexbildningstendens gentemot övergångsmetallerna.

Now I have warned you!
Senast redigerad av GaussBonnet 2008-11-14 kl. 17:39.
Citera
2008-11-14, 19:53
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Min egen dyrköpta erfarenhet: Möjligen kan man använda rent vatten, diskmedel och ultraljudsbad. Då kan inget repa, men ultraljudet rengör effektivt. OBS! Har inte testat än. Do it on you own risk!

Now I have warned you!

Då kan vi ju tipsa snövit om en relativt billig ultraljuds rengörare från deal extream som för övrigt är en exceptionellt bra sida.

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.9252

Med denna så är det ingen chans att du repar eller på något sätt skadar dina smycken. och det är förmodligen värt att köpa något som är säkert än att chansa på något osäkert som kanske inte fungerar. Det kostar lite mera men är förmodligen värt det.

// fieldleaf
Senast redigerad av Fieldleaf 2008-11-14 kl. 19:58.
Citera
2008-11-15, 11:33
Medlem
Cuprums avatar
Häxans puts funkar finfint för mig att putsa guld och silver. Ha de på en duk och gnid metallen med den. Fick bort repor på guld och sulfidbelägg på silver.
Som första utväg är de nog definitivt värt att testa, billigt och enkelt.
Om jag har förstått de rätt så innehåller putsmedel komplexbildare och slipar/skalar rent metallytan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in