Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-11-12, 12:48
Medlem
Ja som rubriken säger så blev jag erbjuden jobb för en tid sedan som jag tackade ja till. Anställningsavtalet skrevs under och jag sa upp mig från mitt nuvarande jobb som jag ännu har några veckor kvar på.
Nu har den nya arbetsgivaren kontaktat mig och meddelat att han ändrat sig för han tror inte att det skulle funka och har istället erbjudit en annan tjänsten.
Får man göra så som arbetsgivare?

För mig finns nu bara 2 alternativ, pest eller kolera. Det vill säga antingen att bli arbetslös (för min nuvarande arbetsgivare kanske inte vill "ta tillbaks mig") eller bli kvar i helvetet hos min nuvarande arbetsgivare om hon låter mig vara kvar. Vet inte vilket som är bäst. Må dåligt av att bli jagad av AF och inte få något nytt jobb eller må dåligt av att vara kvar på en hemsk arbetsplats med en ännu hemskare chef.

Vad händer egentligen med de 45 karensdagarna i a-kassan när det sker något sånt här? Antar att man får dras med den där karensen ändå fast det inte är jag som har gjort fel.
Citera
2008-11-12, 12:54
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaqline
Ja som rubriken säger så blev jag erbjuden jobb för en tid sedan som jag tackade ja till.[...]

Vad händer egentligen med de 45 karensdagarna i a-kassan när det sker något sånt här? Antar att man får dras med den där karensen ändå fast det inte är jag som har gjort fel.

fy fan knivig sits, hur ser avtalet ut? har du blivit lovad att jobba x antal timmar i veckan under avtalets tid etc? för isåfall är du berättigad det, har du skrivit under en provanställning så spelar de iof ingen roll, samma sak om du skrivit under ett avtal som säger att du ska jobba dom tider du får osv. då kan han ju bara neka dig tider.
mitt tips e att kontakta facket och hör med deras rådgivare, dom e ju åtminstonde utbildade på området
Citera
2008-11-12, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
fy fan knivig sits, hur ser avtalet ut? har du blivit lovad att jobba x antal timmar i veckan under avtalets tid etc? för isåfall är du berättigad det, har du skrivit under en provanställning så spelar de iof ingen roll, samma sak om du skrivit under ett avtal som säger att du ska jobba dom tider du får osv. då kan han ju bara neka dig tider.
mitt tips e att kontakta facket och hör med deras rådgivare, dom e ju åtminstonde utbildade på området

På avtalet står inget mer än provanställningen, yrkestitel och så underskrift. Det enda dom sagt utöver det är att dom ville att jag eventuellt skulle hoppa in och jobba den här veckan eller nästa men något sådant står inte på avtalet så det är ju inget att ta hänsyn till.
Facket ja.. Jag är ju dessvärre inte med där så dom lär ju inte vara villiga att hjälpa mig.
Citera
2008-11-12, 13:07
Medlem
mollvigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaqline
På avtalet står inget mer än provanställningen, yrkestitel och så underskrift. Det enda dom sagt utöver det är att dom ville att jag eventuellt skulle hoppa in och jobba den här veckan eller nästa men något sådant står inte på avtalet så det är ju inget att ta hänsyn till.

Tyvärr finns det inget du kan göra förutom att gå tillbaks till din gamla arbetsgivare med mössan i hand och be om ditt gamla jobb tillbaks.

A-kassans karenstid påverkas inte heller, det blir som om du sagt upp dig, inget annat.
Citera
2008-11-12, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mollvig
Tyvärr finns det inget du kan göra förutom att gå tillbaks till din gamla arbetsgivare med mössan i hand och be om ditt gamla jobb tillbaks.

A-kassans karenstid påverkas inte heller, det blir som om du sagt upp dig, inget annat.

Misstänkte väl det.. Men det med karensdagar kan kanske lösa sig på annat sätt ändå. Man kan ju slippa dom om man har tillräckligt starka skäl för att säga upp sig och det tycker jag fan i mig (och alla jag pratat med) att jag har! Får hoppas att a-kassan tycker detsamma.
Citera
2008-11-12, 14:13
Medlem
Joicys avatar
Låter väldigt konstigt, vad hade arbetsgivaren för argument för att han plötsligt ändrat sig då? Riktigt illa att göra på det sättet! I synnerhet om du sagt upp dig på det gamla arbetet.

Sade du inte det till honom?! Kan du inte kräva kompensation?
Citera
2008-11-12, 14:19
Medlem
miklons avatar
Du bör definitivt kontakta facket och kolla vad som gäller. I och med att du skrivit under avtalet så är du ju anställd och vill då den nya arbetsgivaren inte att du ska jobba så får ju denne avsluta anställningen enligt de möjligheter som står till buds. Exakt vad som gäller beror på vad det är för anställning och om det finns kollektivavtal som säger något särskilt.

Det är mycket möjligt att du har rätt till åtminstone 14 dagars lön från den nya arbetsgivaren och det borde också vara så att det är 5 karensdagar som gäller för a-kassan, eftersom din senaste anställning är hos det nya företaget och det är inte du som avbryter den frivilligt.
Citera
2008-11-12, 14:31
Bannlyst
Prata med din nuvarande arbetsgivare så du får behålla din tjänst, ska inte vara några större problem ifall din uppsägning inte beror på gräl eller så.

Resten av det jag skrev var visst bara bajs. DU har inget konkret anställningsavtal, ej heller är du med i facket...

det ser ut som om det är "mössan i hand" som gäller för dig, på chefens kontor där du jobbar nu...
Citera
2008-11-12, 14:44
Medlem
Flinta82s avatar
Glöm för allt i världen inte att berätta för arbetsgivaren som nu dragit tillbaks erbjudandet vad du tycker och tänker om denne. En skopa rejäl utskällning är på sin plats. Sprid gärna dåliga rykten om aset också, och berätta för så många som möjligt om deras sätt att behandla dig.
Citera
2008-11-12, 14:56
Medlem
miklons avatar
Alltså, vi kan ju vara överens om att den nya arbetsgivaren har betett sig illa, men ta det lugnt och uppträd inte allt för aggressivt innan du ser hur arbetsgivaren behandlar saken. Kanske kör han allt enligt reglerna, så du får det du har rätt till enligt gällande avtal och lagar och då kan du egentligen inte vara mer än besviken över att du inte fick jobbet.

Visar det sig däremot att arbetsgivaren inte tänker spela enligt reglerna, ja då får du se till att gå till handling, men det gör du genom att ta hjälp av facket för att kräva din rätt, det kan t.ex. handla om rätt till skadestånd om avtalet avbryts på fel sätt eller i strid med LAS.

Kom ihåg att det inte handlar om något tillbakadraget erbjudande, det stadiet är redan passerat, i och med att avtalet är underskrivet så finns ju ett anställningsförhållande.

Men återigen, ta kontakt med facket och be om hjälp för att reda ut vad som gäller.

Edit: Såg nu att du inte är med i facket, då får du nog ta striden själv alternativt försöka hitta någon jurist som kan hjälpa dig, om du tycker att det är värt det.

Edit 2: Exakt vad står på anställningsavtalet? Det måste väl stå ett datum när anställningen skulle ha börjat?

Edit 3: Det kanske är så illa att arbetsgivaren får avbryta provanställningen innan den börjat, utan att betala något alls, om det sker mer än 14 dagar innan den skulle ha börjat, eftersom arbetsgivaren alltid har rätt att avbryta provanställning med 14 dagars varsel.
Senast redigerad av miklon 2008-11-12 kl. 15:05.
Citera
2008-11-12, 15:22
Medlem
arnold2k5s avatar
men eftersom han endast fått en provanställning så kan arbetsgivaren säga upp det när som helst, och eftersom han inte blivit lovad någon tid så finns de typ inget att göra,

till TS jag skulle fan storma in på huvudkontoret, leta upp aset och ge honom en rejäl JÄVLA utskällning pga. att han betet sig som en idiot, kolla även upp alternativet att hänga ut skiten på nått sätt, kanske kan du få cash för en snyfthistoria i AB eller nått
Citera
2008-11-12, 15:25
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
men eftersom han endast fått en provanställning så kan arbetsgivaren säga upp det när som helst, och eftersom han inte blivit lovad någon tid så finns de typ inget att göra,

till TS jag skulle fan storma in på huvudkontoret, leta upp aset och ge honom en rejäl JÄVLA utskällning pga. att han betet sig som en idiot, kolla även upp alternativet att hänga ut skiten på nått sätt, kanske kan du få cash för en snyfthistoria i AB eller nått

provanställning har 1 månads uppsägningstid
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in