Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-11-12, 16:22
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
provanställning har 1 månads uppsägningstid

Och det slänger du ur dig för att du haft en provanställning med en månads uppsägningstid, eller? Tröttsamt i såna fall.

Svar: Under provanställningstiden har man ingen uppsägningstid. En arbetsgivare som tänker avbryta en provanställning i förtid måste dock underrätta arbetstagaren och dennes fackförbund om sin avsikt minst två veckor i förväg. Om arbetsgivaren inte lämnar en sån underrättelse riskerar han att få betala skadestånd.
Citera
2008-11-12, 16:47
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Och det slänger du ur dig för att du haft en provanställning med en månads uppsägningstid, eller? Tröttsamt i såna fall.

Svar: Under provanställningstiden har man ingen uppsägningstid. En arbetsgivare som tänker avbryta en provanställning i förtid måste dock underrätta arbetstagaren och dennes fackförbund om sin avsikt minst två veckor i förväg. Om arbetsgivaren inte lämnar en sån underrättelse riskerar han att få betala skadestånd.

Haha, här var vi aggressiva som få. Jag "slängde ur mig det" eftersom alla jag känner som haft provanställning har haft 1 månads uppsägningstid, därav har jag trott att 1 månad gäller.

Nu vet jag bättre, synd bara att du behövde vara så otrevlig.
Citera
2008-11-12, 17:30
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82

Det är lagkravet, men observera att kollektivavtalet kan säga annat, t.ex. 1 månad.
Citera
2008-11-13, 10:00
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Haha, här var vi aggressiva som få. Jag "slängde ur mig det" eftersom alla jag känner som haft provanställning har haft 1 månads uppsägningstid, därav har jag trott att 1 månad gäller.

Nu vet jag bättre, synd bara att du behövde vara så otrevlig.

Ojdå. Här tog vi åt oss märker jag. Om du tycker att jag var aggressiv med mitt inlägg är jag verkligen glad att jag inte gick hårdare åt dig än så. Är min herre möjligen väldigt konflikträdd av sig?

Hursomhelst: Inte min mening att verka aggressiv.
Citera
2008-11-13, 10:20
Medlem
pillenottens avatar
Har du skrivit ett avtal med din "nya" arbetsgivare så gäller detta, han kan inte ångra sig om det inte föreligger skäl som t.ex. att du farit med osanning då ni gjorde avtalet.

Ring A-kassan och fråga, skulle tro att det föreligger särskilda skäl för att slippa karens, men framförallt så tror jag inte din "nya arbetsgivare" kan köra ett sådant trick utan kostnad.

Vet inte hur pass benägna facket är att svara på frågor från icke medlemmar, med du kanske har någon medlemskompis som kan fråga.

Skulle råda dig att ta reda på dessa saker ordentligt, eftersom det finns ganska starka skydd gällande anställningar och avtal.
Citera
2008-11-13, 11:36
Medlem
Ja usch vilken soppa! Vet inte hur jag ska agera nu faktiskt eller vilken/vilka jag ska kontakta. Och alla säger olika.
Han är skyldig att ge mig lön, han är inte skyldig att ge mig lön o.s.v.

Någon frågade vilket skäl han angav till att han ångrat sig och det var att han trodde inte att det skulle funka, att jag är för långsam i produktionen vilket jag redan hade upplyst honom om att jag är ringrostig och behöver 1-2 veckor på mig att snappa upp kunskaperna igen och komma in i det.
Men trots detta valde han ju att anställa mig så då tog jag för givet att han hade förståelse för det. På den så kallade introduktionen jag blev kallad till sen blev jag satt att göra ett test ett par timmar som inte gick så bra, p.g.a. av att jag som sagt var är något ringrostig. Smart att lägga det testet EFTER att han erbjudit mig jobbet och skrivit avtal också..
Jag borde väl inte ha tackat ja från början min dumma fan! Men jag står inte ut på mitt nuvarande jobb. Jag måste härifrån!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in