Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-12, 04:23
Medlem
Barbafettos avatar
Själv är jag jävligt trött på alla dessa frågor av typen:

Jag skall göra ett arbete om.. vi skall skriva om... osv..

Personen som frågar har i normalfallet inte lagt 2 strån i kors för att hitta något själv utan förväntar sig en länk eller liknande där ett färdigt arbete av det som sökes bara finns att ladda ner..

OK tänker då vän av ordning eller i allafall varje tänkande själ över 18.. vad är då meningen med att gå i skolan?

Så här verkar det gå till i dag:

Steg 1: Fråga alla dina polare om dom eller nån de känner har det jobbet gjort du behöver eller kan göra det åt dig.

Steg 2: verkar vara att skriva på olika forum som t.ex FB för att hitta nån som kan göra jobbet åt en.

Steg 3: är att fuska sig fram på tentor osv för att slippa lära sig något, verkar det som?

Steg 4: borde vara att ta sig en funderare på vad man vill och vad man är ute efter i och efter skolan.

Steg 5: är om FB skall tillåta såna här skittrådar/fjortistrådar imo eller om man skall kasta all sån skit och koncentrera sig på vettigare saker?
Senast redigerad av Barbafetto 2008-11-12 kl. 05:03.
2008-11-12, 04:55
Medlem
Ah, inte bara jag som har stört mig på alla dessa människor som vill att andra ska göra deras jobb alltså!
2008-11-12, 05:01
Medlem
Zwerchstands avatar
Visst är det tråkigt, men kruxet är ju att skoluppgifter så lätt reformuleras till fullgod topik; Hur rensa då, och sedan försvara konsekvensen i en subjektiv bedömning? Bjäbbe den som bjäbba kan, och banne mig! tror jag inte jag föredrar den osminkade varianten, så ser man lätt vad undvikas må – om nu orkafolket ännu orkar posta.

I Litteratur sitter Ang. skoluppgifter o. dyl. nålad.
2008-11-12, 05:08
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbafetto
Själv är jag jävligt trött på alla dessa frågor av typen:

Jag skall göra ett arbete om.. vi skall skriva om... osv..

Personen som frågar har i normalfallet inte lagt 2 strån i kors för att hitta något själv utan förväntar sig en länk eller liknande där ett färdigt arbete av det som sökes bara finns att ladda ner..

OK tänker då vän av ordning eller i allafall varje tänkande själ över 18.. vad är då meningen med att gå i skolan?

Så här verkar det gå till i dag:

Steg 1: Fråga alla dina polare om dom eller nån de känner har det jobbet gjort du behöver eller kan göra det åt dig.

Steg 2: verkar vara att skriva på olika forum som t.ex FB för att hitta nån som kan göra jobbet åt en.

Steg 3: är att fuska sig fram på tentor osv för att slippa lära sig något, verkar det som?

Steg 4: borde vara att ta sig en funderare på vad man vill och vad man är ute efter i och efter skolan.

Steg 5: är om FB skall tillåta såna här skittrådar/fjortistrådar imo eller om man skall kasta all sån skit och koncentrera sig på vettigare saker?
Ge några bitska kommentarer att de inte är välkommna med sitt trams, att de kan söka upp sin fakta själva och vänd dem sen ryggen (alltså posta inte mer i tråden). Låt tråden sen dö ut av sig själv.

Dagens snorungar ska vara djävligt tacksamma för att informationen finns så lättillgänglig på internet idag! Annat var det när en annan gick på högstadiet och gymnasiet (91-97) och man fick sitta på biblioteket och rota fram bok efter bok....
2008-11-12, 05:21
Medlem
Barbafettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Visst är det tråkigt, men kruxet är ju att skoluppgifter så lätt reformuleras till fullgod topik; Hur rensa då, och sedan försvara konsekvensen i en subjektiv bedömning? Bjäbbe den som bjäbba kan, och banne mig! tror jag inte jag föredrar den osminkade varianten, så ser man lätt vad undvikas må – om nu orkafolket ännu orkar posta.

I Litteratur sitter Ang. skoluppgifter o. dyl. nålad.

Oj då.. men då får "vi" fortsätta att svara på nonsensfrågor då?

Orkafolket, om det är de som postar idiotfrågorna lär inte ta slut under DIN livstid Z, men om du med "orkafolket" menar dem som i likhet med mig orkar bry sig och försöker göra FB till ett bättre och seriösare ställe så skall du inte förvånas om många av dem tröttnar..

Kanske rent av pga den inställningen som du har att den som ifrågasätter något: "bjäbbe bäst den som bjäbba kan",,

Point taken.. Trams och idioti föredras framför kritik som inte faller just Z i smaken..

Hur rensa då frågar du.. när och till vem försvarar du beslut tagna i outlaw?
Känner du att du inte vill, kan eller vågar ta ett beslut själv så delegera det till eller dela det med dina kollegor?

Skolfrågorna skall väl inte som du säger "reformuleras till fullgod topic" utan de skall formuleras till fullgod topic i trådstarten?

Du föredrar den "osminkade" varianten.. Men inte hur osminkad som helst? För då fanns det ingen moderator alls och ingen Z som kunde välja och vraka över vad som var rätt och fel?

Nä, lagom skall det vara.. så fritt så att Z med vänner kan ha ett liv men inte så fritt att de inte behövs...

Jag känner inte dig.. har sett ditt namn o trott att du var seriös men du är bara löjlig.

Vi kan ju alla ställa oss upp och lova varandra att vi hjälper alla fjortisar med sina andragradsekvationer, uppsatser om skillnaden mellan Obama och McCain mm, utan att de över huvud taget presterar så mkt som en början till det de vill ha hjälp med..
2008-11-12, 06:26
Medlem
Kämpendahls avatar
Jag förstår Barbafettos frustration och det är många gånger man blir trött över att det första ungarna verkar göra är att posta frågan på Flashback.

Nu tycker i och för sig jag att vi ska behålla dessa trådar förutsatt att de har ett läs- och diskussionsvärde och tråden skulle varit tillåten om den innehöll samma frågeställning, men utan att det står "jag har ett skolarbete" insprängt i texten. Flashback är en (relativt) utmärkt källa till information, men det vore önskvärt att man använder Flashback när man kört fast, inte en halvtimme efter att man fått uppgiften i sin hand.

Sedan är det mer regel än undantag att eleven/studenten inte presenterar några som helst premisser för skolarbetet. Det kan stå i stil med "jag ska göra ett specialarbete om Selma Lagerlöf i svenska B och undrar hur jag ska komma i gång?". Alltså, inte ett ord om de premisser som står i uppgiften, för om man inte följer de direktiv som läraren givit bör man enligt min mening bli underkänd och då är det naturligtvis relevant att till punkt och pricka lämna ut uppgifter om skoluppgiftens innehåll.
2008-11-12, 07:14
Medlem
Zwerchstands avatar
Barbafetto: Jag var otydlig tidigare, reformulerar mitt inlägg.

Visst är det tråkigt, men kruxet är ju att om AnvA, tillhörande "-meh, orka!"-folket, inte orkar lösa sin egen skoluppgift kan hæn förhållandevis enkelt skriva om den till fullgod TS och ännu orka posta. Är TS fullgod så bryter den inga regler och ska därför inte låsas/kastas/raderas. Störs AnvB ändå av att läxan skiner igenom, så behöver hæn bara ignorera den. AnvC kanske hellre bidrar konstruktivt. Nå, det är i regel så att just de som inte orkar formulera diskussionsunderlag däremot orkar PM-bjäbba desto värre när tråden stoppas p.g.a. sin brist, och mer sådant har i vart fall jag varken tid eller ork till. Därför tror jag mig ändå föredra den osminkade läxhjälps-TS som tack vare sin tydlighet kan struntas i redan på håll och därmed kostar sina läsare mindre. Den kan dessutom formuleras fullgott.

Det står självfallet alla fritt att hjälpa & stjälpa den late AnvA, men typinlägget "Gör din läxa själv, av mig får du ingen hjälp!" är OT och bumpar tråden förutom det merjobb moderatorn får. Och min uppgift som sådan är att upprätthålla reglerna; det moraliska är ett annat mynt. Vi är egentligen ganska överens. Frågan är vilken fördefinierad riktlinje din punkt 5 skulle hållas efter. Ett ex:vis förbud mot alla inlägg innehållande texten "Jag vill ha läxhjälp." eller motsvarande kan förbigås (genom att blankt utelämna den raden) och utesluter inte subjektiv tolkning (av "motsvarande").
2008-11-12, 08:40
Medlem
ojns avatar
Jag håller med Kämpendahl i det h*n skriver om användare som det första de gör är be andra på Flashback göra läxan åt dem, utan att överhuvudtaget försökt själv först. Sådana trådar låser jag (de förekommer ofta i Programmeringsforumet), då jag inte tycker
Citat:
Hur gör jag 1) uppgift 1, 2) uppgift 2 och 3) uppgift 3?
inbjuder till minsta diskussionsunderlag. Dock låter jag trådar där användare postar kod som visar att de försökt själva först och har specifika frågor kring koden leva vidare. Dessa har nämligen potential för högt diskussionsvärde, då man t.ex. kan påpeka saker i koden, berätta hur den kan göras bättre osv. TS postar uppdaterad kod utifrån tips från användarna, nya diskussioner startas. Och så håller det på.

Jag tycker ett lämpligt straff för dem som gör hela läxan åt andra vore att de en dag tvingas arbeta sida vid sida med dessa stolpskott som myglat sig igenom sin utbildning på andras arbete. Lycka till att få någon hjälp av dem.
2008-11-12, 10:38
Medlem
Jag brukar skriva tips på saker som kan vara till hjälp om man vill ha mer information i ett ämne, aldrig någonsin att jag själv tänker skriva någon annans arbete...

Tex, någon vill ha ett arbete utfört som handlar om datorns historia. Då skulle jag kunna nämna namn som typ Ada Lovelace och Charles Babbage utan att för den skull avslöja vad dessa personer har haft för betydelse inom datorns historia. Det går mycket väl att fråga Google vem Charles Babbage var och vad han gjorde.
2008-11-14, 00:10
Medlem
kiwi22s avatar
Utan att lyncha mig..måste jag fråga följande: Kan man inte ha ett forum för alla "Skoluppgifter", tex ett underforum under övrigt. Så kan de som vill hjälpa till göra det, och de som inte vill läsa dessa slipper. Då finns det ju även en anledning att flytta bort trådarna från de "vanliga" forumen, och därmed är väl "problemet" ur världen?

Ni får gärna förklara varför detta är dålig idé (förutom att flashback blir till en skola för gymnasie och högstadie-elever och kanske främjar folk under 18 att hänga på forumet) och kanske tom referera till tillfällen då detta "förslag" varit uppe..!

: )
2008-11-14, 01:03
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiwi22
Utan att lyncha mig..måste jag fråga följande: Kan man inte ha ett forum för alla "Skoluppgifter", tex ett underforum under övrigt. Så kan de som vill hjälpa till göra det, och de som inte vill läsa dessa slipper. Då finns det ju även en anledning att flytta bort trådarna från de "vanliga" forumen, och därmed är väl "problemet" ur världen?

Ni får gärna förklara varför detta är dålig idé (förutom att flashback blir till en skola för gymnasie och högstadie-elever och kanske främjar folk under 18 att hänga på forumet) och kanske tom referera till tillfällen då detta "förslag" varit uppe..!
Vem tror Du skulle gå in ett sådant underforum? De som behöver hjälp, ja, men ingen annan. Dessutom skulle det bli ett fruktansvärt virrvarr av blandade kemi-, svensk-, och historieuppgifter.

Då är det bättre som det är idag, att de som inte har vett att formulera sig blir lynchade och de som faktiskt försöker kan få hjälp. Notera skillnaden trots att syftet är att få hjälp med samma uppgift:
  • Jag ska skriva en uppsats om 2:a världskriget. Varför vann de allierade?
    eller
  • Jag satt och läste lite och enligt mig förlorade Tyskland eftersom... Vilken tycker Du är den mest avgörande orsaken till att de allierade vann?
Fyller man ut alternativ 2 lite så har man en väldigt intressant diskussion samtidigt som man döljer sina avsikter.
2008-11-15, 12:50
Medlem
Barbafettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag förstår Barbafettos frustration och det är många gånger man blir trött över att det första ungarna verkar göra är att posta frågan på Flashback.

Nu tycker i och för sig jag att vi ska behålla dessa trådar förutsatt att de har ett läs- och diskussionsvärde och tråden skulle varit tillåten om den innehöll samma frågeställning, men utan att det står "jag har ett skolarbete" insprängt i texten. Flashback är en (relativt) utmärkt källa till information, men det vore önskvärt att man använder Flashback när man kört fast, inte en halvtimme efter att man fått uppgiften i sin hand.

Sedan är det mer regel än undantag att eleven/studenten inte presenterar några som helst premisser för skolarbetet. Det kan stå i stil med "jag ska göra ett specialarbete om Selma Lagerlöf i svenska B och undrar hur jag ska komma i gång?". Alltså, inte ett ord om de premisser som står i uppgiften, för om man inte följer de direktiv som läraren givit bör man enligt min mening bli underkänd och då är det naturligtvis relevant att till punkt och pricka lämna ut uppgifter om skoluppgiftens innehåll.

Precis det jag tänkte.. Steg 1 är att fråga på FB innan man ens har försökt själv känns det som. Dessutom borde de som frågar redovisa lite vad de försökt med, hur långt de har kommit osv. Då gör det mig inget att de frågar om hjälp och jag hjälper gärna till om jag kan!

Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Barbafetto: Jag var otydlig tidigare, reformulerar mitt inlägg.

Visst är det tråkigt, men kruxet är ju att om AnvA, tillhörande "-meh, orka!"-folket, inte orkar lösa sin egen skoluppgift kan hæn förhållandevis enkelt skriva om den till fullgod TS och ännu orka posta. Är TS fullgod så bryter den inga regler och ska därför inte låsas/kastas/raderas. Störs AnvB ändå av att läxan skiner igenom, så behöver hæn bara ignorera den. AnvC kanske hellre bidrar konstruktivt. Nå, det är i regel så att just de som inte orkar formulera diskussionsunderlag däremot orkar PM-bjäbba desto värre när tråden stoppas p.g.a. sin brist, och mer sådant har i vart fall jag varken tid eller ork till. Därför tror jag mig ändå föredra den osminkade läxhjälps-TS som tack vare sin tydlighet kan struntas i redan på håll och därmed kostar sina läsare mindre. Den kan dessutom formuleras fullgott.

Det står självfallet alla fritt att hjälpa & stjälpa den late AnvA, men typinlägget "Gör din läxa själv, av mig får du ingen hjälp!" är OT och bumpar tråden förutom det merjobb moderatorn får. Och min uppgift som sådan är att upprätthålla reglerna; det moraliska är ett annat mynt. Vi är egentligen ganska överens. Frågan är vilken fördefinierad riktlinje din punkt 5 skulle hållas efter. Ett ex:vis förbud mot alla inlägg innehållande texten "Jag vill ha läxhjälp." eller motsvarande kan förbigås (genom att blankt utelämna den raden) och utesluter inte subjektiv tolkning (av "motsvarande").

Du har rätt! Jag var frustrerad när jag skrev och ber om ursäkt för att jag inte uttryckte mig så trevligt

Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Jag håller med Kämpendahl i det h*n skriver om användare som det första de gör är be andra på Flashback göra läxan åt dem, utan att överhuvudtaget försökt själv först. Sådana trådar låser jag (de förekommer ofta i Programmeringsforumet), då jag inte tycker

inbjuder till minsta diskussionsunderlag. Dock låter jag trådar där användare postar kod som visar att de försökt själva först och har specifika frågor kring koden leva vidare. Dessa har nämligen potential för högt diskussionsvärde, då man t.ex. kan påpeka saker i koden, berätta hur den kan göras bättre osv. TS postar uppdaterad kod utifrån tips från användarna, nya diskussioner startas. Och så håller det på.

Jag tycker ett lämpligt straff för dem som gör hela läxan åt andra vore att de en dag tvingas arbeta sida vid sida med dessa stolpskott som myglat sig igenom sin utbildning på andras arbete. Lycka till att få någon hjälp av dem.

Grunden till min frustration fetmarjkerad och i övrigt håller jag med dig!

Citat:
Ursprungligen postat av kiwi22

Det kan vara en idé att skapa ett sånt tycker jag om frågorna blir för många!

Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Vem tror Du skulle gå in ett sådant underforum? De som behöver hjälp, ja, men ingen annan. Dessutom skulle det bli ett fruktansvärt virrvarr av blandade kemi-, svensk-, och historieuppgifter.

Då är det bättre som det är idag, att de som inte har vett att formulera sig blir lynchade och de som faktiskt försöker kan få hjälp. Notera skillnaden trots att syftet är att få hjälp med samma uppgift:
  • Jag ska skriva en uppsats om 2:a världskriget. Varför vann de allierade?
    eller
  • Jag satt och läste lite och enligt mig förlorade Tyskland eftersom... Vilken tycker Du är den mest avgörande orsaken till att de allierade vann?
Fyller man ut alternativ 2 lite så har man en väldigt intressant diskussion samtidigt som man döljer sina avsikter.

Helt riktigt angående att det kan bli intressanta diskussioner! Olika ämnen inbjuder dock olika mycket till det imo.

Frågan du tar som exempel kan man ju både diskutera i en läxtråd OCH hitta mycket information om på både FB och internet som helhet!

Den som däremot startar en tråd för att h*n inte får ihop: 2x+4=7, inbjuder inte till så mkt diskussion?

Vad gäller vilka som skulle hänga på ett eventuellt läxforum så är det ju som du säger "de som behöver hjälp". Inget ont i det för bara för att någon behöver hjälp med en matte- eller fysikuppgift betyder det inte att denne inte kan bidra med kunskap i ett annat ämne?
  • Så.. det som jag stör mig på är de som inget gör utan bara vill ha uppgiften utförd med så lite och helst ingen insats alls från dem själva.
  • Dåliga trådstarter som har en rubrik av typen Hjälp och liknande.
  • Ingen redovisning av vad man själv gjort, försökt med, letat någonstans, kommit fram till hittills.
  • "Enkla" uppgifter som känns som att de ligger mycket tidigare i skoltiden än när man är 18 år.
Senast redigerad av Barbafetto 2008-11-15 kl. 12:52.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in