2008-11-11, 21:47
Medlem
Moots avatar
Låt oss anta att individen Clas är av manligt kön, och individen Anna av kvinnligt. Båda är könsmogna. Clas samt Anna har sex, Anna blir gravid. Kan Clas avsäga sig fostret på något sätt? Självfallet diskuterar de abort, men Anna vill av någon anledning (moralhora, religion, hämnd osv) ej det. Det var ej en våldtäkt.

Gör det någon skillnad om de båda är under arton? Under femton? Om det var ett one night stand? Om Clas skulle blåneka att de hade sex (har myndigheterna rätt att tvinga DNA-test?)? Om det var på en fest? Om båda var drogpåverkade? Om kondomen sprack? Om hon hade sett till så att preventivmedlen ej fungerade?

Det jag frågar efter här är om ni vet hur lagen hanterar underhåll för barn. Clas vill slippa undan att betala underhåll i arton år, och skiter totalt i vad han måste göra. Utgå ifrån att det var ett vanligt sex i förhållande, men vilka faktorer (som jag nämnde ovan) skulle kunna fria honom, om de var sanna?

Har hört en massa skit om detta, vill veta hur det verkligen står till. Tack.
Citera
2008-11-11, 21:53
Medlem
BaronBs avatar
1/ Menar du allvar när du skriver så skitnödigt eller försöker du göra parodi på kanslisvenska?

2/ Nej du kan naturligtvis inte avsäga dig faderskapet i förväg och ja "myndigheterna" har rätt att göra en rättsgenetisk undersökning av dig för att fastslå att du är fadern och precis som du är inne på kan fadern in spe inte tvinga kvinnan att göra abort.
Det sagda gäller oavsett under vilka omständigheter sexet skedde; höängande i knäna, nyktra, fulla, påtånda o.s.v. tills korna går hem.
Citera
2008-11-11, 21:57
Bannlyst
man kan aldrig avsäga sig faderskap
Citera
2008-11-11, 21:59
Bannlyst
Hoppas ni får en söt bebis tillsammans
Citera
2008-11-11, 22:20
Medlem
Börja spara pengar!
Barn kostar även om man inte vill ha med dom att göra.
Citera
2008-11-11, 22:23
Medlem
Moots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronB
Menar du allvar när du skriver så skitnödigt eller försöker du göra parodi på kanslisvenska?

Jag gör det för att jag kan. Just because you can means you should.

Citat:
Ursprungligen postat av rae
Hoppas ni får en söt bebis tillsammans

Har du inte lärt dig att allt inne på /Juridik är fullständigt teoretiskt ?

Antar att denna tråd är löst, men jag är fortfarande konfunderad. Så om en kvinna ser till så att preventivmedel (tar ej p-piller samt gör hål i en kondom) sätts ur spel så gör detta ingen skillnad? Även om vi hade 100% bevismaterial för detta.
Citera
2008-11-11, 22:27
Medlem
gör ingen skillnad om hon tar hål i kondomen eller ljuger om p piller det är barnets rätt till en far som väger tyngst.
Citera
2008-11-11, 22:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moot
Jag gör det för att jag kan. Just because you can means you should.

Har du inte lärt dig att allt inne på /Juridik är fullständigt teoretiskt ?

Antar att denna tråd är löst, men jag är fortfarande konfunderad. Så om en kvinna ser till så att preventivmedel (tar ej p-piller samt gör hål i en kondom) sätts ur spel så gör detta ingen skillnad? Även om vi hade 100% bevismaterial för detta.

Nej, du kan inte skylla på kvinnan för att du gjorde henne på smällen. Ni kan ha använt tre kondomer, galonbyxor, pessar och P-piller - blir hon ändå gravid så är det dina spermier och ditt ansvar så länge ungen lever.

Spelar ingen roll om hon ljugit om några piller etc, du är medveten om risken. Dessutom är det ett jävligt klent argument eftersom det är vida känt att dessa inte alltid stoppar. Folk blir konstant gravida trots piller/stavar och vad mer för hormoner man kan stoppa i sig idag.
Citera
2008-11-11, 22:34
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Självfallet diskuterar de abort, men Anna vill av någon anledning (moralhora, religion, hämnd osv) ej det.
Ja, det kan ju knappast bero på att Clas är en sådan där rakryggad kille som man gärna vill ha som manlig förebild för ett barn. Som man ligger får man bädda. Clas kan inte avsäga sig sitt faderskap om han så skulle ha blivit våldtagen.
Citera
2008-11-11, 22:39
Medlem
Moots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Ja, det kan ju knappast bero på att Clas är en sådan där rakryggad kille som man gärna vill ha som manlig förebild för ett barn. Som man ligger får man bädda. Clas kan inte avsäga sig sitt faderskap om han så skulle ha blivit våldtagen.

Du menar att om Clas blir våldtagen måste han fortfarande betala underhåll för ungen?
Citera
2008-11-11, 22:44
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Du menar att om Clas blir våldtagen måste han fortfarande betala underhåll för ungen?
Ja, om han fastställts vara far till barnet. Det finns inga undantag i förälderns underhållsskyldighet för barn som kommit till på visst sätt.
Citera
2008-11-11, 23:18
Medlem
silvrs avatar
Citat:
Varför skulle vissa barn få det sämre än andra baserat på hur de blev till? Självklart har alla barn rätt till sina föräldrar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in