• 1
  • 2
2008-11-11, 13:34
Medlem
har läst 100 trådar minst om att borra ett hål ner genom jorden men har inte läst ngt som detta

min "fråga" är tror ni att det skulle vara myligt att släcka kärnan ?`

om vi bortser från att det inte just nu går att borra så djupt

så nu antar vi att vi har borrat ett hål ner till kärnan från havet så att det konstant kommer vatten ner till kärnan skulle inte detta säcla kärnan?

hoppas ni fattar har lite bråttom jsut nu för jag ska iväg o handla och hoppas på att man kan få ett snabbt svar innan jag blir galen annars ska jag förklara mer djupt nästa gång
Citera
2008-11-11, 13:37
Medlem
Fluss#s avatar
det är ju för varmt långt innan kärnan för att du ska kunna få ner vatten ens nära den... det kommer ju bara avdunsta, sen kommer du få ett hål som sprutar ut extremt varm vattenånga
Citera
2008-11-11, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fluss#
det är ju för varmt långt innan kärnan för att du ska kunna få ner vatten ens nära den... det kommer ju bara avdunsta, sen kommer du få ett hål som sprutar ut extremt varm vattenånga

hmm jo det tänkte jag med men nu e det ju konstant vatten som bara kommer flöda ner där ...menar ju inte att det ska vara ett litet hål mer ett 10-20 meter i diameter
Citera
2008-11-11, 15:28
Bannlyst
Jordvärme fungerar på detta vis.
Man borrar ett djupt hål, pumpar ner kallvatten och får upp gratis varmvatten, praktiskt som fan.
Citera
2008-11-11, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
Jordvärme fungerar på detta vis.
Man borrar ett djupt hål, pumpar ner kallvatten och får upp gratis varmvatten, praktiskt som fan.

tycker endå om man skulle borra ett hål ner till kärnan mitt i ishavet eller var fan som hälst att det bara skulle forsa ner vatten 24/7 att den skulle släcka den... :P
Citera
2008-11-11, 17:05
Medlem
-Unstable-s avatar
Du måste förstärka schaktet så att det inte rasar samman från det runtliggande trycket. När du sedan kommer till ett visst djupt torde det vara i det närmaste omöjligt att dels arbeta pga. värme och att hålet hela tiden rasar igen.

Nästa snedsteg i din plan är att du tänker dig att havets vatten håller så pass låg temperatur att den mängden räcker för att kyla ned den massa som jordens kärna består utav.

Ytterligare skulle det antagligen bara kyla ned en liten sektion innan den delen stelnade och täppte till borrhålet så att vattnet inte når ned.
Senast redigerad av -Unstable- 2008-11-11 kl. 17:08.
Citera
2008-11-11, 17:22
Medlem
CurryCurres avatar
Utifrån en lekmans överslagsberäkningar vågar jag påstå att allt vatten på hela jorden inte skulle räcka till för att släcka jordens kärna, helt oavsett alla redan uppradade tekniska omöjligheter med projektet att ens ta sig ner dit.

Biosfären är så larvigt liten jämfört med jordens totala massa. För att åskådliggöra det kan vi ju tänka oss avstånden horisontellt. 100km på jordytan är inte en särskilt lång sträcka att förflytta sig, som vi alla vet. Som sträckan mellan Nyköping och Stockholm.

Så lång är sträckan mellan oss och världsrymden - bara 100km ovanför våra huvuden har vi lämnat jorden. Och de djupaste fickorna av vatten som finns går bara 6-7 km ner. Den gamla liknelsen med att biosfären är som skalet på ett äpple tycker jag säger allt.

Den här tråden borde nog inte ligga i filosofi, förresten.
Citera
2008-11-11, 18:15
Medlem
Hotdangs avatar
Tänk på hur extremt mycket kyla som skulle krävts Går i teorin att genomföra men det lär väl vara näst intill omöjligt.
Citera
2008-11-11, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Utifrån en lekmans överslagsberäkningar vågar jag påstå att allt vatten på hela jorden inte skulle räcka till för att släcka jordens kärna, helt oavsett alla redan uppradade tekniska omöjligheter med projektet att ens ta sig ner dit.

Biosfären är så larvigt liten jämfört med jordens totala massa. För att åskådliggöra det kan vi ju tänka oss avstånden horisontellt. 100km på jordytan är inte en särskilt lång sträcka att förflytta sig, som vi alla vet. Som sträckan mellan Nyköping och Stockholm.

Så lång är sträckan mellan oss och världsrymden - bara 100km ovanför våra huvuden har vi lämnat jorden. Och de djupaste fickorna av vatten som finns går bara 6-7 km ner. Den gamla liknelsen med att biosfären är som skalet på ett äpple tycker jag säger allt.

Den här tråden borde nog inte ligga i filosofi, förresten.

okej vet inte riktigt var jag skulle lägga den.. men glöm nu inte att vattnet på jorden aldrig tar slut den e ju konstant det som nu "åker" ner i mitt hål kommer ju upp som ånga eller ngt sådant ?
Citera
2008-11-11, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hotdang
Tänk på hur extremt mycket kyla som skulle krävts Går i teorin att genomföra men det lär väl vara näst intill omöjligt.

ja men skall utgå från att inget är omöjilgt jhu
Citera
2008-11-11, 20:25
Medlem
Vet inte om "släcka" är rätt ord,
kärnan brinner inte,
den är flytande järn.
Citera
2008-11-11, 20:40
Medlem
Roseniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimpim22151
det som nu "åker" ner i mitt hål kommer ju upp som ånga eller ngt sådant ?
Med tanke på proportionerna borde ditt hål isf vara ett sätt att långsamt men oundvikligt koka ytan...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in