2008-11-11, 00:29
Moderator
Nospheratus avatar
Hallåj!

Är det någon som sitter på någon fin länk till valfri sida där man snabbt kan se vilka ackord som ingår i en tonart? Typ om jag snabbt (alltså utan att behöva transponera själv) vill se vilka ackord som ingår i t ex A#m? Jag försöker lära mig spela piano, vi får se hur länge jag orkar. Jag håller just nu på att nöta in massa ackord och tänkte försöka att växla mellan olika tonarter.

En gitarr är ju så logiskt uppbyggd att man inte nånsin behöver fundera på vilka ackord man egentligen tar, ackordföljderna bara kommer automatiskt. Ett piano saknar ju all uppenbar logik så jag behöver något slags referenspapper på väggen att kunna titta på.
Citera
2008-11-11, 00:59
Medlem
Schnauzers avatar
spela ackord på din gitarr, skriv ner vilka du använder, spela de på pianot!
Citera
2008-11-11, 01:40
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer
spela ackord på din gitarr, skriv ner vilka du använder, spela de på pianot!
Meh! Det är ju det jag inte orkar ju! Äh, det skulle väl funka men jag tänkte att det kanske fanns någon färdig tonartstabell med tillhörande ackord där ute på Internet. Jag gjorde en snabb googling men hittade inget användbart på de två första sidorna. Då gjorde jag en tråd på FB istället och hoppades på det bästa.
Citera
2008-11-11, 02:09
Medlem
Zwerchstands avatar
träff #4 vid googling "chords keys" dög inte?
Citera
2008-11-11, 02:20
Medlem
Schnauzers avatar
men om du vet att Am F C G låter bra på gitarren så gör det ju det på piano också. jag förstår inte riktigt vad du vill få ut av det.
Citera
2008-11-11, 03:25
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
träff #4 vid googling "chords keys" dög inte?
Jo fan! Jag var nog lite väl otålig när jag satt med laptopen bredvid pianot. Sidan heter ju How to transpose from guitar vilket jag inte var intresserad av och jag klickade väl vidare. Nu bläddrade jag ner och hittade exakt vad jag behöver, tack som fan! Jag känner mig lite dum nu.
Citera
2008-11-11, 03:37
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer
men om du vet att Am F C G låter bra på gitarren så gör det ju det på piano också. jag förstår inte riktigt vad du vill få ut av det.
Jo men om jag nu vill öva på lite olika ackord så blir det knepigt. Jag är ju fortfarande på den nivån att jag måste räkna tangenterna för att lista ut hur jag ska ta ett ackord på pianot. Låt oss säga att jag vill öva att spela ovanstående slinga i F#m istället, då vill jag snabbt kunna se vilka de andra ackorden ska bytas ut mot.

Om jag spelar gitarr skulle jag helt enkelt bara byta ut mot barreackord på lämpligt band utan att behöva tänka på vilka ackord jag egentligen spelar. Alltså, det är lite som att cykla att spela gitarr för mig tror jag, jag funderar inte så mycket på hur jag gör, det bara sitter där automatiskt.

Men nu fick jag i alla fall till slut en finfin länk av Zwerchstand som jag skrivit ut och stirrar på med glädjetårar i ögonen.
Citera
2008-11-11, 03:53
Medlem
Schnauzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jo men om jag nu vill öva på lite olika ackord så blir det knepigt. Jag är ju fortfarande på den nivån att jag måste räkna tangenterna för att lista ut hur jag ska ta ett ackord på pianot. Låt oss säga att jag vill öva att spela ovanstående slinga i F#m istället, då vill jag snabbt kunna se vilka de andra ackorden ska bytas ut mot.

Om jag spelar gitarr skulle jag helt enkelt bara byta ut mot barreackord på lämpligt band utan att behöva tänka på vilka ackord jag egentligen spelar. Alltså, det är lite som att cykla att spela gitarr för mig tror jag, jag funderar inte så mycket på hur jag gör, det bara sitter där automatiskt.

Men nu fick jag i alla fall till slut en finfin länk av Zwerchstand som jag skrivit ut och stirrar på med glädjetårar i ögonen.

okej, nu förstår jag absolut vad du menar
jag har väl lite samma problem själv eftersom jag - precis som du - är gitarrist men vill lära mig piano. iofs är musik aldrig speciellt logisk och ska helst inte vara det

lycka till iaf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in