2008-11-11, 00:21
Medlem
azerbadjans avatar
Hejsan.
Jo för cirka 20 minuter sedan när jag hade duschat färdigt, tatt på mig morgonrocken och mina strumpor så råkade jag få en fet jävla spik genom foten. Eller inte genom foten, men långt in i nerver och allt vad det är.
Jag gick ner i garaget för att hämta min mobiltelefon, jag hade arbetat där tidigare idag med att fixa bilen lite. Så gick jag ner i morgonrock och strumpor, och precis när jag kom till garaget, tände lampan och steg in så ringed telefonjäveln. Jag skyndade mig till telefonen, men råkade givetvis snava över min blåslampa.

Jag fumlade några steg framåt, och några hundradelar senare kände jag genast en genomträngade smärta av något som penetrerade min fotsula. Jag ramlade till följd av smärtan, och som grädden på mosen så råkade jag slå min axel i domkraften på golvet. När jag hade återhämtat mig från mitt klumpiga fall för att kolla vad som hade skett såg jag en järnspik i min fotsula på vänstra foten. Det var nu det började göra riktigt ont, blodet forsade och jag kved.
Men jag lyckades släpa mig upp till övervåningen för att få tag i lite gasbindor och desinfektionsmedel. Jag klippte sönder en trasa, lindade in en rexona deoderant i trasan och satte i munnen. Sen drog jag ut spiken med fingrarna, jag bet så jävla hårt i deoderanthelvetet och det tårades i ögonen.

Nåväl, nu har jag väl fått ur spiken ur foten, och stoppat blödningen någolunda. Till min fråga, vad ska jag göra nu? Jag har ju fått ur spiken och stoppat blödningen, måste jag besöka en läkare och betala akutavgift på 250 kronor för att dom ska säga att jag "ska vila foten några dagar".

Jag tog mig friheten att lägga upp en bild på min fotsula.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-----------DSC00111.JPG

MVH.
Citera
2008-11-11, 00:22
Medlem
piratkaptens avatar
Var spiken rostig? Du är vaccinerad mot stelkramp i så fall?
Citera
2008-11-11, 00:25
Medlem
azerbadjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Var spiken rostig? Du är vaccinerad mot stelkramp i så fall?

Här var det snabba svar! Nej, den var inte rostig. Det var en cirka 4 cm lång spik som jag köpt i järnhandeln för några dagar sedan. Jag är inte vaccinerad mot stelkramp, eftersom jag är oerhört spruträdd så smet jag från skolsköterskan i 4an och sprang hem för att spela Super nintendo.
Citera
2008-11-11, 00:27
Medlem
Snehls avatar
Jag skulle fara till sjukan vilket fall som helst, Hade en polare som ramla omkull fick en spik i axeln, han sket i att fara till sjuken för såg det inte så allvarligt. Efter några dagar såg han/kände hur det rörde sig dära och visade sig att han hade fått mask Fyfan vad äckligt
Citera
2008-11-11, 00:29
Medlem
piratkaptens avatar
Risk för blodförgiftning föreligger väl också. Tycker att du åtminstone borde börja med att ringa sjukvårdsupplysningen.
Citera
2008-11-11, 00:30
Medlem
Micke666s avatar
Nej, det är nog ingen fara med foten förutom att den kommer att ömma i ett par dagar. Sätt på en bommulsbit indränkt med asolsprit eller nåt liknande, sen så lindar du in foten i bandage. Låt foten vila i några dagar så kommer du att bli bra sen. Jag har trampat på spikar ett flertal ggr, det gör ont i ca 3-4 dar, sen så går det över. Jag har aldrig varit inne på sjukan utan jag tvättar bara rent såret, det har funkat för mig.

/Lycka till.
Citera
2008-11-11, 00:37
Medlem
DDKs avatar
Håller med Micke, dock med tillägget att om såret blir svullet, varmt och rött eller varar sig, eller du känner dig febrig och klen inom de närmaste två dygnen ska du definitivt åka till doktorn.
Citera
2008-11-11, 00:42
Medlem
Eliza CTs avatar
Risk för inflammation är det ju definitivt. Var kanske inte så rent där spikarna låg? Är en bra idé med stelkrampsvaccinering också, framöver kan det ändå behövas. (en fördel att inte smita - då är det ju varit grönt nu
Mitt i natten behöver du ju inte åka men i morgonbitti tycker jag att någon ska titta närmare på foten. Inflammationer inne i fötter är ibland jobbiga och svåra, mycket nerver o. senor där. Alsollösning eller koksaltlösning över natten. Mitt förslag.
mvh
Citera
2008-11-11, 00:43
Moderator
evilhoneys avatar
Jaf skulle absolut rekommendera ett besök på akuten för en stelkrampsspruta och rengöring+ev stygn.
Citera
2008-11-11, 00:49
Medlem
azerbadjans avatar
Okej jag hade fel, blödningen var inte stoppad. Av någon anledning forsar det blod igen och dunkar som fan, sen har jag tappat en hel del känsel i foten.
Anledningen till att jag helst inte vill besöka akuten är att jag tog amfetamin för cirka 2 timmar sedan, så jag är fortfarande riktigt speedad. Drog en "lina" nyss i brist på annat och för att jag var lite chockad.

Men nu blöder det rätt mycket igen och gör rätt ont, men om jag besöker akuten kanske dom får reda på att jag har brukat en drog. Finns det något sätt jag kan göra detta på egen hand?
Citera
2008-11-11, 00:59
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azerbadjan
Okej jag hade fel, blödningen var inte stoppad. Av någon anledning forsar det blod igen och dunkar som fan, sen har jag tappat en hel del känsel i foten.
Anledningen till att jag helst inte vill besöka akuten är att jag tog amfetamin för cirka 2 timmar sedan, så jag är fortfarande riktigt speedad. Drog en "lina" nyss i brist på annat och för att jag var lite chockad.

Men nu blöder det rätt mycket igen och gör rätt ont, men om jag besöker akuten kanske dom får reda på att jag har brukat en drog. Finns det något sätt jag kan göra detta på egen hand?

Om du skärper dej så gott du kan så finns det ingen anledning att personalen säger något. Tystnadsplikt.
Så sett bra att det blött ordentligt för då har ev smuts kunna åka ut - men du bör ändå åka om det blöder mycket. Inflammationsrisken är lika stor. Som sagt - där är större blodkärl, nerver och senor mm som kan skadas (känseln bl.a.) Lägg ett fast bandage om foten. Och håll foten i högläge under tiden du väntar.
PS: ordna någon som kör eller ta taxi!
Citera
2008-11-11, 01:01
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azerbadjan

Åk till akuten och få dig en stelkrampsspruta. Dumt att chansa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in