• 1
  • 2
2008-11-10, 22:37
Medlem
gulligumsans avatar
Hej.
Jag har upptäckt en ganska skum grej hos mig själv.
Jag mådde väldigt dåligt för typ två år sedan. Men nu mår jag mycket bättre och det är väldigt skönt (hade inte en djup psykisk sjukdom utan var bara allmänt förvirrad och ung med lätta ångestattacker)

Nu mår jag ganska bra och det är väldigt skönt. Men så helt plöttsligt så drabbar min mörk/smärt fobi mig.

Jag har en extrem mörkrädsla. Men jag hanterar den ganska bra.

När jag kollar på skräckfilmer (framför allt) så blir jag riktigt rädd på riktigt. Jag tror på allvar, när filmen väl är slut, att någon vill döda mig.
Och så har de vart enda sen jag var liten. Det som har tillkommit nu är att jag dessutom tror att mina kompisar och nära vill döda mig.
Som här om dagen när jag och en killpolare kollade på en blodig skräckis, och jag skulle sova hos honom efteråt. Jag sov på en egen säng med huvudet framför hans säng så att jag lixom inte såg åt hans håll om ni förstår. Rummet var mörkt. Och det enda jag kunde tänka på och de enda bilderna jag såg inom mig var blod och olika mordscener (som jag själv hittar på) Och jag vågar inte göra annat än att ligga prickstilla. Vågar inte gå på toaletten ingenting.
När min kompis ligger i sängen bakom mig och jag itne kan se honom då ligger jag helt knallvaken och väntar på att han ska mörda mig. Jag tror verkligen på allvar att han ska mörda mig. Det är verkligen Skitläskigt. Och jag blir verkligen Jätte rädd. Men ligger bara där och vågar inte göra något.
Och så nu på senare tid har de blivit så att jag Alltid får Världens jobbigaste mardrömmar när jag kollar på skräckfilm ett par timmar innan jag ska sova. Förut fick jag mardrömmar nån gång ibland.. Men nu får jag det till 100% varje gång jag ser en skräckis innan jag ska sova. De e jätte jobbigt. För de e inte så att jag bara drömmer om något läskigt kanske vaknar och sen somnar om igen. Utan jag drömmer något hemskt läskigt där alltid någon jag känner inkluderar och försöker mörda mig. Och så vaknar jag mitt i natten och är jätte rädd och vågar inte göra nånting annat än att bara ligga där.

Problemet är väl att när jag väl har sett en skräckfilm eller vaknat upp ur en mardröm då känns det som att jag inte är tillbaka i den tillvaron jag var i innan. dvs. verkligheten. Utan jag lever kvar i min mardröm eller så befinner jag mig i skräckfilmen. OCh jag tror verkligen på riktigt att det är så när jag väl är där.

Det låter ganska löjligt jag vet. JAg tycker själv nu att det är löjligt. Men jag vet att varje gång jag kollar på en skräckfilm så hamnar jag i den här situationen. De känns nästan som att jag får en liten lätt panikångest attack för att jag blir så fruktansvärt rädd...

Nått måste ha hänt när jag var liten... JAg kan inte förstå min rädsla.

Verkar det bara löjligt och jag kan leva med det eller är det något skummt?
Citera
2008-11-10, 23:20
Medlem
Abzints avatar
kanske bör du hålla dej till mer barnvänliga filmer där inget våld förekommer?
Citera
2008-11-10, 23:26
Medlem
Enads avatar
Mja, jag kan inget annat än hålla med ovanstående. Om jag vore i den situation så skulle jag nog inte kolla på så mycket skräckfilm.
Citera
2008-11-10, 23:30
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abzint
kanske bör du hålla dej till mer barnvänliga filmer där inget våld förekommer?

Jag förstår vad ni menar.
Men samtidigt som jag vet att jag blir så himla rädd så dras jag endå till det.
För under själva filmen då jag bygger upp den här "världen" då tycker jag att det är jätte kul och intressant. Känns som att jag blir tillfreddställd (ej sexuellt) av att ge mig in i sådant som jag vet att jag blir rädd för.. och det är ju helt klart ett problem..
Citera
2008-11-10, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulligumsan
Jag förstår vad ni menar.
Men samtidigt som jag vet att jag blir så himla rädd så dras jag endå till det.
För under själva filmen då jag bygger upp den här "världen" då tycker jag att det är jätte kul och intressant. Känns som att jag blir tillfreddställd (ej sexuellt) av att ge mig in i sådant som jag vet att jag blir rädd för.. och det är ju helt klart ett problem..

Tar du dina mediciner som du ska ??
Citera
2008-11-10, 23:34
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treo citrus
Tar du dina mediciner som du ska ??

haha nej jag går inte på medeciner och har aldrig gjort.
Jag har vart inne på psykakuten två gånger för två år sedan men dom bara skrattade åt mig gav mig lite sömnpiller sen fick jag åka hem..
och ingen psykiatriker jag pratat med har velat ge mig medecin.

Jag mår bra.. De är bara att jag har en överdriven mörkrädsla..
Citera
2008-11-10, 23:39
Bannlyst
Sluta kolla på skräckfilm då om du mår så dåligt av det!
Citera
2008-11-10, 23:59
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pberg
Sluta kolla på skräckfilm då om du mår så dåligt av det!

men är de normalt..
ska man inte kunna kolla på en skräckis lixom..de låter aslöjligt
jag vill j uför jag gillar ju att kolla på skräckfilmer..

kan man inte "bota" de på nått sätt?
vad sägs om KBT metoden som ska vara så bra?*ironi*
kbt- möta det man är rädd för.. men jag kan säga att varje gång jag tittar på en skräckfilm (det jag är rädd för) så blir min rädsla bara ännu mer extrem..
Citera
2008-11-11, 01:28
Medlem
Hade samma bekymmer när jag var liten. Ville gärna se på skräckfilm och tyckte det var hur intressant och bra som helst tills jag skulle sova på kvällen.

Tillslut kommer du lära dig att inget otäckt händer oavsett hur mycket du oroar dig. Oron kommer tillslut att försvinna. Nu förtiden somnar jag till skräckfilmer utan problem.

Ibland får jag riktigt obehagliga sömnparalyser, men det beror inte på skräckfilmerna. Men likadant där, har lärt mig att det inte är något farligt så nu somnar jag bara om efter en sådan. Men det är verkligen att "leva i skräckfilmen" som du snackade om. Man ligger i sängen och ser otäcka saker och hör röster i rummet utan att man kan röra sig 1 cm hur mycket man än försöker.

Häromdagen hade jag en sömnparalys, såg en unge stå vid min säng och han hade röda ögon och såg helt rutten ut i ansiktet. Blev livrädd och försökte resa mig upp och undrade hur fan han hade kommit in? Men det gick inte röra sig och tillslut kom jag ur paralysen och vakna.. Då såg jag att det bara var en stol med kläder som min hjärna hade förvrängt till den där ungen under paralysen.

Vissa personer som anser sig ha blivit bortförda av ufon eller fått besök av sådana under natten har oftast drabbats av en sömnparalys. Vet dock inte om det är sådana du plågas av :P

mvh
Citera
2008-11-11, 10:27
Medlem
grissvanss avatar
Har lite samma problem med att jag har en mycket stor mörkerrädsla(och rädsla för det övernaturliga, varulvar speciellt) jag kollar aldrig på skräckfilm för jag ser inte meningen med det, det är bara obehagligt!
Gör jag det så blundar jag bort alla läskiga scener, men fortförande så är jag rädd att något ur filmen skall hända på riktigt. Jag är väldigt lättskrämd, hade jag fått ett http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=457006, så hade jag knappt vågat sova i min säng haha
Även om jag logiskt vet att saker inte kommer hända så säger en del av mig en annan sak...
Sedan så kan bli rädd för folk jag känner helt plötsligt. En gång så tyckte jag en kompis hår på armarna var lite väl långt och han började se "varulvig" ut, så jag sa hastigt "oj måste gå... hej då!"
Senast redigerad av grissvans 2008-11-11 kl. 10:55.
Citera
2008-11-11, 20:42
Medlem
oppositas avatar
Jag skulle gissa på extremt livlig fantasi och paranoia. Ingenting farligt, man måste nog bara försöka skärpa till sig och inte vara så nojjig.

Du bör nog dock söka hjälp om det blir värre!

Och kanske inte se på skräckisar precis innan man ska sova, visst kan du se skräckisar, men avrunda med en komedi eller liknande innan sovdags då bör det gå bättre, lycka till!
Citera
2008-12-06, 01:28
Medlem
Känner väl igen problemet ..du kanske bara ska sova med lampan tänd. (fungerar för mig iaf)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in