2008-11-10, 13:03
Medlem
Elpenors avatar
Hej, jag har problem med min dator. För en tid sedan började den krångla när jag försökte stänga av den. Jag klickade "Start>Stäng av>Stäng av", men istället för att stängas av startades den om. Det krävdes ofta 2-4 försök innan den verkligen stängdes av. Samma resultat oavsett om jag använde menyerna eller tryckte "Alt F4". Alldeles nyligen har problemet blivit värre. Istället för att startas om efter att jag klickat på "Stäng av", så hänger sig datorn när det man ser är en blå bakgrund med Windows-loggan, muspekaren och texten "Windows avslutas...". Även här brukar krävas 2-4 försök innan datorn stängs av.

En annan konstig grej som dykt upp samtidigt är att precis före TrueCrypt-prompten för lösenord visas (har krypterat Windowspartitionen), så ser jag under ett par sekunder en svart DOS-prompt som med undantag för en blinkande markör längst upp till vänster är helt tom.

Vad är det för fel? Hur kommer jag till rätta med det?

Övrig info: Problemen med omstart istället för avstängning dök upp kort efter att jag installerat TrueCrypt (version 5.1) på datorn och krypterat Windowspartitionen. Problemen med att datorn hänger sig vid avstängning dök upp precis efter att jag uppdaterat TrueCrypt till version 6.1.
Citera
2008-11-10, 14:44
Medlem
Elpenors avatar
Kan ju tillägga att jag använder Windows xp.
Citera
2008-11-10, 14:49
Medlem
runkakukens avatar
En liten annorlunda lösning på problemet skulle väl vara att aldrig stänga av den, som jag gör. Eller eventuellt köra "hibernate" som jag har på min engelska version. Tror det heter sömnläge eller något i den stilen på svenska.
Citera
2008-11-10, 16:38
Medlem
hasenfrasens avatar
Först virusscanna + antimalware. Prova sen http://www.microsoft.com/downloads/d...G4647#filelist
Sist, avinstallera TrueCrypt.
Citera
2008-11-10, 19:49
Medlem
Elpenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Först virusscanna + antimalware. Prova sen http://www.microsoft.com/downloads/d...G4647#filelist
Sist, avinstallera TrueCrypt.

Tre frågor på det:

1. Jag har Norman Virus Control installerat på datorn. Duger det, eller bör jag fixa nåt annat program?
2. Jag har nog inget antimalware. Är Malwarebytes Anti-Malware 1.30 ett bra alternativ att ladda ner, eller finns det någon annan gratisprodukt som är bättre?
3. Menar du att jag avinstallera TrueCrypt enbart som en sista utväg ifall virusscanning, antimalware och "User Profile Hive Cleanup Service" inte hjälper, eller menar du att jag ska avinstallera TrueCrypt hursomhelst men sist i ordningen?

Tack på förhand osv.
Citera
2008-11-11, 19:25
Medlem
Elpenors avatar
Okej, bortse från mitt förra inlägg. Nu har jag gjort följande:

- Sökt igenom datorn med Norman Virus Control. En trojan hittades: W32/OnLineGaming.BWYT (osäker på filändelsen). Vet dock inte om det är en riktig trojan, för när jag googlade läste jag nåt om att det var en låtsastrojan, som fula tillverkare av säkerhetsmjukvara använde för att lura folk att köpa deras program (vet dock inte om det stämmer).

- Ordnat ett nytt, mer heltäckande och förhoppningsvis bättre, säkerhetsprogram (Norton Internet Security). Sökt igenom datorn med detta, men hittade inga farliga filer.

- Laddat ner Malwarebytes' Antimalware. Skannat hårddisken utan att hitta något konstigt.

- Laddat ner UPHCleaner. Men jag förstår inte hur man använder det. När jag klickar på ikonen öppnas ett fönster med en DOS-prompt och helt utan kommandomenyer. Efter några sekunder stängs det ner av sig självt, och jag fattar ingenting.

Frågor:
1. Är det dåligt/skadligt att ha dessa tre program av ungefär samma sort installerade?
2. Hur fan använder man UPHCleaner (som hasenfrasen länkade till)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in