• 1
  • 2
2008-11-10, 11:05
Medlem
Bolages avatar
Jo, det är så att jag snart ska flytta till en lägenhet som saknar köksfläkt och spiskåpa. Så det kommer ju bli lite omständigt att laga mat, man kan stänga dörrar och så till köket så det är bara där inne det kommer osa, men jag tänka mig hur det blir om man till exempel steker fisk eller liknande.
Så har ni några tips på hur man kan laga mat utan att det osar så mycket? Eller vad man kan göra för att ersätta fläkten, kolfilter till exempel, hur bra är det?
Citera
2008-11-10, 11:11
Medlem
PhantomBlots avatar
Min farmor blev 95 år och hade, så vitt jag vet, aldrig någon köksfläkt. Jag har inget minne av att det var några större problem med matos hemma hos henne. Du har väl ventiler och fönster som går att öppna?
Citera
2008-11-10, 11:16
Medlem
Bolages avatar
Jo, alltså, jag är medveten om att det är ganska vanligt. Halva Göteborg verkar sakna fläkt. Men jag är så van vid att alltid ha fläkten på när jag lagar mat nu, och det kan ju osa ganska mycket ändå, särskilt om man lagar indiskt och fräser en massa kryddor direkt i stekpannan.
Citera
2008-11-10, 11:19
Medlem
yeahgrrs avatar
köp en kolfilterfläkt.... dom funkar bra.....
Citera
2008-11-10, 11:21
Medlem
Morgonkrööks avatar
Har haft kolfilter-fläkt i en lägenhet. Den var riktigt bra, snudd på bättre än en "riktig".
Citera
2008-11-10, 11:30
Medlem
Bolages avatar
Åh, fräscht. Hur mycket kostar en sån, och hur ofta byter man filtret?
Citera
2008-11-10, 11:35
Medlem
I min första lägenhet hade jag ingen spisfläkt eller spiskåpa. Det var en liten etta på 33kvm och det funkade kanon.
Citera
2008-11-10, 12:23
Medlem
Jag bor också i en sån där primitiv lägenhet utan fläkt, trodde bovärden skojade först när han sa att husen här inte har några fläktar, men det är visst standard i många lägenheter. Har haft en kolfilterfläkt, men den funkar mest halvdant och för ett jäkla oväsen. Stänger oftast dörren till köpet och öppnar fönstret när det skall lagas mat.
Citera
2008-11-10, 12:51
Medlem
MEC62s avatar
Jag som är ganska lång tycker det är skönt att slippa ha en fläkt ovanför spisen! Det är lättare att se vad som händer i grytorna på bakre plattorna.
Citera
2008-11-10, 12:59
Medlem
pang olufsens avatar
Det där är sjukt irriterande, har själv samma problem. Brandvarnaren tjuter så fort jag steker något. På sommaren öppnar jag fönstret och på vintrarna skippar jag i princip att laga mat hemma och går ner på hörnet och käkar. Bor ensam i en liten etta utan ugn och köksfläkt.
Citera
2008-11-10, 18:33
Medlem
Först och främst; skippa halvfabrikaten. De osar och luktar hemskt!
Sen är det alltid bra att ha en så låg värme du förmår när du steker.
Städa oftare, uppe på skåp andra platser det blir flottigt i vanliga fall.
Citera
2008-11-10, 22:48
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolage
Åh, fräscht. Hur mycket kostar en sån, och hur ofta byter man filtret?

En kolfilterfläkt är en helt vanlig köksfläkt som man har satt kolfilter i. Kan kosta hur mycket som helst, men runt 1500-2000 kr är ganska normalt. En del har tvättbara filter, andra har filter som man byter typ en gång om året.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in