2018-04-29, 08:07
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Nk ställer nu officiellt fram klockorna 30minuter för att ligga i sync med Sydkorea. En tydlig markering. Intressant utveckling detta minst sagt.
Citera
2018-04-29, 08:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Nk ställer nu officiellt fram klockorna 30minuter för att ligga i sync med Sydkorea. En tydlig markering. Intressant utveckling detta minst sagt.
Jag hörde det och att man bjuder in journalister från flera länder att bevaka nedstängningen av utvecklingsanläggningen för sitt kärnvapenprogram. Nu kan inte USA rimligtvis backa ut ur detta.
Citera
2018-04-29, 09:10
Medlem
Undrar vad man diskuterar för villkor vid en eventuell fred. Nordkorea kan knappast gå med på öppna gränser för då skulle landet snabbt tömmas på folk. Och Sydkorea lär inte vara intresserad av det heller pga den enorma kostnad det skulle innebära. Tyskarna betalar väl fortfarande "solidaritetsskatt" som skall täcka kostnaden för att bygga upp fd DDR.
Senast redigerad av HalHandyman 2018-04-29 kl. 09:25.
Citera
2018-04-29, 09:29
Medlem
arbetets avatar
"Protesterna" börjar dyka upp även i svensk MSM inte helt oväntat om man säger så, och naturligtvis från självaste Wolodarski:

Tyrannen i Nordkorea begär vårt förtroende
Ena dagen provspränger Nordkorea domedagsvapen och testar långdistansrobotar. Andra dagen vill diktaturen skaka hand med omvärlden. Dess löften går inte att lita på.
https://www.dn.se/ledare/kolumner/peter-wolodarski-tyrannen-i-nordkorea-begar-vart-fortroende/

Surt sa räven om rönnbären! Ja, nu håller Kim i narrativet sannolikt sufflerad från både Beijing och Moskva. Men du är inte ensam, Peter. De i MIC är inte glada de heller:

Here’s Who Isn’t Winning From Denuclearization Talks and Friendlier North Korea-South Korea Relations
Citera
2018-04-29, 09:52
Medlem
Kumabjorns avatar
Och så är här en längre utläggning om vilka konsekvenser det kan få för den militära närvaron på Okinawa och även lokalbefolkningen.
Citera
2018-04-29, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag hörde det och att man bjuder in journalister från flera länder att bevaka nedstängningen av utvecklingsanläggningen för sitt kärnvapenprogram. Nu kan inte USA rimligtvis backa ut ur detta.

Det ser vi vi med glädje fram emot!

Vi får hoppas att dom stannar där, så att en fullständig övervakning med 100%:ig transparens, av Nordkoreas HELA INFRASTRUKTUR av kärnvapen kan genomföras, tills dess att den är helt destruerad.
Citera
2018-04-29, 10:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Och så är här en längre utläggning om vilka konsekvenser det kan få för den militära närvaron på Okinawa och även lokalbefolkningen.
Det är nog lika bra att fredsförhandlingarna bryter ihop och att man behåller status quo med tanke på de monumentala administrativa förändringar som det skulle betyda för Japan. Är det det du vill säga? Jag ser nog som jag sa igår att det är gamla konflikter som nu kommer att blottläggas som kommer att vara det största problemet för regionen. Är Japan orolig över det? Det förstår jag isf.
Citera
2018-04-29, 11:11
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Undrar vad man diskuterar för villkor vid en eventuell fred. Nordkorea kan knappast gå med på öppna gränser för då skulle landet snabbt tömmas på folk. Och Sydkorea lär inte vara intresserad av det heller pga den enorma kostnad det skulle innebära. Tyskarna betalar väl fortfarande "solidaritetsskatt" som skall täcka kostnaden för att bygga upp fd DDR.

Tänk till lite.

Varför skulle inte Norr kunna släppa ut dem som vill sticka? Kom ihåg, den mycket stora majoriteten i Norr är vanliga arbetare som inte har en chans att få drägliga levnadsvillkor i Syd. Sedan har vi välutbildade akademiker och vetenskapsmän, men lejonparten av dem har stora förmåner i DFRK - något som kamrat Kim Jong Un har försäkrat dem. Därför har de mindre skäl idag än förut att lämna landet, speciellt om tövädret fortsätter med lyftande av sanktioner, vilket kommer att leda till ett enormt uppsving i Norr.

Det är S.Korea som får enorma problem ifall "öppna gränser" skulle proklameras, därför att enligt S.Koreas lag så har alla medborgare i DFR Korea också rätt till medborgarskap i S.Korea.

Medan S.Korea enligt lag inte kan hindra dem från norr att komma, kan Norr öppna gränsen utan problem. Blott S.Korea av alla länder i världen har detta problem, därför att inget annat land tar automatiskt emot avhoppare från DFRK. Nästan alla hamnar i S.Korea.

De första som lämnar Norr om gränsen öppnas är kriminella och asociala - de som också lämnade Kuba då Castro till USAs förskräckelse lät dem sticka, han tömde fängelserna. Smart drag!

Vi kan vara lugna för att S.Korea kommer att vara tvingad att ändra sin lagstiftning ifall gränsen skulle öppnas.
Citera
2018-04-29, 11:13
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
"Protesterna" börjar dyka upp även i svensk MSM inte helt oväntat om man säger så, och naturligtvis från självaste Wolodarski:

Tyrannen i Nordkorea begär vårt förtroende
Ena dagen provspränger Nordkorea domedagsvapen och testar långdistansrobotar. Andra dagen vill diktaturen skaka hand med omvärlden. Dess löften går inte att lita på.
https://www.dn.se/ledare/kolumner/peter-wolodarski-tyrannen-i-nordkorea-begar-vart-fortroende/

Surt sa räven om rönnbären! Ja, nu håller Kim i narrativet sannolikt sufflerad från både Beijing och Moskva. Men du är inte ensam, Peter. De i MIC är inte glada de heller:

Here’s Who Isn’t Winning From Denuclearization Talks and Friendlier North Korea-South Korea Relations

"Tyrann" i DN, "Diktator" i Svt - man får hålla sig till internationell media för att se artiklar som med värdighet och respekt titulerar en legitim ledare för en nation som är medlem i och erkänd av FN.
Citera
2018-04-29, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
"Tyrann" i DN, "Diktator" i Svt - man får hålla sig till internationell media för att se artiklar som med värdighet och respekt titulerar en legitim ledare för en nation som är medlem i och erkänd av FN.

Det noteras obehagliga och ambivalenta ändringar i Dina tongångar, den senaste tiden!

Vadan denna ändrade hållning?

Du har i tidigare inlägg, avfärdat FN som en inkompetent och impotent organisation, styrd av imperialister i USA:s ledband.

Nu äger helt plötsligt Nordkoreas medlemskap i FN högsta relevans, då man är "Erkänd" där!

Ideologisk revidering på gång?
Citera
2018-04-29, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn

Intressant artikel!

Jag minns vid mitt besök 2016, vid ICC:s konferens i Tokyo, efter vilken vi bland annat besökte Okinawa.

Bryggeriet/destillatören Helios i Naha och Nago, med ett stort utbud i produktionen, vilken också till stor del konsumeras av Amerikanska familjer.

Att den stora närvaron av USA trupp är mycket viktig för ön och ekonomin, stod helt klart.

Det skall nog väldigt mycket till innan större förändringar sker avseende USA:s närvaro på Okinawa minskas.

De kontakter jag har via ICC i Japan, ser mycket positivt på baserna och USA:s närvaro.
Citera
2018-04-29, 15:03
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Vadan denna ändrade hållning?

Vilken hållning har jag ändrat? Bara för att du tillskriver mig positioner, innebär det inte att jag har haft dem. Du är liksom inte intellektuellt kvalificerad att bedöma sådana frågor.

Till skillnad från dig är jag dessutom inte låst i subjektsfilosofin och behöver därmed heller inte försvara någon speciell ståndpunkt som jag sedan inte kan upprätthålla (utan kan analysera fritt med utgångspunkt i kända fakta), så som du gjorde då du högtidligt deklarerade att du slutat att diskutera med mig - vilket du förstås inte kunde hålla, troligen därför att saknaden efter intellektuell input för dig blir akut vilket gör att din inre tomhet blir för stor, frustrationen och ångesten ökar och du är tvungen att vädja till mig om att hjälpa dig med resonemanget, vilket jag, i humanistisk anda, försöker göra; men att kasta pärlor för svin är ofta inte produktivt.

Här är en annan intressant diskussion av en panel av experter som Al-Jazeera sände innan mötet mellan ROK och DFRK. Här diskuteras verifieringen av en eventuell kärnvapenavveckling samt återigen sägs det att kamrat Kim Jong Un sitter i förarsätet, han bestämmer helt utvecklingen:

Is North Korea serious about peace?
https://www.youtube.com/watch?v=GURcMwM-LqE&feature=youtu.be&t=23m40s
Senast redigerad av SecundusSilent 2018-04-29 kl. 15:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in