2018-04-28, 19:57
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Du är nog ganska ensammen att tro det

Hur ensam då?

Du kollar ju inte in vad experter säger trots att jag har länkat, som till den kinesiska som är verksam vid det i Väst mycket välrenommerade Carnegie Endowment for International Peace.

Men du får en chans till. Lyssna nu noga, jag har redan scrollat fram till exakt tid!

Tong Zhao, expert vid Carnegie avvisade igår att sanktionerna ligger bakom DFRKs diplomatiska offensiv:
https://youtu.be/YNrNiFXLOpY?t=19m57s
Citera
2018-04-28, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hänvisar du till samma källa för dina påståenden?
Om man, som de flesta intresserade människor i frågan, tar del av och värderar de olika källorna så är det mycket enkelt att dra slutsatser.

Varken du eller SecundusSilent verkar utnyttja de möjligheter som finns då det gäller informationsinhämtning.
SecundusSilent gör det inte, och du verkar göra det i begränsad omfattning.

Du repeterar ”vad har du för källa” hela tiden, hur skulle det vara om du sökte information själv?
Till skillnad mot invånarna i Nordkorea har du ju den möjligheten.
Jag har tipsat dig om en bra källa, men det finns massor på nätet där du kan söka och lära dig.
Du hade ju för en tid sedan lärt dig ett nytt uttryck, är det det du lider av?
Citera
2018-04-28, 20:20
Medlem
SecundusSilents avatar
Också slående är att när New York Times sammanfattar den senaste utvecklingen nämns inte ens sanktionerna som en faktor, vilket i sig är riktigt - då sanktionerna inte spelat någon roll alls för den pågående utvecklingen.

I stället är det kamrat Kim Jong Uns målmedvetna satsning på kärnvapen och missiler som bäddat för den diplomatiska utvecklingen som Kim helt styr och som här sammanfattas ganska bra i en video från NYT:

Kim Jong-un’s Extreme Makeover
https://www.nytimes.com/video/world/asia/100000005872698/from-dictator-to-diplomat-kim-jong-uns-extreme-makeover.html
Citera
2018-04-28, 20:53
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Också slående är att när New York Times sammanfattar den senaste utvecklingen nämns inte ens sanktionerna som en faktor, vilket i sig är riktigt - då sanktionerna inte spelat någon roll alls för den pågående utvecklingen.

I stället är det kamrat Kim Jong Uns målmedvetna satsning på kärnvapen och missiler som bäddat för den diplomatiska utvecklingen som Kim helt styr och som här sammanfattas ganska bra i en video från NYT:

https://www.nytimes.com/video/world/asia/100000005872698/from-dictator-to-diplomat-kim-jong-uns-extreme-makeover.html

Hehe, om det gör det känna bättre

De nämner inte heller Kina's "plötsliga" (inte har något med Trump att göra ju!!! ) tuffa hållning. Måste vara så!
Citera
2018-04-28, 21:28
Medlem
Citat:

På vilket sätt menar du att den länkade videon visar att diktator Kim III inte tvingats till förhandlingar?
Citera
2018-04-28, 22:54
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Hehe, om det gör det känna bättre.

De nämner inte heller Kina's "plötsliga" (inte har något med Trump att göra ju!!! tuffa hållning. Måste vara så!

Har inte med känsla att göra, utan med reella förhållanden.

Det är bara bra att du, och framförallt Trump, tror att sanktionerna plötsligt har en magisk effekt. Detta gör att den senare kan fortsätta tala sanktioner ifall toppmötet går åt pipan, vilket förstås är att föredra framför ett krig som kostar tiotalsmiljoner livet.

När Trump och Kim möts kan man tänka sig en dialog, baserad på sanktionshypotesen, enligt följande:

Trump: - Kim, du får ge upp dina kärnvapen.
Kim: - Ok, men vad får jag i utbyte?
Trump: - Sanktionerna lyfts.
Kim: - HAHA!
Trump: Vi avslutar mötet och sedan fortsätter maximum pressure.
Kim: - Sure, ditt val, vi ses om några år då jag har 100 ICBMs!

Eller, så kan vi tänka oss en dialog som kan leda till resultat, som baseras på reella militära och säkerhetspolitiska förhållanden:

Trump: - Återförening av landet, inga amerikanska militärbaser eller kärnvapen i Korea.
Kim: - OK, deal!

I det förstnämna fallet kommer Trump att vara en förlorare. I det senare fallet vinner Trump. Vill Trump vinna?
Senast redigerad av SecundusSilent 2018-04-28 kl. 22:56.
Citera
2018-04-28, 23:13
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Har inte med känsla att göra, utan med reella förhållanden.

Det är bara bra att du, och framförallt Trump, tror att sanktionerna plötsligt har en magisk effekt. Detta gör att den senare kan fortsätta tala sanktioner ifall toppmötet går åt pipan, vilket förstås är att föredra framför ett krig som kostar tiotalsmiljoner livet.

När Trump och Kim möts kan man tänka sig en dialog, baserad på sanktionshypotesen, enligt följande:

Trump: - Sanktionerna lyfts.
Kim: - HAHA!
Trump: Vi avslutar mötet och sedan fortsätter maximum pressure.
Kim: - Sure, ditt val, vi ses om några år då jag har 100 ICBMs!

Eller, så kan vi tänka oss en dialog som kan leda till resultat, som baseras på reella militära och säkerhetspolitiska förhållanden:

Trump: - Återförening av landet, inga amerikanska militärbaser eller kärnvapen i Korea.
Kim: - OK, deal!

I det förstnämna fallet kommer Trump att vara en förlorare. I det senare fallet vinner Trump. Vill Trump vinna?

Plötsligt? Kina har pressats i åratal, men vägrat. Inte längre.
Det är däremot roligt att vissa tror att Kina *plötsligt* införde dem/röstat i FN:s säkerhetsråd hehe inget med Trump att göra!

Eller visste du inte att det var Kina som höll NK vid liv?

Sedan hjälpte Trump nog också "indirekt" genom att skrämma både NK och SK (och kanske Japan) att kriget kommer
Citera
2018-04-28, 23:42
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Eller visste du inte att det var Kina som höll NK vid liv?

Helt fel. DFR Korea är självförsörjande på det mesta.

Kina kan helt stoppa handeln med DFRK och DFRK kommer ändå att förbli ”vid liv”. Det som händer då är bl a följande:

1. Konsumtionen av mer lyxbetondade varor slås ut, sådant som importeras från Kina och kinesiska affärsmän verksamma i DFRK åker hem.
2. Den konsumtionsvarumarknad som idag finns kommer troligtvis att minska kraftigt, kanske helt slås ut.
3. Importen av bränsle kommer att ske från Ryssland så som skett under det senaste året, både legalt och via smuggling.
4. Kinas geopolitiska intressen i DFRK försinkas.
5. Eftersom matproduktionen i DFRK är god, där landet är nästan självförsörjande, kommer hungersnöd troligen att undvikas.
6. Cancervård etc kommer att drabbas relativt hårt.
7. Smuggling av vapen kommer att öka och efterfrågan på DFRKs missiler är som vi vet stor, förutom efterfrågan på reservdelar och ammuntion etc till gamla sovjetiska vapensystem som DFRK fortfarande tillverkar och smugglar till länder bl a i Afrika.
8. Om inte omvärlden är intresserad av dialog och avspänning så kommer DFRK att återvända till att bygga upp sitt missilförsvar, vars produktion inte behöver någon import och där raketbränslet är helt egentillverkat.
Citera
2018-04-29, 02:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Om man, som de flesta intresserade människor i frågan, tar del av och värderar de olika källorna så är det mycket enkelt att dra slutsatser.

Varken du eller SecundusSilent verkar utnyttja de möjligheter som finns då det gäller informationsinhämtning.
SecundusSilent gör det inte, och du verkar göra det i begränsad omfattning.

Du repeterar ”vad har du för källa” hela tiden, hur skulle det vara om du sökte information själv?
Till skillnad mot invånarna i Nordkorea har du ju den möjligheten.
Jag har tipsat dig om en bra källa, men det finns massor på nätet där du kan söka och lära dig.
Du hade ju för en tid sedan lärt dig ett nytt uttryck, är det det du lider av?
Så här, kortfattat.
  1. Trump har gjort något som han har blivit avrådd ifrån.
  2. Inte alla i Washington är överlyckliga över utvecklingen då det går emot planerna att hålla maximal militär styrka i regionen.
  3. Man försöker pressa NK med sanktioner som verkar vara standardstrategin vid geopolitiska konflikter.
  4. Det får absolut inte framkomma att dessa är verkningslösa eller slår mot civilbefolkningen.
  5. Bara tanken att NK har kommandot och att deras kärnvapen skulle ha pressat USA är big no-no av förklarliga skäl.
  6. Du refererar till en av Washingtons taltrattar.

Visst är Andrei Lankov väldigt kunnig men han representerar en sida och ger uttryck för en specifik politisk uppfattning. Det finns andra lika insatta i NK som har helt andra uppfattningar också. Det skulle du se om du letade efter dem. Du antar också att jag saknar insikter i NK. Jag kan tala om att du har ganska fel på den punkten. Men min uppfattning är naturligtvis färgad av vad jag står politiskt, även om du nog skulle bli förvånad där med.

Att ensidigt referera till en sida i sådana här komplexa konflikter är göra sig själv till en taltratt, vilket iofs är helt OK men för mig totalt ointressant. Jag personligen tycker att NK:s styresätt är förfärligt men samtidigt är jag en absolut icke-interventionist och i NK:s fall det nog goda skäl för att agera som de gör. Det inser man om man är påläst om landets historia.
Citera
2018-04-29, 04:50
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
KCNA framställer mötet som mycket lyckat - vilket det ju också var, både symboliskt och innehållsmässigt. Inte mindre är 61 bilder från mötet ackompanjerar artikeln, som återfinns här:
http://www.kcna.kp/kcna.user.home.retrieveHomeInfoList.kcmsf

Lite intressant att de anti-japanska inslagen kvarstår. Det är svårt att vända en oceangångare, särskilt när det är ont om bränsle.
Citera
2018-04-29, 06:46
Medlem
E.Merckxs avatar
Kim Jong Un sa under motet med President Moon Jae-in att NK kommer att stanga ner platsen dar dom testar karnvapen i maj och att man kommer att bjuda in US vapenexperter till omradet:

#BREAKING N. Korea says to invite foreign experts to see nuclear test site closure: Seoul

#UPDATE South Korean President Moon Jae-in's spokesman tells reporters North Korean leader Kim Jong Un said during a summit with Moon "that he would carry out the closing of the nuclear test site in May"

https://twitter.com/AFP/status/990419389756334080

Citera
2018-04-29, 08:05
Medlem
Kumabjorns avatar
Moon har i Seoul pratat med pressen och till japanska medier sagt att Kim Jong-un skulle välkomna ett möte med premiärminister Abe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in