2017-09-23, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank-costello
Menar du att Trump twittrade så p.g.a. av att Nordkorea eventuellt kommer genomföra en provsprängning, och inte som ett svar på att Kim Jong Un kallade Trump senil och sade att han skulle få betala för att ha hotat Nordkorea?

Hehe, det blev lite dubbel betydelse där ja, Men jag skulle faktiskt gissa på att NK kommer att skramla med sina missiler inom kort. NK har ju själva schabblat bort sina förhandlingskort, utan att fatta vad de håller på med. Rätt som det var så har de alltså tittat på sin egen pokerhand och insett attt korten är urusla och tar till de allra osäkraste korten de har.

Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
USA kan ju testa att lösa konflikten genom att dra tillbaka alla amerikanska trupper som befinner sig vid Nordkoreas gräns.

Det är nog inte vad NK vill, NK vill ha dels några 100 milj dollar plus några fartygslaster med bensin plus diesel, som de har kört med tidigare i alla sådana här vapenskrammelsituationer.

Ryssland har väl slutat att göra affärer med NK sedan länge pga NKs opålitlighet i affärer mm, det har säkert förekommit hot ifrån NK emot Ryssland tidigare, eftersom ryssarna har sedan länge marginaliserat sin handel med NK.

Om NK är någorlunda verklighetsförankrade så inser de väl att de inte har någon större chans att kunna invandera SydKorea. Skulle de istället vara helt verklighetsfrånvända och sitta kvar i sitt 1950-tals militära tänkande och verkligen försöka så kommer de antagligen som allra bäst nog bara en 50-100 km in på SydKoreanskt territorium innan det tar stopp. Kom ihåg att till och med Saddam hade bättre stridsvagnar än vad NK har. Dagens militära taktik innebär så mycket mera än vad 1950-talets taktik innehöll. Tex enbart radiotrafiken emellan stridsvagnarna på så gamla system kan lätt störas ut, nåja de kan ju ta till signalflaggor som under WW1

Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Nordkoreas premiärminister Ri Yong-ho säger enligt nyhetsbyrån Reuters att det kan handla om kärnvapentest "av aldrig tidigare skådad omfattning" i Stilla havet.

Hur skulle det gå till ?

Den behöver ju inte träffa någon ö, den kan sättas att smälla av ovanför öppet hav istället. Men om NK vill pusha intresset så mycket som möjligt så ser man ju till att testet syns.

Jag är inte så säker på att Guam skulle vara ett så bra mål, eftersom militären där får så tidig förvarning att de flesta kan hinna ner i skyddsrummen. Och för att förstöra skyddsrummen så behövs det nog flera direktträffar, och det mäktar inte NK med.

Tsar Bomba som byggdes och testades år 1961 av Sovjet gav 50 MT, men något sådant tror jag inte att NK kan skicka iväg, Den vägde omkring 27 ton, och bärkraften hos NKs bästa missiler ligger inte i närheten av det, långtifrån.

"av aldrig tidigare skådad omfattning" är alltså en kraftig överdrift, om de inte lastar bomben på ett fartyg iställlet.

Det finns å andra sidan gott om obebodda öar som kan vara lämpliga mål, men vinsten är ju minst sagt tveksam (*)
-- Tex så är Pakistan ännu idag fortfarande relativt politiskt isolerat, trots kärnvapen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Blir det en skarp missil mot en liten ö, undra vilken i så fall, skulle vara intressant att se ett försök att skjuta ner den, de måste väl nästan skjuta den över japan igen.

Hastighet och räckkvidd är allt som gäller i det här, inte ens USA kan uppbringa tillräckligt många fartyg med ett flertal missilramper som kan täcka så stor yta som Stilla Havet utgör...

Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Nordkorea må vara internationellt isolerat sedan länge, men Trumps amatörmässiga hantering och ogenomtänkta uttalanden har nu lett fram till att även USA står mer och mer isolerade i sin utrikespolitik, både när det gäller NK och även i synen på Iran.

Trump kanske har en vass ton därför att han upplever hoten som betydligt värre och mera akuta än under Obamas tid, och situationen med NK har ju förvärrats sedan Obama. Kom ihåg att Obama var i sin sista period faktiskt rätt så handlingsförlamad pga den politiska handlingsförlamningen som USA hade bla pga finanskriser mm.

(*) Kärnvapenutpressning har ju diskuterats tidigare ur militära och ekonomiska perspektiv gällande tex Iran och Syrien och det är ju ingen mening med att lägga 10-20 miljarder dollar på att utveckla kärnvapen , när utpressningen bara ger mindre summor vid varje tillfälle Dåligt använda pengar med andra ord, och mycket osäker verksamhet.
Citera
2017-09-23, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Där hängde jag inte riktigt med. Du menar att de idkar utpressning som tvingar omvärlden att införa sanktioner?

Nej, NK vill ha några båtlaster med bensin och diesel fast de har inget att betala med för alla pengar går åt att bygga kärnvapen, plus att de vill ha några 100 miljoner dollar, som vid varje annat tillfälle de betett sig så här. Så på detta viset så beter de sig likadant som de Somaliska piraterna som bara köpte mera vapen för pengarna de fått på piratverksamhet och kidnappningar.

Citat:
Ursprungligen postat av gonesexuallywrong
Sverige gillas av islamistiska stater och Nordkorea. Nordkorea hyllar Margot Wallström

Jaa, såklart att Kim Jong Un är en hängiven fenimist och HBTQXYZzz-förespråkare, därav den gemensamma nämnaren ?
Någon spion ifrån NK som jag känner påstår att Kim Jong Un är medlem i F!, RFSL och har gått på Södertörn också, typ...

Citat:
Ursprungligen postat av gonesexuallywrong
http://www.friatider.se/kim-jong-un-trump-r-mentalt-st-rd

Trump och Kim Jong Un kan ju mötas på golfbanan istället för att ordbajsa, men då är jag säker på att Lill-Kim vinner för hans far lyckades ju göra 18 hole-in-one på samma runda

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tror nog att Kim tänker att göra det : dvs kränga iväg en kärnvapenbestyckad missil, någonstans halvägs mot Hawaii, ner pladask med ett stort "boom" !

Reaktionerna.., det kommer att bli det intressanta. Mycket intressanta !

-Kommer västpressen att fortfarande peka finger mot Trump ?

Henvänsterpressen i Sverige får väl kollektiv fontänorgasm över något sådant, skulle jag tro ?

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
-Vad tänker Japan göra, Australien ?

Eftersom alla länder runt omkring där har stora fiskeflottor och handelsflottor och de inte vill ha radioaktivt nedfall överallt så kommer de att kräva straffexpeditioner emot NK. Det finns ju inga fler sanktioner att ta till, så tydliga mål kan ju bli hamnarna i NK, kraftverk mm. Och som varning emot tex Iran, att fortsätta med sitt kärnvapenprogram
Senast redigerad av DrSvenne 2017-09-23 kl. 00:12.
Citera
2017-09-23, 00:23
Medlem
frank-costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Hehe, det blev lite dubbel betydelse där ja, Men jag skulle faktiskt gissa på att NK kommer att skramla med sina missiler inom kort. NK har ju själva schabblat bort sina förhandlingskort, utan att fatta vad de håller på med. Rätt som det var så har de alltså tittat på sin egen pokerhand och insett attt korten är urusla och tar till de allra osäkraste korten de har.
Det kanske är jag som är lite bakom flötet här, men du menade att för att Trump använde ordet "tested" i sitt tweet, att du tror att, som du skriver, att USA har en del säkra underrättelser att Nordkorea förbereder en provsprängning?

Menar du även att Trump använde ordet "tested", när han skrev att Kim Jong Un kommer bli testad, alltså prövad, medvetet? Det ordet används ju även för att beskriva en provsprängning, någon som Nordkorea sagt att de eventuellt kommer att göra över Stilla havet inom en snar framtid. På engelska heter, enligt Google, provsprängning nuclear test.
Senast redigerad av frank-costello 2017-09-23 kl. 00:44.
Citera
2017-09-23, 00:55
Medlem
Jag ska väl i ordningens namn inte påtala att allt är åt helvete med NK, Under Kim Jong Uns fars styre så fanns det planer på att NK skulle eventuellt bygga riktigt stora vattenkraftverk i de bergigare trakterna av NK. Och att strömmen skulle säljas till bla SydKorea, dessutom att NK skulle kunna bygga ett Aluminiumsmältverk som skulle ta sig an sådan malm ifrån bland annat Australien.

Sådana smältverk behöver nämligen mycket elström.

I projekten har det bland annat varit tyska, ryska och japanska företag inblandade i planeringen. Men vad jag förstår har alla dessa planer gått i stöpet sedan Lill-Kim blev arvtagare till tronen.

Somliga rykten gör gällande att dessa tyska, ryska och japanska företag helt enkelt inte fått betalt av NK - och det ryktats att de anställda fått betala mutor för att få jobba där, dvs dubbel utpressning. Först mutor, sen ingen lön alls, typ... (*)

Ungefär som när SaudiArabien hyrde in arbetskraft ifrån Väst på 1970-talet, och ibland struntade i att betala sina åtaganden.

Citat:
Det kanske är jag som är lite bakom flötet här, men du menade att för att Trump använde ordet "tested" i sitt tweet, att du tror att, som du skriver, att USA har en del säkra underrättelser att Nordkorea förbereder en provsprängning?
Menar du även att Trump använde ordet "tested", när han skrev att Kim Jong Un kommer bli testad, alltså prövad, medvetet, för att det ordet även används för att beskriva en provsprängning? På engelska heter, enligt Google, provsprängning nuclear test.

Ja, haha, det blev ju dubbla betydelser i och med detta tweet. Kanske oavsiktligt, faktiskt. Men det verkar ju som att något speciellt är i görningen eftersom NKs förhandlare ställde in sitt tal idag som skulle hållits i FN.

Kim Jong Un har ju hotat med sina missiler i flera veckor nu, så fan vet hur det ligger till

Här finns en längre text på engelska:
http://www.bbc.com/news/world-asia-41356973

(*) Kommunistisk marknadsekonomi i ett nötskal, - Kamrat Maduro kanske nu skickar nödhjälp till NK i form av kaniner, jag vet inte ?
Citera
2017-09-23, 01:31
Medlem
frank-costellos avatar
Citat:
Ja, haha, det blev ju dubbla betydelser i och med detta tweet. Kanske oavsiktligt, faktiskt. Men det verkar ju som att något speciellt är i görningen eftersom NKs förhandlare ställde in sitt tal idag som skulle hållits i FN.

Kim Jong Un har ju hotat med sina missiler i flera veckor nu, så fan vet hur det ligger till

Här finns en längre text på engelska:
http://www.bbc.com/news/world-asia-41356973

(*) Kommunistisk marknadsekonomi i ett nötskal, - Kamrat Maduro kanske nu skickar nödhjälp till NK i form av kaniner, jag vet inte ?
Jag tycker att det ibland kan vara svårt att förstå vad folk skriver på Twitter, eftersom det är max 140 tecken man får använda sig av per tweet. https://support.twitter.com/articles/15367 Men det är som med SMS (Short Message Service) antar jag. Det ska vara kortfattat, eller hur man ska uttrycka det, av vad jag gissar på, har med teknik att göra.

Jag tolkade hans tweet som ett svar på att han blev kallad b.l.a. senil. Han Twittrade det ungefär 06:30 lokal tid i New York. Han måste, gissar jag på, ha läst om det Kim Jong Un sagt om honom och att de, Nordkorea, eventuellt kommer genomföra en provsprängning. Det är klart att han kan ha valt ordet tested medvetet.

Jag gjorde en sökning på Twitter hur ofta Trump använt ordet "tested". Han har bara använt det en gång tidigare på Twitter. https://twitter.com/search?l=&q=tested%20from%3ArealDonaldTrump&src=ty pd&lang=sv Det tweetet var från 17:e april 2015 och löd: Friendship can be really tested only in bad times ~ Donald Trumphttps://twitter.com/realDonaldTrump/status/589213681902342144 På svenska: Vänskap kan verkligen bli utsatt för prövningar, bara under dåliga tider~ Donald Trump
När jag översatte den så känns den också svårtolkad. Jag tycker det istället borde ståt: men bara under dåliga tider.

Efter att ha Googlat citatet/meningen så såg jag att det var något han först sa till Playboy magazine 1990, så han kanske såg någon snygg tjej halvvägs in i meningen, och tappade bort sig. http://www.notable-quotes.com/f/friendship_quotes_iii.html
Senast redigerad av frank-costello 2017-09-23 kl. 01:53.
Citera
2017-09-23, 02:12
Medlem
Citat:
Det är inte alltid lätt att kommunicera via Twitter, eftersom det är max 140 tecken man får använda sig av per tweet. https://support.twitter.com/articles/15367
Jag tolkade hans tweet som ett svar på att han blev kallad b.l.a. senil. Han Twittrade det ungefär 06:30 lokal tid i New York. Han måste, gissar jag på, ha läst om det Kim Jong Un sagt om honom och att de, Nordkorea, eventuellt kommer genomföra en provsprängning. Det är klart att han kan ha valt ordet tested medvetet.

Jag gjorde en sökning på Twitter hur ofta Trump använt ordet "tested". Han har bara använt det en gång tidigare på Twitter. https://twitter.com/search?l=&q=tested%20from%3ArealDonaldTrump&src=ty pd&lang=sv Det tweetet var från 17:e april 2015 och löd: Friendship can be really tested only in bad times ~ Donald Trumphttps://twitter.com/realDonaldTrump/status/589213681902342144 På svenska: Vänskap kan verkligen bli utsatt för prövningar, bara under dåliga tider~ Donald Trump
När jag översatte den så känns den svårtolkad. Jag tycker det istället borde ståt, men bara under dåliga tider.
Efter att ha Googlat meningen så såg jag att det var något han först sa till Playboy magazine 1990, så han kanske såg någon snygg tjej halvvägs in i meningen, och tappade bort sig.http://www.notable-quotes.com/f/friendship_quotes_iii.html

Försöker mig på en annan variant
Friendship can be really tested only in bad times
Vänskap kan bara bli prövad i dåliga tider
eller det mera svenska uttrycken, ordspråken:
Äkta vänskap kan bara prövas i dåliga tider,
eller
Vänskap kan bara kallas för äkta vänskap om den först prövats i dåliga tider,

Alla citat av Trump finns nog inte med eftersom det finns ju säkert mängder av icke-digitaliserat material ifrån före Internet-tiden

Ja, nej Twitter är väl bra för att kommunicera korta tankar, som kan beskrivas kort
- Men att utväxla krigsförklaringar är nog inte så värst klokt tror jag
Citera
2017-09-23, 02:47
Medlem
frank-costellos avatar
Citat:
Försöker mig på en annan variant
Friendship can be really tested only in bad times
Vänskap kan bara bli prövad i dåliga tider
eller det mera svenska uttrycken, ordspråken:
Äkta vänskap kan bara prövas i dåliga tider,
eller
Vänskap kan bara kallas för äkta vänskap om den först prövats i dåliga tider,

Alla citat av Trump finns nog inte med eftersom det finns ju säkert mängder av icke-digitaliserat material ifrån före Internet-tiden

Ja, nej Twitter är väl bra för att kommunicera korta tankar, som kan beskrivas kort
- Men att utväxla krigsförklaringar är nog inte så värst klokt tror jag

Jag tycker meningen känns felaktig. Det är just det att den först betonar att prövningen kan vara tuff, då han skriver ordet ´really´ framför ´tested´, och betonar att prövningen är hård. Hade han inte använt ordet ´really´, så hade det endast varit en prövning. Eftersom man då förstår att det är en tuff prövning så känns det onödigt att ha med ordet ´only´anser jag. För man kan väl inte ha en tuff prövning under motsatsen till dåliga tider, d.v.s. bra tider.

Men det har väl inte utväxlats några krigsförklaringar? Jag tycker mig inte ha sett några sådana iallafall.
Senast redigerad av frank-costello 2017-09-23 kl. 02:54.
Citera
2017-09-23, 03:21
Medlem
Citat:
Jag tycker meningen känns felaktig. Det är just det att den först betonar att prövningen kan vara tuff, då han skriver ordet ´really´ framför ´tested´, och betonar att prövningen är hård. Hade han inte använt ordet really, så hade det endast varit en prövning. Eftersom man då förstår att det är en tuff prövning så känns det onödigt att ha med ordet ´only´anser jag.
Ja, uttrycket har ju många varianter och olika meningsbyggnad, men nä jag tycker det avses rätt bra vad han syftar på.

Citat:
Men det har väl inte utväxlats några krigsförklaringar? Jag tycker mig inte ha sett några sådana iallafall.

Nja, problemet är ju att de fortfarande ligger tekniskt sett i krig med varandra (*). Koreakriget slutade 1953 i ett vapenstillestånd, men inget fredsavtal undertecknades. Vapenstilleståndet innebar uppdelningen i NordKorea resp SydKorea, Ett av problemen var ju förstås att Josef Stalin dog samma år och dåvarande Sovjet under sin nya ledare Chrustjovs ledning ville inte plöja ner mer resurser i ett allt hårdare krig i Korea.

Så det är svårt att tolka vad som menas, NK har ju alltid använt en hård ton gentemot många andra länder, för att ibland vända på en femöring. De är lite grand som en osäkrad handgranat, med felaktig stubin, typ...

Ryske utrikesministern Lavrov har igår försökt lugna ner situationen

(*) Man kan ju säga att NK ligger i krig inte bara med USA utan även med SydKorea. Men om man ser längre tillbaks i tiden så har ju NK öppet hotat även tex Australien därför att även Australien skickade trupper till Koreakriget på den SydKoreanska sidan.

Situationen i och med uppdelningen av Korea var liknande den på Cypern, mellan Turkiet och Grekland, en numera bortglömd konfliktzon, där de numera verkar ha glömt kriget helt.

NKs beteende gentemot andra har gjort dem till en paria. Framförallt så är NK osmidiga i sina affärer, och bryter avtal lite hipp som happ, liksom att Väst inte gärna gjorde affärer med ÖstBlocket.
Citera
2017-09-23, 04:12
Medlem
frank-costellos avatar
Citat:
Ja, uttrycket har ju många varianter och olika meningsbyggnad, men nä jag tycker det avses rätt bra vad han syftar på.

Nja, problemet är ju att de fortfarande ligger tekniskt sett i krig med varandra (*). Koreakriget slutade 1953 i ett vapenstillestånd, men inget fredsavtal undertecknades. Vapenstilleståndet innebar uppdelningen i NordKorea resp SydKorea, Ett av problemen var ju förstås att Josef Stalin dog samma år och dåvarande Sovjet under sin nya ledare Chrustjovs ledning ville inte plöja ner mer resurser i ett allt hårdare krig i Korea.

Så det är svårt att tolka vad som menas, NK har ju alltid använt en hård ton gentemot många andra länder, för att ibland vända på en femöring. De är lite grand som en osäkrad handgranat, med felaktig stubin, typ...

Ryske utrikesministern Lavrov har igår försökt lugna ner situationen

(*) Man kan ju säga att NK ligger i krig inte bara med USA utan även med SydKorea. Men om man ser längre tillbaks i tiden så har ju NK öppet hotat även tex Australien därför att även Australien skickade trupper till Koreakriget på den SydKoreanska sidan.

Situationen i och med uppdelningen av Korea var liknande den på Cypern, mellan Turkiet och Grekland, en numera bortglömd konfliktzon, där de numera verkar ha glömt kriget helt.

NKs beteende gentemot andra har gjort dem till en paria. Framförallt så är NK osmidiga i sina affärer, och bryter avtal lite hipp som happ, liksom att Väst inte gärna gjorde affärer med ÖstBlocket.
Jo, jag tänkte på det tidigare idag att det aldrig skrevs under något fredsavtal efter Koreakriget. Men det är ju mest en teknikalitet. Det kan inte vara någon majoritet av amerikanerna som kommer ihåg det kriget. Det har ju varit en del krig sen dess som amerikanarna varit involverade i, som t.e.x. Vietnamkriget, Gulfkriget, Irakkriget och Afghanistankriget.

Men som du säger så blev det vapenstillestånd 1953 i Koreakriget, närmare bestämt den 27:e juli. https://sv.wikipedia.org/wiki/Koreakriget
Senast redigerad av frank-costello 2017-09-23 kl. 04:15.
Citera
2017-09-23, 07:39
Medlem
Sanktioner mot Nordkorea FAS 2

Glädjande besked idag ifrån Kina, som meddelar att man nu kommer att följa FN:s Säkerhetsråds resolution #2375,
som innebär följande utökning av redan existerande sanktioner:

1. 100% stopp av all textilimport från NK, from 23:e September.
2. Stopp av oljeexport till NK, from 1:a Oktober, dock tillåter resolutionen export av 500.000 fat till detta års slut.
3. Stopp av all gasexport till NK, from 23:e September.

Resolutionen tillåter export av 500.000 fat fram till årskiftet, på grund av Kinas och Rysslands krav på att ett 100%:igt stopp skulle drabba den vanliga civilbefolkningen för hårt. USA med allierade ville ha ett totalt stopp.

Senare idag, förväntas NK:as utrikesminister hålla tal i FN, vilket skall bli mycket intressant att ta del av.
Framförallt av två anledningar:

1. Då sanktionerna nu utökas (eftersom Kina går med på tuffare sanktioner) borde någon form av reaktion och "ilska" riktas även mot Kina från NK:as sida.
2. Eventuell konkretisering av senaste "hoten", om att detonera ny laddning, kanske över Stilla havet.
Tidigare hot avseende tester har ju införlivats.

Retoriken mellan Kim och Donald trappas ju upp rejält, för var dag som går nu, och dom är ju redan inne på "rödmarkeringen" därvidlag. Antingen återgår dom till "tomgång" eller "lägre varvtal" eller så "briserar" någon av dom i ett felaktigt beslut.
Hoppas att Donald håller sig lugn och inväntar den verkan som sanktionerna kommer att medföra, förr eller senare, och låta Kim göra något ödesdigert, eftersom han sakta men säkert blir allt mer inträngd i sitt oundvikliga hörn.
Citera
2017-09-23, 09:32
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR

Glädjande besked idag ifrån Kina, som meddelar att man nu kommer att följa FN:s Säkerhetsråds resolution #2375,

2. Stopp av oljeexport till NK, from 1:a Oktober, dock tillåter resolutionen export av 500.000 fat till detta års slut.

Resolutionen tillåter export av 500.000 fat fram till årskiftet, på grund av Kinas och Rysslands krav på att ett 100%:igt stopp skulle drabba den vanliga civilbefolkningen för hårt. USA med allierade ville ha ett totalt stopp.

Senare idag, förväntas NK:as utrikesminister hålla tal i FN, vilket skall bli mycket intressant att ta del av.

1. Då sanktionerna nu utökas (eftersom Kina går med på tuffare sanktioner) borde någon form av reaktion och "ilska" riktas även mot Kina från NK:as sida.
2. Eventuell konkretisering av senaste "hoten", om att detonera ny laddning, kanske över Stilla havet.

Retoriken mellan Kim och Donald trappas ju upp rejält, för var dag som går nu, och dom är ju redan inne på "rödmarkeringen" därvidlag. Antingen återgår dom till "tomgång" eller "lägre varvtal" eller så "briserar" någon av dom i ett felaktigt beslut.
Hoppas att Donald håller sig lugn och inväntar den verkan som sanktionerna kommer att medföra, förr eller senare, och låta Kim göra något ödesdigert, eftersom han sakta men säkert blir allt mer inträngd i sitt oundvikliga hörn.

De enda som kan ta hand om den där koreanska dåren är kineserna. Problemet är att dom inte vill det för om nordkorea faller så kommer resultatet att bli ett större Sydkorea och vips så är amerikanarna där vid Kinas gräns. För kineserna så är Nordkorea en nyttig buffert men dom måste ta dåren i örat.

Han är ungefär som en uppkäftig lillebror som inte fattar att han kan få stryk när storebrorsan inte skyddar honom.
Citera
2017-09-23, 09:36
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR

Kina verkar hålla fast vid tidigare sanktioner och ignorera Trumps senaste hot om handelskrig.

Kim drar säkert slutsatsen att han måste demonstrera ett extremt kraftigt komplett vapen i havet för att få det hela överstökat.

Japanerna är nog tacksamma till alla trumptroll som inte kan acceptera att Kim har en bomb hundratals gånger kraftigare än Hiroshima och Nagasaki.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in