2017-09-22, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Idag skulle NK utrikesminister tala till FN men det har skjutits upp till imorgon, någon som vet anledningen?

Jag funderade på om det har med nästa test att göra, kanske behöver 1 dag extra för förberedelse och / eller hänger det på vad talet kommer att ge.

Om FN börjar "tycka synd om" efter talet och det inte behövs ett test eller om utrikesministern "misslyckas" så blir det ett snabbt test för att visa att man inte tänker vika sig för FN.

Som sagt, någon som vet varför inte talet till FN blir idag ?

Testet kanske kommer imorgon bitti tidigt, eller vilken dag som helst. De flesta provsprängningar i atmosfären har gjorts tidigt på morgonen eftersom det är lättare att mäta effekterna eftersom atmosfären är som lugnast då.
Någon som kan kolla med MarineTraffic efter NK-registrerade fartyg som ligger i beredskap för att filma händelsen ?
Fast de har väl inte sin AIS påslagen av naturliga skäl -

Även om Stilla Havet är rätt så öde så finns det ju många öar, och det skiter väl NK i om det stryker med några.

Eller så blir det en smäll inne på landbacken men ovanjordssprängning

Möjligen så kommer talet i FN efter testet, det kan ju annars vara dumt att förannonsera ett atombombstest och att det blir misslyckat, eller måste ställas in pga dåligt väder mm.

Citat:
Ursprungligen postat av frank-costello
USA :s president Donald Trump skrev på Twitter klockan 12:28 idag, Svensk tid, följande: Kim Kong Un, Nordkoreas ledare, som uppenbarligen är en galning som inte har nått emot att svälta eller att döda sitt folk, kommer att bli testad som aldrig förr! https://twitter.com/realDonaldTrump/status/911175246853664768

Här är original tweetet: Kim Jong Un of North Korea, who is obviously a madman who doesn't mind starving or killing his people, will be tested like never before!

Detta tyder ju på att USA har en del säkra underrättelser om att NK förbereder ett test igen...
Citera
2017-09-22, 18:39
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank-costello
USA :s president Donald Trump skrev på Twitter klockan 12:28 idag, Svensk tid, följande: Kim Kong Un, Nordkoreas ledare, som uppenbarligen är en galning som inte har nått emot att svälta eller att döda sitt folk, kommer att bli testad som aldrig förr! https://twitter.com/realDonaldTrump/status/911175246853664768

Här är original tweetet: Kim Jong Un of North Korea, who is obviously a madman who doesn't mind starving or killing his people, will be tested like never before!

Det är såhär krig startar; burdusa, klumpiga ledare utan minsta anlag för diplomati ska visa sig störst på den politiska arenan, ordkriget trappas upp och tillslut går det inte att backa ur.

Personer som Trump och Kim Jong Un ser jag varje lördagkväll på krogen timmarna innan stängning, när alla omogna män blivit fulla och skall leka allan ballan med varandra efter en knuff i garderoben påvägen ut.
Citera
2017-09-22, 18:46
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Testet kanske kommer imorgon bitti tidigt, eller vilken dag som helst. De flesta provsprängningar i atmosfären har gjorts tidigt på morgonen eftersom det är lättare att mäta effekterna eftersom atmosfären är som lugnast då.
Någon som kan kolla med MarineTraffic efter NK-registrerade fartyg som ligger i beredskap för att filma händelsen ?
Fast de har väl inte sin AIS påslagen av naturliga skäl -

Även om Stilla Havet är rätt så öde så finns det ju många öar, och det skiter väl NK i om det stryker med några.

Eller så blir det en smäll inne på landbacken men ovanjordssprängning

Möjligen så kommer talet i FN efter testet, det kan ju annars vara dumt att förannonsera ett atombombstest och att det blir misslyckat, eller måste ställas in pga dåligt väder mm.

Detta tyder ju på att USA har en del säkra underrättelser om att NK förbereder ett test igen...

Den säkra underrättelsen är att Nordkorea innan de senaste sanktionerna förklarade att om de sanktioneras kommer de skynda på sitt kärnvapenprogram ännu mer.

Nordkorea har ganska stor trovärdighet nu. För någon månad sedan så var det typ jag , secunden och en till som kunde föreställa sig att Nordkorea har vad de säger att de har.
Citera
2017-09-22, 18:50
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Det är såhär krig startar; burdusa, klumpiga ledare utan minsta anlag för diplomati ska visa sig störst på den politiska arenan, ordkriget trappas upp och tillslut går det inte att backa ur.

Personer som Trump och Kim Jong Un ser jag varje lördagkväll på krogen timmarna innan stängning, när alla omogna män blivit fulla och skall leka allan ballan med varandra efter en knuff i garderoben påvägen ut.

Ännu mer totalt nonsens och rent ut sagt BS.

Krig startas i allmänhet genom lång och medveten planering som grundar sig i maktambitioner,
det du pratar om är verkligen undantagen.
Citera
2017-09-22, 19:07
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Ännu mer totalt nonsens och rent ut sagt BS.

Krig startas i allmänhet genom lång och medveten planering som grundar sig i maktambitioner,
det du pratar om är verkligen undantagen.

Maktambitionen är att en majoritet av amerikanska folket vill attackera Nordkorea.

Planeringen har pågått i omgångar från Syngman Rhee till Trump med en nödlandning hos Bush junior.
Citera
2017-09-22, 19:19
Medlem
Nordkoreas premiärminister Ri Yong-ho säger enligt nyhetsbyrån Reuters att det kan handla om kärnvapentest "av aldrig tidigare skådad omfattning" i Stilla havet.

Hur skulle det gå till ?

Blir det en skarp missil mot en liten ö, undra vilken i så fall, skulle vara intressant att se ett försök att skjuta ner den, de måste väl nästan skjuta den över japan igen.
Citera
2017-09-22, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85

Haha, snygg jämförelse: Det ena slutar med lite näsblod och blått öga,det andra slutar ja ni vet ju var!

Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Den säkra underrättelsen är att Nordkorea innan de senaste sanktionerna förklarade att om de sanktioneras kommer de skynda på sitt kärnvapenprogram ännu mer.
Nordkorea har ganska stor trovärdighet nu. För någon månad sedan så var det typ jag , secunden och en till som kunde föreställa sig att Nordkorea har vad de säger att de har.

Det handlar bara om utpressning ifrån NKs sida. Redan sedan många år har det ju varit drakoniska sanktioner emot NK. De nya är inte så mycket starkare.

Man borde ju kunna se på om ambassader börjar att packa ihop lite här och var, tex om Svenska Ambassaden i Pyongyang tar ner skylten så kan man anta att krig är nära förestående.

NK visar ju ingen som helst respekt med att skjuta missilier över Japan trots att någon större fiendeskap inte finns den emellan
Citera
2017-09-22, 20:04
Medlem
frank-costellos avatar
Citat:

Menar du att Trump twittrade så p.g.a. av att Nordkorea eventuellt kommer genomföra en provsprängning, och inte som ett svar på att Kim Jong Un kallade Trump senil och sade att han skulle få betala för att ha hotat Nordkorea?
Senast redigerad av frank-costello 2017-09-22 kl. 20:08.
Citera
2017-09-22, 21:44
Medlem
MrSkargards avatar
USA kan ju testa att lösa konflikten genom att dra tillbaka alla amerikanska trupper som befinner sig vid Nordkoreas gräns.
Citera
2017-09-22, 22:51
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Nordkoreas premiärminister Ri Yong-ho säger enligt nyhetsbyrån Reuters att det kan handla om kärnvapentest "av aldrig tidigare skådad omfattning" i Stilla havet.

Hur skulle det gå till ?

Blir det en skarp missil mot en liten ö, undra vilken i så fall, skulle vara intressant att se ett försök att skjuta ner den, de måste väl nästan skjuta den över japan igen.

Det borde ju ta tid att förbereda en kärnvapenmissil, om det är det NK tänker att skjuta iväg. Även om man leker med tanken att NK har ett halvdussin på "standby", så är detta testet/provokationen ett som inte får gå fel. Det skall ju vara en demonstration över NK`s makt !

Kan tänka mig en hel del spionsatelliter har ögonen öppna för aktivitet över NK.

Tror nog att Kim tänker att göra det : dvs kränga iväg en kärnvapenbestyckad missil, någonstans halvägs mot Hawaii, ner pladask med ett stort "boom" !

Reaktionerna.., det kommer att bli det intressanta. Mycket intressanta !

-Kommer västpressen att fortfarande peka finger mot Trump ?
-Vad tänker Japan göra, Australien ?
-Och Kina.., Kina som vid vått och torrt stått vid NK`s sida, alltid. Trotts att man försöker ge sken av annat.
Citera
2017-09-22, 22:58
Medlem
Citat:
Det handlar bara om utpressning ifrån NKs sida. Redan sedan många år har det ju varit drakoniska sanktioner emot NK. De nya är inte så mycket starkare.
Där hängde jag inte riktigt med. Du menar att de idkar utpressning som tvingar omvärlden att införa sanktioner?

Jag har annars en intressant konspirationsteori. Jag tror att NK utvecklar kärnvapen för att de inte vill bli anfallna. Jag vet att det låter som en väldigt tillkrånglad och osannolik förklaring, men kanske det kan ligga något i det ändå?
Citera
2017-09-22, 23:13
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Där hängde jag inte riktigt med. Du menar att de idkar utpressning som tvingar omvärlden att införa sanktioner?

Jag har annars en intressant konspirationsteori. Jag tror att NK utvecklar kärnvapen för att de inte vill bli anfallna. Jag vet att det låter som en väldigt tillkrånglad och osannolik förklaring, men kanske det kan ligga något i det ändå?

(jag har aldrig lärt mig att styckindela andras inlägg, så hoppas du ursäktar..)

Ditt första stycke om utpressning :

Jo, säger jag. Timingen finns där. I Februari går vinter-os i Sydkorea, världens ögon.. Kan nog tänka mig att speciellt Sydkorea vill betala "en smula" för att få ro under vinterlekarna. Skulle inte se bra ut med testande "hit och dit" utav NK under OS, likaså ev.hot om att Seul skall förgöras. Tror inte detta är en slump. Du har även säkert fått med dig att Sydkorea har börjat mjukna..

Det andra : Visst tänker sig Kim-släkten att garantera sin framtid, som NK`s enväldiga härskare med hjälp av kärnvapen.

Det är ju billigare än att upprusta sin 60-tals arme. Likaså att ha förmågan att hota med ett armagedon väger tungt.
Senast redigerad av Snapcount 2017-09-22 kl. 23:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in