Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Kim Jong Nam blev utvisad till Kina, och Kim Jong Il ställde in sitt besök i Peking inför den andra omgången av sexpartssamtalen just på grund av denna incident. Det, om något är ett erkännande på att trollet Kim tappade ansiktet rejält. Hela incidenten ledde också till att äldsta sonen blev sparkad från posten som arvtagare...
Kim Jong Un är den son som Kim Jong Il står närmast. Sedan är det inte klart vem som ersätter honom. Kim Jong Il bestämmer inte vem ersättaren blir utan det är något som det koreanska arbetarpartiet själva röstar fram.
Citat:
Att attributera folkets umbäranden och åstadkommanden som diktatorns "bedrifter" är ett tecken på att du är en idiot.
På vilket sätt gjorde jag det? Folket jobbar hårt där och Kim Jong Il driver på utvecklingen genom sin politik. T.ex. fick han Bill Clinton att åka till Nordkorea för att slicka hans röv och visade sig på så sätt mäktig för omvärlden.
Citat:
Jong Il föddes medan hans pappa var en av Sovjet skyddad militärchef för de samlade exilkoreanska styrkorna. Det låter inte särskilt "man av folket" på något sätt alls.
Källa på att han föddes i Sibirien? Jag har för mig att han föddes i hans pappas bas uppe i berget mount Bakdu.
Citat:
Nej. Militären i Nordkorea är dynastisk, precis som att klasstillhörigheten och lojalitetsgraden också är det.
Nej. I Nordkorea skickar man folk från alla de tre samhällsklasserna till militären, lärare räknas t.ex. tillhöra de intellektuella och de skickar sina söner och döttrar till den koreanska folkarmeen.
Citat:
Du ska hålla käft om sånt du inte har koll på. Jag kommer i kontakt med utlandsresande Nordkoreaner mest hela tiden, och det handlar uteslutande om "intellektuella"..
Självklart får vissa lämna landet i diplomatiska syften men 99% får ej lämna landet. Det handlar inte att om att de är intellektuella. Lärare får ej lämna landet fast de tillhör de intellektuella.
Citat:
Källa? Jag är förstahandsvittne på bådadera. Kött är hårdvaluta bland bondebefolkningen i de provinser som gränsar mot Kina. Det finns gott om dokumentation som visar att ruralbefolkningen i NK förtrycks till en grad som är otänkbar till och med för de nordkoreaner som bor i Pyongyang. Men eftersom du har samma intellektuella kapacitet som en pungråtta så förväntar jag mig inte annat än svar i stil med "ööööööööh västpropaganda kärnvapen Irak öööööööh"
Du har, intressant nog, inte ens berört fenomenet med framväxande kapitalism i Nordkorea i alla dina efterblivna inlägg i denna tråd. Nå, klarspråk, puttefnask. Vad tycker du om Kaesong? Är det dåligt att experimentera med kapitalism, även när det sker på Kim Jong-Ils order? Trots att det innebär att man släpper in vampyr-fascist-polisstat-sydkoreanska företag inom den kära ledarens okränkbara domäner?
Bondebefolkningen har samma rättigheter och skyldigheter som resten av befolkningen. Kim Jong Il har själv en särskild närhet till ruralbefolkningen som han känner mycket för, en man av folket som han ju är. Att du påstår dig vara ett ''förstahandsvittne'' duger självfallet inte som källa, och det inser du nog själv när du tänkt efter lite.
Kim Jong Il dirigerar väldigt bra nu i diplomatiska kontaker mellan Sydkorea. Det han gör är att genom eget initiativ förbättra relationerna till grannlandet i Syd. Den aggressive sydkoreanska presidenten Lee Myong Bak för en väldigt fientlig politik mot Nordkorea och därför har vissa policyförändringar kommit från Kim Jong Il för att möta detta. Det kallas att ge och ta eftergifter och är realpolitik. Det finns få som kan slå Kim Jong Il i detta, många världsledare har mött och besegrats i förhandlingsbordet av den briljante ledaren.
Om du menar att den nordkoreanska regeringen överväger att lämna Juchen så har du fel. Kaesong är helt enkelt en eftergift för att förbättra relationerna till Sydkorea. Ledaren Kim vill ha en bra relation till Syd då det är nödvändigt för målet är ett återförenade av de båda Korealänderna under ledarens styre.