2016-04-14, 11:45
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Som jag nyligen i denna tråd uttryckt misstanke om fanns skäl anta att regimen i Seoul genom sin underrättelsetjänst (NIS) än en gång har kidnappat medborgare från den demokratiska folkrepubliken. Detta är förstås allvarligt och får troligen lite större konsekvenser än om det varit enskilda fall, vilket det tidigare rört sig om då NIS varit framme.

KCNA skriver om Röda Korsets uttalande:
"We have detailed information of how the gangsters of the puppet Intelligence Service lured and appeased the citizens of the DPRK to south Korea and which country connived it and which country in Southeast Asia they were taken through as well as the method used for the purpose. The south Korean puppet forces should not keep the citizens of the DPRK away from contact with outside under the pretext of "protection of safety" and appease and pressurize them in the back room but unconditionally accept our demand and send back those innocent nationals of the DPRK without delay."
https://plus.google.com/116528966663138800607/posts/1Qos1GRfG9Z
Och hur skulle det gå till? Kostar mer än det smakar.
Citera
2016-04-14, 18:13
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Och hur skulle det gå till? Kostar mer än det smakar.

Det är svårt att säga. Frågan kanske kommer i en annan dager nu då regimen i södra Korea åkte på ett svidande nederlag i parlamentsvalet som hölls igår, vilka en del bedömare betecknar som närmast revolutionärt.

Det förväntades att det regerande partiet skulle krossa oppositionen som varit splittrad, men istället förlorade regimen stort och dess parti är inte ens störst längre. Detta får bedömare att räkna med en kursändring i den så kallade Nordkorea politiken. T ex kommer den nya majoriteten i parlamentet att verka för att Kaesong industripark öppnar igen, att dialogen med Pyongyang återtas, att sexparssamtalen kommer igång osv. Med andra ord, den aggressiva politiken mot Pyongyang synes ha fått sig en knäck - vilket vi iaf får hoppas blir fallet.

De så kallade 13 avhopparna sågs av oppositionen som ett led i regimens sätt att få väljarna att stöda dess linje. Men detta ville väljarna inte alls ha någon del av, istället gav de stor bakläxa till regimen och nästa års presidentval kommer förhoppningsvis att innebära att en samarbetskandidat vinner, eftersom detta är förutsättningen för ett återtagande av avspänning på halvön.

Sydkoreanska The Korea Herald skriver:
With new Assembly, changes loom for Seoul’s foreign policy
"Topping their foreign and security agenda is the reopening of the Gaeseong industrial park, shut down in February following North Korea’s nuclear and missile tests, and denuclearization negotiations with Pyongyang. The main opposition The Minjoo Party of Korea and People’s Party have pledged to restore operations at the complex and restart six-party talks, which also involve the U.S., China, Russia and Japan. The Minjoo Party also wants to resume inter-Korean business and people-to-people exchange programs, including tours to the Mount Geumgangsan and Mount Baekdusan resorts, Pyongyang and Gaeseong, while the People’s Party envisions setting up a new joint economic zone covering parts of the two Koreas, northeastern China and Russia.
--
The Park administration, in particular, has been accused of attempting to stoke ideological tension by unveiling the joint defection of 13 North Koreans last week in a bid for a political gain ahead of the election, at the expense of its longstanding diplomatic principles of low-profile handling of defector issues."
http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20160414000870
Citera
2016-04-15, 04:40
Bannlyst
Conan O´Brian besöker den demilitariserade zonen. https://www.youtube.com/watch?v=K46Ez-Igc9E
Citera
2016-04-15, 07:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segermarschen
Det finns åtminstone fyra fel med det där argumentet:

1. De s k ``mänskliga rättigheterna'' är helt godtyckliga och har definierats av degenererade individer (samma sorts människor som borde dömas till livstids rehabilitering genom arbete i nämnda läger).

2. Begår man ett brott som gör att man hamnar i arbetsläger så förlorar man sina ``mänskliga rättigheter.''

3. FN har inget med saken att göra.

4. FN är extremt antikoreanska och USA-vänliga.

``Människorna'' som sitter i arbetsläger i Korea är samhällets värsta avskum. Anledningen till att det råder ordning och reda i landet är just för att dessa ``människor'' inte tillåts vara ute i samhället och förstöra det. I Sverige ser man vad som händer om man avskaffar rehabilitering genom arbete i lugna och fina läger ute på landet: kriminella gäng drar runt och mördar och våldtar. De mest urartade brottslingarna sitter till och med i riksdagen och styr landet. Det är sjukt. Att skilja det sjuka från det friska så att det friska kan frodas är inte sjukt.

Jag tycker att det är positivt att det i alla fall finns ett land på jorden som vågar rensa ut ogräset.

Så väl Fascister som kommunister brukar tycka om att "rensa ut ogräset". Nordkorea är en kombination mellan just kommunism och fascism. Detta är inte så konstigt då olika ideologier kan beskrivas som en del av en cirkel där extremerna möts längst där nere. Vidare är Nordkorea en rasistisk stat där koreaner sägs vara överlägsna alla andra, iof inget ovanligt synsätt i delar av Sydostasien. Koreanerna själva har fått känna av såväl japansk som kinesisk sk. "överlägsenhet".

Det är dock lätt att falla in i ett sådant tänkande om man analyserar världen utifrån sina egna kulturella glasögon.
Citera
2016-04-15, 08:03
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Röda Korset i den Demokratiska Folkrepubliken Korea kräver att regimen i södra Korea sänder tillbaks bortrövat medborgare - detta enligt Korean Central News Agency idag.

Som jag nyligen i denna tråd uttryckt misstanke om fanns skäl anta att regimen i Seoul genom sin underrättelsetjänst (NIS) än en gång har kidnappat medborgare från den demokratiska folkrepubliken. Detta är förstås allvarligt och får troligen lite större konsekvenser än om det varit enskilda fall, vilket det tidigare rört sig om då NIS varit framme.

KCNA skriver om Röda Korsets uttalande:
"We have detailed information of how the gangsters of the puppet Intelligence Service lured and appeased the citizens of the DPRK to south Korea and which country connived it and which country in Southeast Asia they were taken through as well as the method used for the purpose. The south Korean puppet forces should not keep the citizens of the DPRK away from contact with outside under the pretext of "protection of safety" and appease and pressurize them in the back room but unconditionally accept our demand and send back those innocent nationals of the DPRK without delay."
https://plus.google.com/116528966663138800607/posts/1Qos1GRfG9Z

Intressant: "Röda korset" i DPRK försöker alltså bortförklara avhoppade nordkoreaner som "kidnappade" av Sydkorea. Det har aldrig fallit dig in att regimen i Nordkorea har full kontroll över allt, inklusive "Röda korset"?

I själva verket är det så att Nordkorea t.ex. kidnappade kvinnor för att avhoppade amerikanska soldater, (inte ens USA påstår att dessa soldater skulle vara "kidnappade), skulle få fruar. En japansk kvinna blev kidnappad, men vägrade sedan att återvända till Nordkorea när hon fick en chans att besöka Japan. Den amerikanska soldaten som hon var gift med kom så småningom till Japan också, (och fick ett löjligt lågt straff för den desertering och landsförräderi han gjort sig skyldig till).

Senast så var det en hög nordkoreansk spionchef som hoppade av, (detta offentliggjordes först ett år senare av Sydkorea, så sydkoreanerna har hunnit skaffa sig en god bild av det nordkoreanska spioneriet i Sydkorea).
Citera
2016-04-15, 15:36
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Intressant: "Röda korset" i DPRK försöker alltså bortförklara avhoppade nordkoreaner som "kidnappade" av Sydkorea. Det har aldrig fallit dig in att regimen i Nordkorea har full kontroll över allt, inklusive "Röda korset"?

I själva verket är det så att Nordkorea t.ex. kidnappade kvinnor för att avhoppade amerikanska soldater, (inte ens USA påstår att dessa soldater skulle vara "kidnappade), skulle få fruar. En japansk kvinna blev kidnappad, men vägrade sedan att återvända till Nordkorea när hon fick en chans att besöka Japan. Den amerikanska soldaten som hon var gift med kom så småningom till Japan också, (och fick ett löjligt lågt straff för den desertering och landsförräderi han gjort sig skyldig till).

Senast så var det en hög nordkoreansk spionchef som hoppade av, (detta offentliggjordes först ett år senare av Sydkorea, så sydkoreanerna har hunnit skaffa sig en god bild av det nordkoreanska spioneriet i Sydkorea).

Röda Korset i den demokratiska folkrepubliken är förstås - liksom Röda Korset är i Sverige - en del av det aktuella samhället. När medborgare kindappas måste förstås Röda Korset ta tillvara deras intressen. Det skulle vara märkligt annars. Så jag förstår egentligen inte vad du polemiserar emot. Menar du att Röda Korset skall uttrycka sig positivt till människorov, i detta fall där även en minderårig är bland de bortrövade?
Citera
2016-04-22, 20:56
Medlem
Hejsan alla främmande människor.
Nu är det så här att det har kommit i min väg att jag fått en fråga angående NK, Har försökt kikat runt lite på internet. Men utan resultat.

Dom personerna som är högt uppsatta i NK, dom har ju tillgång till internet. Och vilken hastighet får dom ut? Och hur kopplar dom upp sig? Är det kina som hjälper med internet åt dom?

Jag syftar mest på det här världsliga internet, som vi har. Befolkningen har ju bara det här slutna internet som är godkänt. Samtidigt har jag fått reda på, men jag vet ju inte om det här stämmer. Att i vissa delar så fungerar tex 3g 4g internet från kina. Så om man skaffar sig en smartphone så kan man använda mobilens internet. Har ingen källa på detta just nu. Bara nått jag läste när jag sökte om hastigheten som bigbossarna använder..
Citera
2016-04-22, 21:27
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberDay
Hejsan alla främmande människor.
Nu är det så här att det har kommit i min väg att jag fått en fråga angående NK, Har försökt kikat runt lite på internet. Men utan resultat.

Dom personerna som är högt uppsatta i NK, dom har ju tillgång till internet. Och vilken hastighet får dom ut? Och hur kopplar dom upp sig? Är det kina som hjälper med internet åt dom?

Jag syftar mest på det här världsliga internet, som vi har. Befolkningen har ju bara det här slutna internet som är godkänt. Samtidigt har jag fått reda på, men jag vet ju inte om det här stämmer. Att i vissa delar så fungerar tex 3g 4g internet från kina. Så om man skaffar sig en smartphone så kan man använda mobilens internet. Har ingen källa på detta just nu. Bara nått jag läste när jag sökte om hastigheten som bigbossarna använder..
Fast vanliga nordkoreaner har väl bara tillgång till den regimgodkända varianten av smartphones, som inte kommer in på det kinesiska nätet?
Citera
2016-04-23, 08:32
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Röda Korset i den demokratiska folkrepubliken är förstås - liksom Röda Korset är i Sverige - en del av det aktuella samhället. När medborgare kindappas måste förstås Röda Korset ta tillvara deras intressen. Det skulle vara märkligt annars. Så jag förstår egentligen inte vad du polemiserar emot. Menar du att Röda Korset skall uttrycka sig positivt till människorov, i detta fall där även en minderårig är bland de bortrövade?

Men nu är det ju det nordkoreanska röda korset som uttalat sig, inte Röda Korset i Genève.
Citera
2016-05-02, 18:52
Medlem
expanders avatar
Citat:
Kim Jong-un bans all weddings, funerals and freedom of movement in North Korea

Weddings and funerals have been banned and Pyongyang is in lockdown as preparations for a once-in-a-generation party congress get underway in North Korea.
The ruling Worker’s Party of Korea, headed by the country's leader, is due to stage the first gathering of its kind for 36 years on Friday.
Free movement in and out of the capital has also been forbidden and there has been an increase in inspections and property searches, according to Daily NK, which claims to have sources in the country.

http://www.independent.co.uk/news/world/asia/kim-jong-un-north-korea-bans-weddings-funerals-freedom-of-movement-party-congress-a7009691.html

Låter lite overkill att förbjuda två så fundamentala kulturyttringar i ett samhälle..
Vad säger officiell nordkoreansk media om detta? Dr.Dzerzhinsky?
Citera
2016-05-05, 12:05
Medlem
rogerks avatar
Äntligen får demokratin sitt utlopp i Nordkorea!

http://svenska.yle.fi/artikel/2016/05/05/nordkoreanska-arbetarpartiet-haller-sin-forsta-kongress-pa-36-ar
Citera
2016-05-05, 16:12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Äntligen får demokratin sitt utlopp i Nordkorea!

http://svenska.yle.fi/artikel/2016/05/05/nordkoreanska-arbetarpartiet-haller-sin-forsta-kongress-pa-36-ar
Ingen demokrati så långt det nordkoreanska ögat kan nå den här gången heller tyvärr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in