2016-02-09, 20:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
NordKorea kör samma stuk som Pol Pot i Kambodja, självförsörjning är det främsta målet,
Nordkorea fortsätter en lång tradition från tiden innan Japans ockupation då Korea var en självvalt isolerad nation som endast hade kontakter med Kina. Mer nyskapande än så var inte deras revolution.
Citat:
Ja, det påstås detta men faktum var att Stalin och Sovjet förklarade Japan krig straxt efter atombomberna, så det drog ner ridån fullständigt för Japan,
Japan förlorade på kort tid sin huvudarmé i Manchuriet, 600,000 man tillfångatagna eller dödade. Det är närmast pinsamt hur ofta det förträngs i västerländsk historieskrivning.
Citera
2016-02-09, 20:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
2012 var det och det var inte en djävel den gången heller som trodde att nordkoreanernas avsikter var fredliga utan att raketen primärt syftar till att bära kärnvapen.
Du läser slarvigt. "2013 sköt Sydkorea en satellit i rymden" stod det. HeadsOn kontrasterade reaktionerna på Sydkoreas uppskjutning mot hur man reagerar när Nordkorea skjuter upp satelliter. Å ena sidan kan jag förstå att man är misstänksam mot Nordkorea, men å andra sidan kan jag också förstå att nordkoreanerna blir ilskna över att bli särbehandlade och genom specialbeslut vägras göra sådant som är tillåtet för alla andra nationer på jorden.
Citera
2016-02-09, 21:06
Medlem
kato85s avatar
Citat:
The UN has vowed to impose further sanctions as punishment.

http://www.bbc.com/news/world-asia-35529588

Ja jo, lycka till med att svälta ut ett land som redan svälter, men NK får väl sänka ledarens dagliga dessert från 3 tårtor per dag till 2.
Citera
2016-02-09, 23:36
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du läser slarvigt. "2013 sköt Sydkorea en satellit i rymden" stod det. HeadsOn kontrasterade reaktionerna på Sydkoreas uppskjutning mot hur man reagerar när Nordkorea skjuter upp satelliter. Å ena sidan kan jag förstå att man är misstänksam mot Nordkorea, men å andra sidan kan jag också förstå att nordkoreanerna blir ilskna över att bli särbehandlade och genom specialbeslut vägras göra sådant som är tillåtet för alla andra nationer på jorden.
Jag var så inställd på att vi snackade om nordkoreanska uppskjutningar...

Men HeadsOn hade lika fel i alla fall. Sydkoreansk artikel från 2009: http://english.hani.co.kr/arti/english_edition/e_international/381039.html
Citat:
Analysts are saying that this remark from Byun was tactfully offered in light of South Korea-U.S. relations because any affirmative response on his part demonstrates that South Korea is in possible violation of a agreement between the two countries on limiting South Korea’s missile development. According to the agreement, South Korea is permitted to only develop missiles with a maximum range of 300 km.
och en till: http://www.atimes.com/atimes/Korea/KH11Dg01.html
Citat:
Russia and South Korea have enjoyed an unusual partnership in space for years. South Korea's first astronaut was carried into space on a Russian rocket in 2008 after completing training in Russia. In 2006, Russia also launched a small high-resolution surveillance satellite known as KOMPSAT-2 for South Korea, although KOMPSAT-3 will be launched on a Japanese rocket.

According to Rodger Baker, director of East Asia analysis at Stratfor, a Texas-based global intelligence company, Moscow and Seoul began cooperating in space programs back in 2003, when South Korea, under President Roh Moo-Hyun, began pursuing a more independent defense and technology capability while seeking to spur South Korean nationalism.

"The United States had, for decades, hindered South Korea's indigenous rocket and missile development programs, fearing that a robust South Korean missile program would only accelerate a regional arms race and could also give Seoul confidence to perhaps launch its own strikes against North Korea, drawing the US into a second Korean War," said Baker.
Det var alltså Ryssland som hjälpte Sydkorea ta fram sina raketer under protest från USA som inte ville att det skulle dras igång någon missilkapplöpning mellan NK och SK.

Klart som fan att Kim-klanen blir förbannade men nu tillhör inte jag varken dem eller deras sympatisörer så då förbehåller jag mig rätten att tycka att NK är mindre lämpade än de flesta länder på jorden att ha både kärnvapen och ICBM. Det är inte lustigare än att jag har gevär själv och tycker rekorderliga personer kan få ha handeldvapen men jag tycker inte det är så lämpligt att stans psykfall, hustrumisshandlare och allmänna kriminella har det. Om du har en granne som angivit som sitt uttalade mål att döda dig (som NK har gjort om SK, "slutgiltig förintning" talade NK:s Jon Yong Ryong om), skulle du bara rycka på axlarna om han skaffar en pistol? Skulle du inte se det som mer problematiskt än om någon kompis till dig har pistol?
Citera
2016-02-10, 10:33
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Om du har en granne som angivit som sitt uttalade mål att döda dig (som NK har gjort om SK, "slutgiltig förintning" talade NK:s Jon Yong Ryong om), skulle du bara rycka på axlarna om han skaffar en pistol? Skulle du inte se det som mer problematiskt än om någon kompis till dig har pistol?

Personligen skulle jag se det som mer problematiskt, men istället för att själv köpa mig en pistol så skulle jag rapportera det till polisen (i detta fallet FN/omvärlden) så att de kommer dit och tar vapnet ifrån honom eller hota med hårda straff, eftersom det är polisens plikt att ha våldsmonopolet i samhället och styra.
Citera
2016-02-10, 12:27
Avstängd
Citat:
Om du har en granne som angivit som sitt uttalade mål att döda dig (som NK har gjort om SK, "slutgiltig förintning" talade NK:s Jon Yong Ryong om), skulle du bara rycka på axlarna om han skaffar en pistol? Skulle du inte se det som mer problematiskt än om någon kompis till dig har pistol?
Under Koreakriget hotade Truman med att använda kärnvapen om det skulle behövas och man genomförde simulerade kärnvapenanfall mot Nordkorea (förutom de vanliga, hänsynslösa konventionella bombningarna) och USA och en del andra kärnvapenstater har både hotat och anfallit andra länder. Sådana "kompisar" bör helst inte ha pistol.

Man kan argumentera för att det är bättre ju färre potentiella galningar som har tillgång till kärnvapen, men det är vi utomstående som tycker så. Varför skall Nordkorea imponeras av det när de känner sig hotade av en kärnvapenstat?
Citera
2016-02-10, 12:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Under Koreakriget hotade Truman med att använda kärnvapen om det skulle behövas och man genomförde simulerade kärnvapenanfall mot Nordkorea (förutom de vanliga, hänsynslösa konventionella bombningarna) och USA och en del andra kärnvapenstater har både hotat och anfallit andra länder. Sådana "kompisar" bör helst inte ha pistol.

Man kan argumentera för att det är bättre ju färre potentiella galningar som har tillgång till kärnvapen, men det är vi utomstående som tycker så. Varför skall Nordkorea imponeras av det när de känner sig hotade av en kärnvapenstat?
Sluta snacka så djävla mycket skit! Koreakriget (som startades av NK) var på 50-talet, USA hotar inte någon med kärnvapenanfall idag och har inte gjort på djävligt länge. Just det, jag argumenterar för att det är bättre ju färre galningar som har tillgång till kärnvapen. Varför argumenterar du för att de ska ha kärnvapen?

Notera igen att jag förstår att NK blir tjuriga men jag skiter i om de blir det, jag snackar från omvärldens perspektiv. Kjell Kriminell blir säkert också sur för att han inte får vapenlicens men det skiter jag också i om du förstår analogin.
Senast redigerad av skunkjobb 2016-02-10 kl. 12:59.
Citera
2016-02-10, 17:05
Avstängd
Citat:
Sluta snacka så djävla mycket skit! Koreakriget (som startades av NK) var på 50-talet,
Det är lite mer komplicerat än så. Korea delades upp mot befolkningens vilja på USA:s initiativ och båda sidor var vid tillfället precis lika pigga på att återförena landet med våld under det egna styret. Nordkorea var bara ekonomiskt och militärt starkare vid tillfället så det var de som angrep. Sydkorea hade försökt få amerikansk hjälp för ett angrepp mot Nord men fått avslag. (Nord gick å sin sida till Sovjet, men eftersom de inte behövde militär hjälp utan bara ville ha garantier för att Sovjet inte gick emot dem tyckte Stalin att "kör på bara") Däremot genomförde Syd räder och artillerianfall längs gränsen mot Nord.
Citat:
USA hotar inte någon med kärnvapenanfall idag
USA har världens i särklass starkaste konventionella militär så de kan bomba och invadera länder helt konventionellt och gör det också kontinuerligt. Då behövs inga hot, folk förstår ändå. Det finns också en hel del som är oroade över USA:s modernisering av sin kärnvapenarsenal mot mer precisionsstyrda kärnvapen med varierad sprängkraft som verkar mer konstruerade för att användas i krig än som avskräckning:
http://www.nytimes.com/2016/01/12/science/as-us-modernizes-nuclear-weapons-smaller-leaves-some-uneasy.html
Citat:
Just det, jag argumenterar för att det är bättre ju färre galningar som har tillgång till kärnvapen. Varför argumenterar du för att de ska ha kärnvapen?
Jag argumenterar inte för att de skall ha kärnvapen, jag försöker bara ge lite perspektiv på frågan: att det inte är fullt så enkelt som du vill ge sken av.
Citat:
Kjell Kriminell blir säkert också sur för att han inte får vapenlicens men det skiter jag också i om du förstår analogin.
Problemet här är att det är Sture Storkriminell som skriker högst om att Kjell inte skall få ha vapen.
Citera
2016-02-11, 02:04
Medlem
Citat:
Nordkorea fortsätter en lång tradition från tiden innan Japans ockupation då Korea var en självvalt isolerad nation som endast hade kontakter med Kina. Mer nyskapande än så var inte deras revolution.

Japan förlorade på kort tid sin huvudarmé i Manchuriet, 600,000 man tillfångatagna eller dödade. Det är närmast pinsamt hur ofta det förträngs i västerländsk historieskrivning.

NordKorea har ju haft mängder med tillfällen till ett fredsfördrag, men de beter sig mest bara som en arg rabiessmittad terrier, och bästa metoden brukar ju vara ett kort strypkoppel och liknande.

Japan förde ju ett synnerligen grymt erövringskrig som ju inte var så militärtekniskt effektivt, just pga att de förlorade så många soldater. Troligen så hade de precis som i andra diktaturer en relation till sanningen som var mest bara ljug, ren och skär båg och propaganda. De sträckte ut sina erövringar alldeles för långt så att de på sikt inte skulle kunna hålla de områden de erövrat, ungefär som Hitlers invasion av Sovjet.

Det är mycket märkligt att Japan som ansågs vara en riktig högkultur med ett bra fungerande samhälle, skulle spåra ur till en sådan mördarmaskin. Nåja, rastänkandet hade nog fått ett starkt fäste i Japan, i att de såg sig som Österns pärla, och utsedda till att kolonisera och leda hela Sydostasien.

Att Korea delades upp som det blev var kanske det bästa för tillfället, skulle USA tex valt att dra sig ur tidigare hade situationen troligen blivit som i Vietnam, att Korea-kriget hade kunnat pågå ett par-tre år till ? Eventuellt med inslag av ett rent inbördeskrig.

Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Visst kan det ha varit en betongklump de sköt upp men det verkar så onödigt. En satellit modell Sputnik som bara har en radio som sänder ut nationalsången eller liknande hade inte varit svår att få till. Det hade varit bra propaganda.

Troligare är väl att satelliten helt enkelt inte fungerar. Det kan man lätt tro om Nordkorea. En möjlig men lite mindre trolig teori är att den skulle vara en spionsatellit av samma slag som de allra första och använder film som släpps ner till jorden i kapslar.

Det är nog faktiskt ganska svårt att få till att skicka film-kassetter tillbaks till Jorden, kom ihåg att det är mycket svårt att få till att kassetten landar precis där man vill. Enklast är ju förstås någon av oceanerna, men det kan ju ta flera veckor att hitta den. Har den ingen sändare så är det nog kört att hitta den överhuvudtaget ?

Man måste kunna styra den om den har en kamera ombord så att den vrider kameran rätt, det förefaller ju som att den inte har någon styrning alls eftersom ingen signaltrafik detekterats.

Dock så kan man ju styra med interna gyron och en exakt klocka, då behövs ingen jordbunden signaltrafik.

Nja, det är kanske en staty av Kim de skickat upp - inte vet jag ?

Nyligen för 6 timmar sedan så publicerade BBC att en hög general i NK avrättats:
http://www.bbc.com/news/world-asia-35543364

Är det en ny utrensning på gång, vad tror ni ?

Jag skulle tro att Kim nackar några höga befälhavare då och då för att upprätthålla skräckväldet ?
Citera
2016-02-11, 03:30
Bannlyst
Den amerikanska senaten röstade för nya sanktioner mot Nordkorea på onsdagen. Det innebär att USA kommer att undersöka noggrannare ifall Nordkorea bryter mot några internationella lagar, t.ex. spridning av massförstörelse vapen, brott mot mänskliga rättigheter, och cyberattacker.
http://edition.cnn.com/2016/02/10/politics/north-korea-sanctions/index.html
Citera
2016-02-11, 08:17
Avstängd
Citat:
Att Korea delades upp som det blev var kanske det bästa för tillfället, skulle USA tex valt att dra sig ur tidigare hade situationen troligen blivit som i Vietnam, att Korea-kriget hade kunnat pågå ett par-tre år till ? Eventuellt med inslag av ett rent inbördeskrig.
Det du skriver är lite svårbegripligt. Uppdelningen av Korea skedde direkt efter WW II, långt innan Koreakriget. När du talar om att USA skulle dragit sig ur, vilken tidsperiod är du inne på då?

Vietnamkriget handlade om att USA delade upp ännu ett land mot folkets vilja eftersom de uppenbarligen inget lärt sig av Koreakriget.
Citera
2016-02-24, 05:00
Bannlyst
Här är en del av en artikel från CNN idag om Nordkorea. Tydligen var det nått senat förhör i USA idag där Nordkorea diskuterades.

Nordkoreas ledare Kim Jong Un skulle, om han misstänkte att Nordkorea vore hotat använda massförstörelsevapen. Detta sade general Curtis Scaparrotti, befälhavare över de amerikanska styrkorna i Korea, till senatens försvarsutskott under tisdagen. Scaparrotti sade att spänningen på den koreanska halvön är den högsta på mer än 20 år.

Admiral Harry Harris, befälhavare för de amerikanska styrkorna i Stilla Havet, sade på samma möte att om Nordkorea fortsätter att utveckla långdistansmissiler, så är amerikansk militär ett alternativ.
Den nordkoreanska militären varnade USA och Sydkorea på tisdagen att de kan förvänta sig vedergällningar för deras årliga gemensamma övning som kommer äga rum i mars. Varningen kom i ett uttalande via den statliga mediebyrån KCNA.

USA har nästan 30,000 soldater i Sydkorea.

Nordkoreas nyligen utförda tester av kärnvapen-och långdistansmissiler har lett till formella diskussioner om huruvida det antiballistiska robotsystem THAAD ska placeras ut.
Robotsystemet kan skjuta ner korta, medellånga och "intermediate" ballistiska missiler som färdas i luften.

Kina har motsatt sig detta och menar att missilförsvaret kan användas mot Kinas uppskjutningssystem. Harris kallade Kinas motstånd mot missilförsvaret för "befängt."

http://edition.cnn.com/2016/02/23/politics/north-korea-wmd/index.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in