Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Fast det kan man ju inte. Dels är det krångligt att åka dit, och är man väl där så får man inte röra sig fritt utan måste röra sig inom förutbestämda zoner, under inseende av "guider". Generellt sett kan man röra sig i centrala Pyongyang och en del omnejd. Landsbygden och småstäderna, där folk svälter och har lägst levnadsstandard, är stängd. Fängelserna, lägren och domstolarna är också stängda för utomstående.
Nej, det är enkelt att åka dit. Du kan skaffa visum i Bejing om du så vill, man får det direkt - på plats. Och det går att färdas relativt fritt i landet, vilket jag vet då jag varit där och för den delen känner många andra som varit där och delar mina intryck.
Citat:
Att Nordkorea har stängt alla sina gränser och inte låter medborgare lämna landet kan man ju enkelt observera genom att besöka grannländerna och ta bilder på hur det ser att.
Det finns en regelbunden trafik över gränsen mot Kina, det är vad man ser där. Däremot ser man inte från Sydkorea hur USA har byggt en mur över hela Koreahalvön, inte heller ser man att den sydkoreanska armén inte lyder under Sydkorea utan under USA.
Citat:
För att nå slutsatsen att man inte har fria val räcker det att titta på landets konstitution, som säger att landet ska styras av ett visst parti.
Jag har läst den. Och DFRK är inte en enpartistat. Det finns tre större partier, men inga formella hinder att starta nya.
Citat:
En del, oftast kommunister, tycker att sådant är försvarbart så länge det sker i kommunismens namn.
1. Nordkorea är inte kommunistiskt. Landets ideologi är Juche, vilket snarare är en form av nationalistisk inriktad "existentialism" (finner inget bättre ord, men grundprincipen är, till skillnad från alla marxistiskt inriktade ideologier att individen är ett autonomt subjekt som skapar sin egen valda historia. Ytterst förenklat).
2. Jag har aldrig talat med någon kommunist som anser att kränkningar är försvarbart. Tvärtom finns det några som verkligen står upp för internationell rättvisa, solidaritet och mänskliga rättigheter är det grupper långt åt vänster. Kan högern säga det samma?
Citat:
De källor jag använder mig av är Röda Korset, Amnesty, Human Rights Watch, Utrikesdepartementet och liknande organ. Hur de har samlat in informationen varierar, det rör sig antagligen om information från underättelsetjänster, egna observationer, kontakter med Nordkoreanska staten och källor inne i landet.
Vi tar ett exempel, från UD:
http://www.manskligarattigheter.gov.se/extra/document/?instance=1&action_show_document.559.=1
I detta går att läsa om missförhållanden, kränkningar, tortyr. Sen anges: "Uppgifterna i denna rapport är till stor del andra- och tredjehandsuppgifter som inte kan beläggas genom oberoende uppföljning."
Hela rapporten präglas av ange "uppgifter", "Enligt andra uppgifter", etc. Och så: "Uppgifter om dessa typer av grava missförhållanden har inte kunnat kontrolleras, varför omfattningen är osäker."!!!
UD anger att det inte går att veta något om missförhållandena - "omfattning osäker", det behöver alltså inte ens förekomma! -, men detta först efter att ha rabblat upp de vanliga anklagelserna.