2013-04-02, 12:09
Medlem
Sillberskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beerklunker
Japan? Nordkorea avskyr Japan över allt annat.

Syd Korea hatar också Japaner över allt annat, det finns inte en Japansk produkt i hela Syd Korea.
Btw det var USA/Syd Korea som talade om atombombning av Nord Korea först.
http://vetamix.net/image/nordkorea_19206 Mycket gamla oförätter som fortfarande sitter kvar i området, uppenbarligen.
Senast redigerad av Sillbersky 2013-04-02 kl. 12:11.
Citera
2013-04-02, 12:22
Medlem
Sillberskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vonbock
Det er helt riktig som Snezhinka sier. Du må faktisk anstrenge deg litt for å skaffe deg relevant informasjon fra dette gåtefulle landet, ikke kun lese overskriftene i vestlig main stream media. Briten Andrew Holloway jobbet som oversetter i Nord Korea på slutten av åttitallet. (Det er riktig nok noen år siden) Han ble ikke kidnappet men reiste helt frivillig til landet for å jobbe et år. Han førte en dagbok som ble til en bok, en beskrivelse av et år som ex-pat i Pyongyang. Miljøet var lite men det besto ikke bare av diplomater.

http://www.aidanfc.net/a_year_in_pyongyang.html

Intressant läsning, mycket enkel att förstå, dock inte för dyslektiker, svagbegåvade och sådana med olika "bokstavskombinationer" kanske?
Citera
2013-04-02, 12:30
Medlem
Undrar hur mycket Sverige ger i bistånd till Nordkorea så befolkningen får lite mat på bordet. Man räknar ju med att majoriteten av nordkoreanerna har svårt att få tillräckligt med föda och därför ständigt undernärda. Men kärnvapen satsar man på i första hand. Allt för att sitta kvar vid makten o driva terror mot befolkningen. Nordkorea är ett klassamhälle av sällan skådat slag. Dom fattiga dukar under medan gräddan skor sig. Hur är det förresten med kjollängden? Har för mig det finns outtalade restriktioner där också.
Citera
2013-04-02, 14:39
Medlem
Hur skulle Ryssland agera om det skulle bli så att ett krig skulle startas? Dem har ju vart på deras sida förr, men relationen till USA är ju förändrad, den också. Ett krig skulle onekligen vara intressant
Citera
2013-04-02, 15:08
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Jag har redan givit information som vem som helst kan förstå att jag varit in och ut där en del.Har ingen lust att riskera outa mig själv, man vet aldrig vem som läser sånt här och det är alltid bäst att vara försiktig. Antalet människor som passar min profil som vistats där längre perioder är minimal. Dessutom gör det mig inte jättemycket om en del idioter här tror att jag ljuger. De som själva har lite bakgrund i det här, lite bildning och inte är helt inskränkta och fördomsfulla kan ta till sig den information som jag delat med mig av och dra sina egna slutsatser. Resten kan tro att youtube clips eller Washington Post som det refererats till har sanningen.

Haha, så vi ska alltså tro det du påstår därför att du är någon slags supermänniska som kan springa fritt fram och tillbaka lite hur som helst i Nordkorea och därmed förvärvat unika insikter som du nu så frikostigt delar med dig av? Men du kan inte visa minsta bild, eller den mest basala sorts bevis för dina påståenden; och de som har svårt att ta dina kontroversiella påståenden på allvar är därmed idioter och inskränkta för att de inte automatiskt tror på en användare i det trollträsk som är Flashback?

Inser du inte hur löjligt det låter. Du är bevisligen här för att framföra dina ståndpunkter, du lägger mycket tid på att argumentera med andra användare i tråden. Så om det nu verkligen är så att det du säger är sant, så borde det ligga i ditt intresse att skaka fram någonting, vad som helst, för att styrka det du säger, annars får vi behandla det som luft utan värde. Ingen kan veta att du ens varit i Nordkorea - annat än att du påstår det själv.

Men en sådan sak om t.ex. Nordkoreaners benägenhet att först fly till Kina och sedan återvända i stora strömmar vore väldigt lätt för dig att bevisa. Du måste rimligtvis ha fått de uppgifterna någonstans ifrån, eller har du bara hittat på? De kanske berättade det för dig i Nordkorea, vilket du okritiskt tror på?
Citera
2013-04-02, 15:18
Medlem
Dckheads avatar
Dags att vi förbereder oss för kriget som komma skall.

När ska vi starta den Svenska Frivilliga Koreabrigaden?
Citera
2013-04-02, 15:37
Medlem
vinbras avatar
Om Nordkoreas ledning inte tappat insiktet tidigare lär de göra det av beskedet att USA:s aktiebörs Dow Jones idag når rekordhöjder. Dvs Oron över Nordkoreas vapenskrammel är obefintlig.
Citera
2013-04-02, 16:06
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vonbock
Det er helt riktig som Snezhinka sier. Du må faktisk anstrenge deg litt for å skaffe deg relevant informasjon fra dette gåtefulle landet, ikke kun lese overskriftene i vestlig main stream media. Briten Andrew Holloway jobbet som oversetter i Nord Korea på slutten av åttitallet. (Det er riktig nok noen år siden) Han ble ikke kidnappet men reiste helt frivillig til landet for å jobbe et år. Han førte en dagbok som ble til en bok, en beskrivelse av et år som ex-pat i Pyongyang. Miljøet var lite men det besto ikke bare av diplomater.

http://www.aidanfc.net/a_year_in_pyongyang.html

Jag har läst den, och den var ungefär som jag väntade mig den. En (vänster)-idealistisk ung man från UK flyr det grymma förtryck som han fantiserar om att Thatcherismen utgör. Han kommer till NK, och naiv som han är ser han inte de grymma scener som utspelar sig bakom kulisserna. Förutom i några få glimtar som han viftar bort med hänvisning till att det troligen finns fler hemlösa i UK än politiska fångar i NK.

Ändå kommer han fram till den naturliga ståndpunkten att NK är ett sjukt land som han bara ångrar att han levde i. Jag tycker boken mer än väl visar att den bild som serveras i Väst är ganska nära sanningen, och att man inte ser det man inte vill se.

Det är naturligtvis inte samma sak att man kan/kunde arbeta som översättare åt regimen som att jag skulle kunna flytta dit och börja arbeta med mitt eget företag. Naturligtvis har de ett fåtal utländska experter som lurats dit av närbesläktade skurkstater eller drivits dit av sina sjuka ideologiska funderingar, men det innebär ju inte att ,andet är öppet för utlänningar.
Citera
2013-04-02, 16:32
Medlem
TKD_1337s avatar
Vill man diskutera språk som norska o.s.v. finns det ett forum för det. Håll er till topic (Nordkorea). /MOD
Citera
2013-04-02, 16:36
Medlem
Alla Nordkoreaner har tydligen Sydkoreanskt medborgarskap. Sydkorea anser tydligen inte att Nordkorea existerar utan hela halvön är Sydkoreansk. Så när du flyr från Nordkorea så kan du tillbakaskickad till Sydkorea. Man lär sig något nytt varje dag.
Citera
2013-04-02, 16:46
Medlem
Nu finns en artikel om en Nordkoreansk familj som bor i Sverige. Kan ej länka pga krångelmobil...
Men tydligen ska de utvisas till Sydkorea, även fast de ej vill.
Citera
2013-04-02, 16:46
Medlem
Tycker du det vore lika intressant om du riskerade livet?
Ingen har något att vinna eftersom världsekonomin skulle kollapsa.
Möjligtvis ljusskygga bankirer...

Citat:
Ursprungligen postat av akervall
Hur skulle Ryssland agera om det skulle bli så att ett krig skulle startas? Dem har ju vart på deras sida förr, men relationen till USA är ju förändrad, den också. Ett krig skulle onekligen vara intressant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in