2013-04-04, 04:26
Medlem
Thundermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim
Och igen, slutar den hårda retoriken och Nordkorea faktiskt börjar jobba för fred så finns det ingen anledning till övningen längre. Man kan gradvis minska den och även flytta den som en del i en nertrappnings kompromiss. Men nej, här ska man få hota om att totalförstöra storstäder och köra över grannländer utan några som helst reaktioner. Man ska även få utveckla kapacitet för kärnvapen i lugn och ro när man uttryckligen har hotat om kärnvapenkrig. Länder har blivit invaderade för mindre. Nordkorea ska skatta sig lycklig att man inte tar dom på något större allvar längre.

Länderna befinner sig fortfarande i öppet krig med varandra rent politiskt, det är såhär det funkar.

Lägg av med USA-älskandet.

Som muslim som följer noggrant konflikterna i muslimska länder så vet jag vad USA gör i världen och jag förstår helt Nordkoreas reaktion. USA har militärbaser överallt i världen, inkluderat i heliga muslimska länder. USA har militärbaser i Sydkorea och utför dessa övningar framför ett litet och självständigt land som Nordkorea är. Vem hade inte känt sig provocerad?

Saker och ting kommer och går i historien. Jag är övertygad om att USA kommer gå under, inte för att man blir militärt besegrade men av andra anledningar. Dem flesta stora imperier har gått under, inte för att man blivit militärt besegrade men av andra anledningar. Men det är ändå fruktansvärt jobbigt att läsa och höra detta USA-älskandet och rövslickandet och denna idiotiska indoktrinering som existerar med dem 3 orden frihet, demokrati och mänskliga rättigheter. Som om mänskligheten i dessa 6-7000 åriga historia aldrig haft detta men att man nu helt plötsligt tack vare USA har allt detta och alla som tycker och tänker annorlunda bryter mot detta!

Jobbigt med dessa personer.
Citera
2013-04-04, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman

Som muslim som följer noggrant konflikterna i muslimska länder så vet jag vad USA gör i världen och jag förstår helt Nordkoreas reaktion. USA har militärbaser överallt i världen, inkluderat i heliga muslimska länder. USA har militärbaser i Sydkorea och utför dessa övningar framför ett litet och självständigt land som Nordkorea är. Vem hade inte känt sig provocerad?

Saker och ting kommer och går i historien. Jag är övertygad om att USA kommer gå under, inte för att man blir militärt besegrade men av andra anledningar. Dem flesta stora imperier har gått under, inte för att man blivit militärt besegrade men av andra anledningar. Men det är ändå fruktansvärt jobbigt att läsa och höra detta USA-älskandet och rövslickandet och denna idiotiska indoktrinering som existerar med dem 3 orden frihet, demokrati och mänskliga rättigheter. Som om mänskligheten i dessa 6-7000 åriga historia aldrig haft detta men att man nu helt plötsligt tack vare USA har allt detta och alla som tycker och tänker annorlunda bryter mot detta!

Du har rätt. De flesta har blivit besegrade. Inte för att man blivit militärt besegrade men av andra anledningar.
Citera
2013-04-04, 04:36
Medlem
Citat:

Det är Sydkorea jag försvarar. USA råkar bara vara på deras sida. Till och med Kina tar avstånd från deras senaste aktioner och utspel.

Ditt religiösa dravel kan du trycka upp i arslet, för det tillhör antiken.
Citera
2013-04-04, 04:37
Medlem
De måste verkligen vara desperata då man talar om 1-2 dagar. Hmm
Citera
2013-04-04, 04:45
Medlem
Smackyheads avatar
Citat:

Hur fan kan du förstå Nordkorea för att du följer muslimska länders politik? Och vad fan är ett "heligt" muslimskt land?! Då kan jag säga att Vatikanstaten eller israel är "heliga" och vägra kritisera allt de gör fel på. Du har aldrig levt i en kommuniststat så snacka inte. Det helt andra rötter till detta ordkrig som pågått senaste veckan.

Det fan Nordkorea som provocerar för att sonen är ung, fått maktfeber och vill visa hur stor kuk han har för omvärlden. Vad Kimmy behöver är ett par örfilar och lite lugnande medel för att komma ner på jorden. Folk som ser honom som en gud vart han än går gör ju inte saken bättre.

Jag undrar om du hade tyckt USA var så dåliga, ifall du blev tvingad in i en järnridå och låtit dina barn växa upp i ett land med bullshitpropaganda.
Citera
2013-04-04, 05:15
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Here we go, even the beeb knows what the score is (below) Like I said, this happens every year. The article is from 2011 but it might as well have been written yesterday.

The way to put a stop to this boring and repetitive charade is for the military exercise to be cancelled, or for it to be carried out somewhere other than right outside North Korea's territorial waters.

It's obvious to anyone with the slightest amount of imagination that North Korea's reaction is in response to a deliberate and recurring provocation.

http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-pacific-12593727

The article by a news agency that should be right up your street in terms of political outlook.
Hence, if you disagree with any of the statements or conclusions, you can take it up with with the BBC - I am not wasting any more time on the clueless know-it-alls here.

The article confirms what I've been saying.

http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-pacific-12593727
Now can you understand that they are fed up with having this exercise carried out every year, in addition to provocative balloons swarming their airways?

That the pretext of the exercise doesn't add up to them? If the exercise was cancelled, or carried out with some sensitivity there would not be an issue. North Korea's rhetoric is disgusting, but they are provoked on a gigantic scale, every year and they are fed up.

But no, I am sure you can't sympathise with North Korea's sense of vulnerability in the face of the world's greatest superpower which in fact invades an average of 2 new countries per decade.

You'd probably love for Sweden to be treated in this manner by a neighbour who hates you, and a superpower that despises you and has already flattened your country once before. Давай Россия!

1. Ryska är inte ett av FBs tillåtna språk, sluta skriv tramsigheter på det, tack! Förvånade mig inte det minsta att du dessutom var ryssälskare.

2. Hade Sverige anfallit Sovjet på 50-talet och hotat landet med krig hela tiden sen dess tycker jag nog att Sverige fått skylla sig självt. Lägger vi där terrorisering av den egna befolkningen så skulle jag välkomna mongolerna.

3. Naturligtvis övar man var man vill, och man övar i närheten av Nordkorea för det är det landet styrkorna i fråga avser att skydda mot.

4. Fortfarande inget som visar att övningarna är inriktade mot ett angrepp på Nordkorea, bara deras tramsiga retorik.

5. Allt är mycket enkelt. Nordkorea rustar ner sin absurda trashanksarmé, slutar med att leka med saker som tillhör de stora gossarna och rättar in sig i ledet. De kan få ha kvar sina löjliga personkulter och meningslösa trams, bara de sköter sina internationella åtaganden. Hux flux skulle alla problem vara borta.

Och bara för att visa ditt hyckleri:

Citat:
Seoul: North Korea is conducting a series of military drills and is getting ready for state-wide war practice of an unusual scale, South Korea's defence ministry said on Thursday, as tensions grow ahead of more sanctions being devised against Pyongyang.
http://www.ndtv.com/article/world/north-korea-to-start-state-wide-military-drills-south-korea-339270

Var är protesterna, var är hoten om kärnvapenkrig, var är krigsförklaringarna från Syd? Eller du kanske menar att dessa övningar inte provocerar, eftersom det rör sig om den Fredsälskande rådsrepubliken (motsvarande) som håller dem?
Senast redigerad av bernad_law 2013-04-04 kl. 05:31.
Citera
2013-04-04, 05:46
Medlem
aghaks avatar
Jag orkar inte läsa hela tråden... Men jag befinner mig i San Diego och är lite stressad. Kan någon tala om för mig om jag borde vara orolig eller inte???
Citera
2013-04-04, 06:06
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aghak
Jag orkar inte läsa hela tråden... Men jag befinner mig i San Diego och är lite stressad. Kan någon tala om för mig om jag borde vara orolig eller inte???

Många rubriker här i Sverige nu om att Nordkorea trappar upp retoriken kraftigt.

Nordkorea verkar vara intresserade av Hawaii och militärbasen där. Om du inte bor nära en militärbas så lär det inte vara någon fara alls. Chansen att det händer något över huvud taget är väl egentligen minimal. Fast man vet ju inte med den här nya idiotpojken som är den store ledaren.
Citera
2013-04-04, 06:32
Medlem
En del märkliga sammanträffanden...
Skulle inte bli förvånad om det är the banksters som drar i trådarna.
Citera
2013-04-04, 06:49
Medlem
Saturnuspojkens avatar
North Korea seen moving mid-range missile to east coast:

http://www.reuters.com/article/2013/04/04/us-korea-north-missile-idUSBRE93301S20130404

Och nu har USA börjat lacka ur:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16535330.ab
Citera
2013-04-04, 06:53
Medlem
ReiseReises avatar
Ur ett historiskt perspektiv sa har USA idag egentligen all ratt att anfalla Nord Korea nu. Ett sadant uttalande mot ett land (i det har fallet USA) att "Idag eller imorn sa kommer vi att anfalla er" sa ar detta mer en tillrackligt for en Casus Belli i vad en nykter nation rent naturligt svarar med en "pre-emptive strike". Det ar en ytterst sallsynt situation att USA inte redan har krossat landet an.
Citera
2013-04-04, 07:21
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Vad skulle du själv tycka om Ryssland hade en årlig övning precis utanför Sveriges vatten, som tidningarna skrev inkluderade ett landsstigningscenario?

Jämförelsen med Ryssland och militär övning är helt irrelevant. Du måste inse att orsaken till att USA och Sydkorea överhuvudtaget gör dessa övningar är deras extremt hotfulle och oberäknelige granne i norr.

Om Sverige var en Juche-diktatur, med hela befolkningen svältande och isolerad, stora delar av den i fångläger och samtidigt hotade alla sina grannar med kärnvapen hela tiden, ja då är det rätt logiskt om Ryssland skulle hålla årliga övningar precis utanför Sveriges vatten. Även inkluderande landstigningsscenario.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in