Citat:
Ursprungligen postat av markus120
47 datapunkter är fullt tillräckligt. Det där har redan omnämnts och besvarats i kritiksektionen på wiki, så börja från lite högre nivå om du ska försöka kritisera rapporten.
Citat:
Det är inte heller sant att alla irakier vill att amerikanerna försvinner, vissa tror att det kommer att leda till inbördeskrig och terrorismen kommer att löpa ur kontroll.
Jag sa
de flesta
vilket stöds av bland annat
http://www.globalpolicy.org/security/issues/iraq/poll/2008/0308opinion.pdf
http://www.stripes.com/article.asp?section=104&article=61504
Citat:
Jag menar att CIA ska ha ett finger i spelet i varendaste land med dåliga diktatorer som några i vänstern tror.
Självklart inte vartendaste, men en mycket stor del av dem.
Citat:
Alla dessa länder förtjänar smutskastning, kanske Venezuelas smutskastning är överdrivet då. Alla andra länder du räknade är fruktansvärda regimer utan någon respekt för mänskliga rättigheter och som dessutom endast och absolut endast bryr sig om deras egna intressen när det gäller deras utrikespolitik.
Undersök du dem en och en och du upptäcker att det är rätt många andra där kritiken överdrivits. Det är precis så propaganda fungerar, det syftar inte till att ljuga för dem som redan vet, utan för dem som inte har tid att detaljstudera varenda land (vilket jag har full förståelse för). Iran är en demokrati men med en del viktiga brister, det suspekta Nordkorea är (troligtvis) inte fullt så fanatiskt och brutalt som USA påstår. Både Venezuela och Ryssland är helt och hållet demokratiska med fria medier. Detta är inte den bild man får i media.
Citat:
Jag har faktiskt hört mer kritik från media över USAs avrättningar av psykopatiska massmördare än Irans avrättningar av våldtagna kvinnor eller Kinas avrättningar av såna som vågar ha en opinion som är annorlunda en regimen. Det visar hur sneddriven vår media är.
Iran har helt klart en del skumma lagar, men dessa sällsynta fall får enorm plats i västmedier. Det finns samma mängd sjuka saker som pågår såväl i USA som EU (säg tortyrkidnappningarna till Egypten bara för att ge ett exempel). Antag att sådant var allt du fick höra om Europa i några år, vad skulle du sedan tro om EU?
Kina avrättar heller inga meningsmotståndare, däremot kan det leda till fängelse. Ska man tro ledningen själv så planerar de framöver att demokratisera landet, men de vill utbilda landsbygden innan detta sker. Jag hoppas det blir av.
Citat:
Muslimer förtjänar all kritik de får och mycket mera, de ligger bakom klart över 90% av dödsantalet av civila pga terrorism. De är den främsta hoten mot europas framtid, de kommer hit utan att älska vår frihet, en stor del utav de vill ha sharia lagar, de hatar våra länder och går ut och hotar att mörda de som förlöjligar deras religion, de är ett hot mot vår yttrandefrihet. Alltså islam får inte ens en bråkdel av den kritik den förtjänar, även moderata muslimer är så fruktansvärt svaga att de låter imamer säga vad de vill i moskeer, islam tillåts styra deras länder och de tillför aldrig någon allvarligare kritik av extremister.
Jag håller helt med dig om att Islam förtjänar mycket (dvs mer) kritik och inte ska särbehandlas på något sätt. Självklart ska de inte få lov att via påtryckningar ändra vårt samhälle och våra värderingar.
Det är dock inte där media riktar sin uppmärksamhet. Terrorismen är ett mikroskopiskt problem och ställs i media helt ur proportion, t ex jämfört med vad "vi västerlänningar" utsätter den muslimska världen för.
Vår yttrandefrihet är det bara vi själva och den av media spridda skräcken för muslimerna som begränsar. Hade vi fokuserat på Islams brister istället för att på amerikanskt manér måla ut alla muslimer som satan själv i tidningarna hade debatten kommit mycket längre.