Idet här fallet är det sydkoreanska staten som (bland mycket annat) förbjuder sina medborgare att resa till Nord. Dom är ju förvisso i krig med varandra så...
Att försöka visa det som är dåligt gör den som hatar, den som hyser kärlek beskriver det som är bra. Detta gäller både avseende andra människor och länder. Om du har blivit lärd att hata Nordkorea är det vad du betraktar som normalt.
Å andra sidan har suttit i bilkö flera gånger i Pyongyang på ett ställe där det är en trevägskorsning med enbart stoppljus där det aldrig står några poliser och också undrat varför...
Citat:
Och en jäkla tur är väl det. Vi hade antagligen fått oss maratonfilmer med baksidan av nerlagda järnvägsstationer och diverse fallfärdiga ruckel oss till livs. Blir dock svårt att hitta direkt farliga platser som det där australienska filmteamet som åkte till Tensta centrum och som det blev sånt liv om.
De filmare jag sett har inte tillåtits att filma misär
Att försöka visa det som är dåligt gör den som hatar, den som hyser kärlek beskriver det som är bra. Detta gäller både avseende andra människor och länder. Om du har blivit lärd att hata Nordkorea är det vad du betraktar som normalt.
Citat:
Jag tror det är bättre att människor jobbar med något än att dom tvingas till diverse aktivitets-verksamheter av Arbetsförmedlingen. Jag såg vid något tillfälle två kvinnliga poliser stå i en svensk korsning efter en olycka. Trots oerhörda köer lyfte dom inte ett finger för att börja dirigera trafiken. En av dom där Pyongyangpoliserna hade fått ordning på situationen direkt.
En sak jag undrar över är hur man kan slösa arbetskraft, i form av dörrvakter, i stället för att skaffa trafikljus.
Å andra sidan har suttit i bilkö flera gånger i Pyongyang på ett ställe där det är en trevägskorsning med enbart stoppljus där det aldrig står några poliser och också undrat varför...