2022-03-07, 16:43
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Förstås varit förhindrade. Av sig själva eller regimen?
Idet här fallet är det sydkoreanska staten som (bland mycket annat) förbjuder sina medborgare att resa till Nord. Dom är ju förvisso i krig med varandra så...

Citat:
De filmare jag sett har inte tillåtits att filma misär
Och en jäkla tur är väl det. Vi hade antagligen fått oss maratonfilmer med baksidan av nerlagda järnvägsstationer och diverse fallfärdiga ruckel oss till livs. Blir dock svårt att hitta direkt farliga platser som det där australienska filmteamet som åkte till Tensta centrum och som det blev sånt liv om.

Att försöka visa det som är dåligt gör den som hatar, den som hyser kärlek beskriver det som är bra. Detta gäller både avseende andra människor och länder. Om du har blivit lärd att hata Nordkorea är det vad du betraktar som normalt.

Citat:
En sak jag undrar över är hur man kan slösa arbetskraft, i form av dörrvakter, i stället för att skaffa trafikljus.
Jag tror det är bättre att människor jobbar med något än att dom tvingas till diverse aktivitets-verksamheter av Arbetsförmedlingen. Jag såg vid något tillfälle två kvinnliga poliser stå i en svensk korsning efter en olycka. Trots oerhörda köer lyfte dom inte ett finger för att börja dirigera trafiken. En av dom där Pyongyangpoliserna hade fått ordning på situationen direkt.

Å andra sidan har suttit i bilkö flera gånger i Pyongyang på ett ställe där det är en trevägskorsning med enbart stoppljus där det aldrig står några poliser och också undrat varför...
Citera
2022-03-07, 17:05
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Det här var intressant. Nästan enda tråden i Flashback som inte diskuterar något om kriget.
Jo, vi diskuterar visst kriget! Men åtminstone jag hävdar att parterna egentligen älskar varandra och om främmande makt bara hade haft vett att inte lägga näsan i blöt så hade fred slutits och landet blivit återförenat för länge sedan.

Citat:
Vilket får mig att fundera lite hur situationen kan vara i Nordkorea gällande kriget. Vet folket i Nordkorea ens om att det pågår ett krig mellan Ukraina och Ryssland och att Ryssland är på väg att bli ett nytt nordkorea (total bojkott, sanktioner, ingen handel, ingen information från omvärlden etc) om kriget fortsätter?

Någon som vet hur Nordkorea har reagerat på nyheten om Ryssland?
Dom lade iallafall ut en kommuniké där dom stödde Ryssland. Dom brukar alltid köra ett veckomagasin på kabel-TV där veckans utländska nyheter gås igenom tämligen komplett. Den kan dock inte ses från utlandet. Jag har inte kollat Rodong Sinmun men det borde väl stå något, tycker man.

Ur nordkoreanskt (och kinesiskt) perspektiv är detta inte något dåligt krig. Kina och Ryssland har ju länge förberett sig för just det här. Och för Kina innebär det i förlängningen att deras möjligheter att nerkämpa USA ekonomiskt i längden kommer öka oerhört. Anledningen är helt enkelt den allt kraftigare inflationen i Väst och när Ryssland, Kina och kanske även Nordkorea (tillsammans med en massa andra länder i Sydostasien och Indien) börjar handla olja, gas och kol, etc via det alternativa monetära systemet där dollarn är sidesteppad, kombinerat med att Kina låter Yuanen öka i värde kan det gå precis hur illa som helst för dollarn. Kan ju tillägga att i Nordkorea föredrar man alltid Euro framför dollar.
Citera
2022-03-07, 17:34
Medlem
Citat:
Det här var intressant. Nästan enda tråden i Flashback som inte diskuterar något om kriget.

Vilket får mig att fundera lite hur situationen kan vara i Nordkorea gällande kriget. Vet folket i Nordkorea ens om att det pågår ett krig mellan Ukraina och Ryssland och att Ryssland är på väg att bli ett nytt nordkorea (total bojkott, sanktioner, ingen handel, ingen information från omvärlden etc) om kriget fortsätter?

Den kriminella regimen i Nordkorea var en av fyra länder av alla medlemsländer som inte röstade mot Ryssland i FN:s generalförsamling.

Naturligtvis har en nordkorean ingen som helst aning om vad som händer i Ryssland.
De 25 miljoner invånarna är ju inlåsta och fängslade utan att ha någon som helst möjlighet att få eller ha någon kontakt med omvärlden.

Det är ju diktaturregimens våta dröm att göra en liknande våldtäkt på Sydkorea som Ryssland just nu gör på Ukraina. Man försökte en gång men det gick inte så bra…

KFA hejar nu med alla medel på Putin, men först efter att de inväntat Mordkoreas reaktion. Innan var de knäpptysta, de vågade helt enkelt inte att ta ställning mot Ryssland.
Jag antar att diktaturanhängarna här i tråden nu har som uppgift att förneka vad som händer i Ukraina.
Senast redigerad av Arccosinus 2022-03-07 kl. 18:01. Anledning: Staf fel och sär skrivning
Citera
2022-03-07, 17:36
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Jag tyckte den här artikeln gav en svepande geopolitisk beskrivning.

https://www.38north.org/2022/03/north-korea-is-joining-china-and-russia-in-confronting-the-us/
Citera
2022-03-07, 17:50
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Naturligtvis har en nordkorean ingen som helst aning om vad som händer i Ryssland.
Genom sig själv känner man andra! Du har ju ingen aning om vad som händer i Nordkorea så...

Citat:
Jag antar att diktaturanhängarna här i tråden nu har som uppgift att förneka vad som händer i Ryssland.
Ryssland!? Varför pratar alla om Ryssland helt plötsligt? Det är fint där med även om dom inte har lika rent som i Korea. Öppna sophögar lite varstans på landet, åtminstone i östra Sibirien.
Citera
2022-03-07, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paponim
Genom sig själv känner man andra! Du har ju ingen aning om vad som händer i Nordkorea så...

Ryssland!? Varför pratar alla om Ryssland helt plötsligt? Det är fint där med även om dom inte har lika rent som i Korea. Öppna sophögar lite varstans på landet, åtminstone i östra Sibirien.
Tack för påpekandet, Ukraina ska det naturligtvis vara, det är rättat nu.
Citera
2022-03-07, 18:34
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Skillnaden mellan fattiga och rika har ofta att göra med utbildningar och yrken.
Står du i bostadskö så får du inte välja själv hur du vill. Du får välja mellan det som erbjuds dig.
Fattiga står i bostadskö.
De som tjänar pengar köper.
Vilka Är det de som får lägenhet i Pyoungyun?

Kan de inte fixa ett mera lättstavat namn`?
Citera
2022-03-07, 18:37
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Att sälja eller köpa eller hyra ut bostäder är olagligt men förekommer.
Ganska höga straff om man blir fälld samt att man blir av med bostaden. Trots detta så förekommer det såklart. I övrigt i bygg och entreprenadbranschen så förekommer det mygel som överallt annars.I renoveringen utav Söderledstunneln t,ex försvann väl xx antal miljoner i märkliga upphandlingar och rena stölder osv,. Finns knappt ett bygge utan mygel.

Detta fenomen har även blivit vanligare i Nordkorea de senaste 10 åren då de börjat införa vissa kapitalistiska marknadsdrag. Och i takt med att medelklassen blir större och lönerna ökar, högre utbildade unga och med det snabb konsumtion. Så kanske en viss hyra för att få använda sig av allmännyttiga bostäder kommer bli vanligt i framtiden i Nordkorea. Sanktionerna bromsar till ganska stor del till den utvecklingen,om det är till det bättre eller sämre ska jag låta vara osagt.

Nu är det ett hemlighetsfullt land detta och mycket av det vi vet kommer ibland utav en enstaka avhoppares redogörelser från 15 år tillbaks. Men hausas upp till gigantiska proportioner utav USA/Västvärldens propagandaorgan. Arccosinius är en liten sådan megafon för sådana nyheter här på Flashback. Dock ser man inte bjälken i sitt eget öga.

I slutet på 50 talet så pulveriserade USA Pyongyang med bombmattor och tonvis av napalm där 20% av civilbefolkningen dog. Ett rent krigsbrott. Och inte undra på att man är sne på USA och kanske detta formade Nordkorea till vad det är idag.

Dock har man byggt upp Pyongyang nu snart 2 gånger om. Staden är i en ständig förändring.
Det vanliga är enligt olika källor att när man har gift sig så kan man ansöka om en rätt att få använda sig av en bostad i folkets ägo. Om man får ett barn så kan man ansöka om en större bostad osv,.
Vissa kvarter tilldelas olika arbetskategorier. Lärare, vetenskapsmän , veteraner får förtur till vissa hus och kvarter. Fabriksarbetare till andra. Som Östermalm eller mer bohemiska Södermalm.

Att man veckopendlar regelbundet är nog inte jättevanligt. Dock så jobbar många med olika projekt en viss tid på annan ort. Så då åker man nog hem när det är längre ledighet.
Nordkoreaner även Pyongyangbor är väldigt kvarterstrogna. Man gillar inte att flytta på sig hur långt bort som helst ifrån vänner och släkt. Det kan ta lång tid att bygga upp förtroende på en helt plats.

Hur det ser ut hos en familj i Nordkorea är ett mysterium även för grannarna i Sydkorea. Därför lät två arkitekter uppföra en modell för en typisk bostad. Fullt med retrokitsch, men påminner lite om sverige på 70 talet

https://theculturetrip.com/asia/north-korea/articles/heres-what-its-like-to-live-in-a-north-korean-apartment/
En till på detta
Vet du eller tror du?
Citera
2022-03-07, 18:44
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Idet här fallet är det sydkoreanska staten som (bland mycket annat) förbjuder sina medborgare att resa till Nord. Dom är ju förvisso i krig med varandra så...

Och en jäkla tur är väl det. Vi hade antagligen fått oss maratonfilmer med baksidan av nerlagda järnvägsstationer och diverse fallfärdiga ruckel oss till livs. Blir dock svårt att hitta direkt farliga platser som det där australienska filmteamet som åkte till Tensta centrum och som det blev sånt liv om.

Att försöka visa det som är dåligt gör den som hatar, den som hyser kärlek beskriver det som är bra. Detta gäller både avseende andra människor och länder. Om du har blivit lärd att hata Nordkorea är det vad du betraktar som normalt.

Jag tror det är bättre att människor jobbar med något än att dom tvingas till diverse aktivitets-verksamheter av Arbetsförmedlingen. Jag såg vid något tillfälle två kvinnliga poliser stå i en svensk korsning efter en olycka. Trots oerhörda köer lyfte dom inte ett finger för att börja dirigera trafiken. En av dom där Pyongyangpoliserna hade fått ordning på situationen direkt.

Å andra sidan har suttit i bilkö flera gånger i Pyongyang på ett ställe där det är en trevägskorsning med enbart stoppljus där det aldrig står några poliser och också undrat varför...
OK, du har erfarenhet av NK.
Hatten av om du berättar hur där står till.
Berätta gärna skillnaden mellan ett arbetsförmedlingsjobb och ett rödaljusjobb.

Var det sydkorea som förbjöd deltagarna att besöka peuyoyun /huvudstaden) i NK?
Varför får inte turister lämna huvudgatan?
Citera
2022-03-07, 22:03
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag fick ett litet ryck (eller det tog faktiskt ett tag...) och översatte en hel resedokumentär till svenska.

Nästan alla dokumentärer från Nordkorea som görs av västerländska medier försöker som bekant skapa bilden av en dystopisk diktatur där folk svälter och enbart den galne ledaren sväller ut mer och mer i allt sitt frossande... Vi har ju också dom i den här tråden som envist, vanligen genom att hela tiden upprepa sig, hävdar denna linje.

Mot den bakgrunden kan det förstås vara intressant att ta del av en dokumentär som producerats av Nordkoreas ärkefiende Sydkorea! Dom ligger ju i krig mot varandra och har världens kanske mest militariserade gräns emellan sig. Hur vill dom skildra Nordkorea i en dokumentär?

Det har producerats en längre serie med resedokumentärer av Sydkoreas public service (typ SVT fast i Korea) KBS som kallas "På expedition till hela världen" (걸어서 세계속으로). Dom har varit runt överallt men förstås varit förhindrade från att resa just till Pyongyang. Men så i augusti 2018 uppenbarade sig en möjlighet eftersom KBS skulle få direktreferera en fotbollsturnering I Pyongyang som en del i de upptinade relationerna.

Dom passade då på att göra även ett resereportage till i serien, lika positivt upplagt som alla de andra resmålen, men nu till Nordkorea. Det hela blir till en enda lång kärleksförklaring till grannen i norr där man gör sitt bästa för att framhålla allt fint man kan få se på resmålet, allt för att locka folk att åka dit. Fast här då med den viktiga skillnaden att målgruppen för närvarande inte har en chans att förverkliga ett sådant besök.

Jag tyckte att det kunde vara intressant även för några här så jag lade in svenska undertexter till hela det 48 min långa programmet som kan ses på: https://dai.ly/x88lzsi

Filmen ger även svar på frågor som "kan nord- och sydkoreaner enkelt prata med varandra eller har språken gått för långt isär". Just den frågan ställer sig även reportage-teamet och blir glatt överraskade.

Den som eventuellt sedan känner sig illa till mods efter att sett filmen kan kanske kurera sig med denna korta norska dokumentär från samma delfinarium som på vanligt västerländskt sätt är fyllt av hat och svartmålningar: https://www.nrk.no/urix/pa-delfinshow-i-et-land-med-vannmangel-1.12607463
tack för översättningen.

filmen kunde gjorts bättre ens av deras egen turistindustri.

Jag är lite avundsjuk på deras satsning på musik och dans, en eftersatt genre i dagens skolor.
Men barnen som visades var verkligen eliternas elit

Men varför i helvete fick de inte ha sina mobiler med? Vad är de rädda för?
Citera
2022-03-08, 11:16
Medlem
Paponims avatar
Citat:
tack för översättningen.

filmen kunde gjorts bättre ens av deras egen turistindustri.
Precis, men KBS är ju världsledande.

Citat:
Jag är lite avundsjuk på deras satsning på musik och dans, en eftersatt genre i dagens skolor.
Men barnen som visades var verkligen eliternas elit
I Stockholm hade man kunnat besöka kungliga balettskolan och Adolf Fredriks musikklasser. När det gäller teknik blir det kanske svårare att hitta en matchning.

Citat:
Men varför i helvete fick de inte ha sina mobiler med? Vad är de rädda för?
Jag hajade också till men det är nog ett tecken på Sydkoreas överdrivna försiktighet i kombination med okunskap. Även när man besöker Panmunjom så är det närmast hysteriskt från södra sidan med en massa töntiga macho-militärer etc. Från norr betydligt mer nyanserat, faktiskt.

Det är ju sedan länge fullt tillåtet att ha med sig sin mobil till Nordkorea. Dom säljer t o m SIM-kort på flygplatsen i Pyongyang så man kan ringa utomlands med den. Det är dock onödigt dyrt och man får väldigt liten data-mängd.
Citera
2022-03-08, 14:01
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
En till på detta
Vet du eller tror du?
Det är en samlad bedömning jag gör utifrån de olika källor som finns tillhanda.
Senast redigerad av Giant Squid 2022-03-08 kl. 14:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in