Citat:
Ursprungligen postat av
Arccosinus
Du kan läsa om det i FN:s publikationer där regimen har redovisat eltillgången samt att att elproduktion och tillgänglighet har minskat de senaste åren. Man bekräftar därmed att man är en misslyckad stat.
Förhållandet mellan kol/oljekraft och vattenkraft är otydligt men är ca någonstans 50/50, 40/60 mindre vattenkraft på vintern då deras teknik uppenbart inte hanterar is och isbildning.
Jag har aldrig hört talas om att vattenkraftverken i Sverige har isproblem.
Där kan du också se de senaste frågorna FN har ställt till regimen utan att få svar. Det är samma typ av frågor som ni Kimanhängare heller aldrig svarar på i den här tråden.
Vill du göra ett försök att svara på lite enkla frågor om mänskliga rättigheter? Eller klassystemet?
Eller brotten mot mänskligheten?
Länk tack.
EDIT:
Det är snarare så att redovisningar så sent som i år visar att flertalet tillskott med kraftverk tillkommit, samt en utbyggnad utav elnätet. Vilket kan beskådas på ljusstyrkeexempel. Och med blotta ögat beskådas på satellitbilder.
Problemet är att behovet utav el också har ökat lika mycket om inte mer.
Nordkorea har inte ett nationellt elnät utan multibla regionala, där man tänker på att spara el. Man reglerar el till olika delar vid behov och tid.
Som att fabriken får el på dagen sen stängs den av och förser staden på kvällen osv. Andra energisparande fördelningsmetoder jobbar man mkt, med.
Det är alltså ett motsatt tänk till energislösande system, typ som världens sämsta industriland utsläppsmässigt USA som exempel. Där man slösar på el att belysa vägar mitt i matten som knappt ingen åker på, tomma parkeringsplatser vid stormarknader som lyser varje natt året om trots att de är tomma.
Blinkande reklamskyltar och stadskärnor i fullt ljus 24/7.
Essensen av en lyckad industristad finns inte i hur mkt, man kan slösa med ljus på bekostnad av miljön.
Zoomar man in på NASAs night view, jag tog förra veckan som exempel så lyser det lite överallt i Nordkorea, dock inte starkt som stadskärnan i Tokyo. Men lyser gör det.
Nordkorea ser ut som Nevada bortsett från Reno ljusstyrkemässigt. Som Myanmar, Cambodia, stora delar av afrika m,m.