2021-07-22, 22:09
Medlem
inlagds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det går undan med bostadsbyggena, första etappen utav projektet att bygga 50 000 nya lägenheter har nått statusen att man börjar dela ut dom nu, gratis såklart. Det är mindre än ett halvår sedan man satte spaden i marken.
Tänk om Stockholm hade kunnat ha ett uns utav liknande ambitioner.
Spännande!

Vilka kommer att flytta in där? Hur har de valts ut?
Vilka byggde husen? Vad hade de i lön? Hur var deras arbetsvillkor?
Har du bilder på bygget och de färdiga lägenheterna?
Citera
2021-07-23, 02:26
Medlem
Kumabjorns avatar
Det var idag, den 23 juli 1953, som stilleståndsavtalet undertecknades i Panmunjom. Skall bli intressant se om detta omnämns i något av länderna under dagen.
Citera
2021-07-23, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Det var idag, den 23 juli 1953, som stilleståndsavtalet undertecknades i Panmunjom. Skall bli intressant se om detta omnämns i något av länderna under dagen.

23:e ?
Citera
2021-07-23, 08:56
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inlagd
Spännande!

Vilka kommer att flytta in där? Hur har de valts ut?
Dels kommer lägenheterna delas ut till de som har bott vid platsen vars gamla bostäder har rivits. Samt till de som bott tidigare i Daewon village där man byggt ut ett artellerifält och fått riva massa hus.
Samt till militärer från tidigare baser som legat utanför distriktet, en urbanisering som följer modeller vi har i väst.
Krigsveteraner, innovativa arbetare står också på listorna.
Jag tror det blir svårt för dig att få en chans dock.
Men då skulle jag rent investeringsmässigt rekommendera att du köper en lägenhet vid brofästet på den kinesiska sidan av gränsen, i Dandong. Där har det byggts ett helt nytt bostadsområde som kineser investerar i semesterlägenheter i. Men pga, pandemin så har det varit svårsålt. Priserna har dumpats där, man göra fina klipp. När bron öppnar sedan till Nordkorea så kommer priserna gå upp direkt.
Nackdelen just nu är att utelivet har lite skralt utbud i området. Om du vill gå på Nordkoreansk restaurang eller nattklubb så får man åka in till Dandong Old Town.
Citera
2021-07-23, 10:08
Medlem
inlagds avatar
Citat:
Dels kommer lägenheterna delas ut till de som har bott vid platsen vars gamla bostäder har rivits. Samt till de som bott tidigare i Daewon village där man byggt ut ett artellerifält och fått riva massa hus.
Samt till militärer från tidigare baser som legat utanför distriktet, en urbanisering som följer modeller vi har i väst.
Krigsveteraner, innovativa arbetare står också på listorna.
Jag tror det blir svårt för dig att få en chans dock.
Men då skulle jag rent investeringsmässigt rekommendera att du köper en lägenhet vid brofästet på den kinesiska sidan av gränsen, i Dandong. Där har det byggts ett helt nytt bostadsområde som kineser investerar i semesterlägenheter i. Men pga, pandemin så har det varit svårsålt. Priserna har dumpats där, man göra fina klipp. När bron öppnar sedan till Nordkorea så kommer priserna gå upp direkt.
Nackdelen just nu är att utelivet har lite skralt utbud i området. Om du vill gå på Nordkoreansk restaurang eller nattklubb så får man åka in till Dandong Old Town.
Tack!

Fyra frågor blev obesvarade:
Citera
2021-07-23, 10:22
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
23:e ?

Om fyra dagar eller hur?
Vet inte varför jag fick för mig att det var 23:e. Kanske för att det var 53?
Citera
2021-07-23, 10:42
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Tack!

Du kan nog bara se byggena från sattelitfoton än så länge.
Lönen ligger runt 150-200 euro i månaden. Som är vanligt för byggjobbare i Nordkorea.Vilka som byggt husen, ja det är ju många inblandade i infrastrukturprojekt i storstäder. Det börjar väl med någon utav Nordkoreas mkt, berömda arkitekter som gått i deras universitet. Ner till hantverkare, byggjobbare och grovisar efter kompetens och förmåga.
Ibland soldater och studenter som deltar.

Kvinnor tjänar i regel mer än män i Nordkorea, vilket är väldigt ovanligt i stora delar av världen. Kvinnorna i Nordkorea har en bättre lönefördelning än kvinnor i USA.

Edit: Hittade en bild ifrån invigningen utav arbetet. I bakgrunden så kan man se en sån där animerad arkitekt bild över hur det ska se ut.
https://postimg.cc/mttcnjXH

Det är ju skyskrapor det blir, så man kan ju titta på lite referensbilder från andra hus i Pyongyang
https://images.pond5.com/pyongyang-modern-buildings-north-korea-011051952_prevstill.jpeg

https://i1.wp.com/www.felixgottwald.net/wp-content/uploads/2015/10/City_FNJ_2015-09-20_01cr.jpg?fit=1200%2C801

https://koreajoongangdaily.joins.com/jmnet/koreajoongangdaily/_data/photo/2012/11/09205431.jpg

https://i0.wp.com/www.youngpioneertours.com/wp-content/uploads/2019/06/ryomyong2.jpg
Senast redigerad av Giant Squid 2021-07-23 kl. 11:27.
Citera
2021-07-23, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Om fyra dagar eller hur?
Vet inte varför jag fick för mig att det var 23:e. Kanske för att det var 53?

Misstänkte att Du tänkte så.

Avtalet utformades den 8:e Juni 1953 och undertecknades den 27:e Juli.

Passus:

Mycket sent, 1997-98 om jag inte missminner mig, fortsatte material från de Ryska/Sovjetiska/Bulgariska/Ungerska mfl forna öststatsarkiv, att bli offentliga.
(Det kommer de facto fram nya okända handlingar än i denna dag)

En hel del av bland andra Nikita Chrustjevs noteringar/samtalsprotokoll och tidigare ej offentliggjorda, (från diplomatprotokoll och Chrustjevs personliga handskrivna noteringar) mycket skarpa kritik mot Kim Il-sung, och de mycket stora problem som både Kina och Sovjet hade med Kim Il-sung är kanske inte kända för alla.

Chrustjev visar det sig, lär vid et flertal tillfällen ha sagt/skrivit:

”Vi, och omvärlden, kommer i framtiden att få betala dyrt för att vi installerade en inkompetent, illojal, idiot, som är en större och mer paranoid despot än Stalin”.

Chrustjev skulle veta hur rätt han fick!

Chrustjev läxade upp Kim Il-sung ett otal gånger, ordentligt, och det var mycket nära att Kim Il-sung blev mördad och ett regimskifte blivit verklighet under kaoset och oroligheterna i Pyongyang 1956.

Mycket av den hitillsvarande historieskrivningen har dessbättre fått skrivas om (tack och lov) och gamla lögner har äntligen korrigerats så att vi idag kan vidimera hur sjukt och felaktigt både Kina och Sovjet agerade vid bildandet av Nordkorea. När man väl insåg misstagen av att ha skapat ett lögnaktigt opålitligt monster i form av Kim Il-sung, som heller inte gick att styra, av varken Moskva eller Peking, allra minst i någon form av konsensus pga av inkompetens från båda håll, blev katastrofen ett faktum och är så än i denna dag.
Citera
2021-07-23, 11:55
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Tack!

Gällande arbetsvillkoren så kan vi ta arbetare i Kaesong som exempel.

Man skall ha i beaktande att de har fri bostad, fri sjukvård samt fri utbildning.
Man har ca 48 timmarsarbetsvecka.
Övertidsarbete är ca 6,9 timmar i veckan.
Eftersom sanktionerna inte tillåter att landet får importera nödvändig sjukvårdsutrustning så vill man undvika arbetsplatsolyckor. Ganska höga böter delas ut om någon bryter mot detta.
Dispyter och konflikter mellan arbetare och uppdragsgivare ska lösa med hjälp utav konsulter.
Allt är förankrat i de olika arbetslagar som finns i landet.
Citera
2021-07-23, 19:36
Medlem
Citat:
Gällande arbetsvillkoren så kan vi ta arbetare i Kaesong som exempel.

Man skall ha i beaktande att de har fri bostad, fri sjukvård samt fri utbildning.
Man har ca 48 timmarsarbetsvecka.
Övertidsarbete är ca 6,9 timmar i veckan.
Eftersom sanktionerna inte tillåter att landet får importera nödvändig sjukvårdsutrustning så vill man undvika arbetsplatsolyckor. Ganska höga böter delas ut om någon bryter mot detta.
Dispyter och konflikter mellan arbetare och uppdragsgivare ska lösa med hjälp utav konsulter.
Allt är förankrat i de olika arbetslagar som finns i landet.
Alla byggnadsarbetare har tvingats till sitt yrke, det är ingenting man valt. Många av dem har inte ens betalt, de är slavar och det finns få om än något annat land där det dör så många på byggarbetsplatser.
I rapporten kan man läsa om att ingenting har hänt (vem hade trott det?) sedan 2014.

Giant Squid i egenskap av terrorist och Hamasanhängare måste älska rapporten.
Som rasist har denne Giant Squid tidigare visat hur denne älskar de vidriga rasistövergrepp som sker av diktaturregimen.
Den kontinuerliga skogsskövlingen tycks inte heller beröra denne Giant Squid.
Allt finns i den utökade rapporten om man följer länkarna.
Märkligt att det finns så vidriga och människofientliga människor(?) som Giant Squid, fullständigt immun mot fakta.

https://thediplomat.com/2021/07/the-world-must-not-forgot-north-koreas-crimes-against-humanity/
Senast redigerad av Arccosinus 2021-07-23 kl. 19:58.
Citera
2021-07-23, 19:55
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Alla byggnadsarbetare har tvingats till sitt yrke, det är ingenting man valt. Få av dem har inte ens betalt, de är slavar och det finns få om än något annat land där det dör så många på byggarbetsplatser.
I rapporten kan man läsa om att ingenting har hänt (vem hade trott det?) sedan 2014.

Giant Squid i egenskap av terrorist och Hamasanhängare måste älska rapporten.
Som rasist har denne Giant Squid tidigare visat hur denne älskar de vidriga rasistövergrepp som sker av diktaturregimen.
Den kontinuerliga skogsskövlingen tycks inte heller beröra denne Giant Squid.
Allt finns i den utökade rapporten om man följer länkarna.
Märkligt att det finns så vidriga och människofientliga människor(?) som Giant Squid, fullständigt immun mot fakta.

https://thediplomat.com/2021/07/the-world-must-not-forgot-north-koreas-crimes-against-humanity/
Det blir jobbigt med fakta.
Jag är även mkt, bra på köttfärsås, det borde du veta som stalkar mig på
Flashback.
Citera
2021-07-23, 20:06
Medlem
Citat:
Det blir jobbigt med fakta.
Jag är även mkt, bra på köttfärsås, det borde du veta som stalkar mig på
Flashback.
Du kanske skulle läsa rapporten?
Jag förstår att du tycker att det är jobbigt med fakta. Dina extrema lögner avslöjas i varje detalj.
Det kanske inte är medvetna lögner? Du har kanske blivit förd bakom ljuset?

Att du är rasist och terroristanhängare kan dock inte rapporten ändra på, det har du ju visat med all önskvärd tydlighet.
Det är möjligen en förklaring till ditt försvar av en rasist och terrororganisation som regimens Nordkorea. Att plåga människor ger för vissa en nästan sexuell upplevelse, du tycks vara en av dem.
Du njuter av det.
Senast redigerad av Arccosinus 2021-07-23 kl. 20:11. Anledning: Staf fel och sär skrivning samt personliga pro nomen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in