Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
Om fyra dagar eller hur?
Vet inte varför jag fick för mig att det var 23:e. Kanske för att det var 53?
Misstänkte att Du tänkte så.
Avtalet utformades den 8:e Juni 1953 och undertecknades den 27:e Juli.
Passus:
Mycket sent, 1997-98 om jag inte missminner mig, fortsatte material från de Ryska/Sovjetiska/Bulgariska/Ungerska mfl forna öststatsarkiv, att bli offentliga.
(Det kommer de facto fram nya okända handlingar än i denna dag)
En hel del av bland andra Nikita Chrustjevs noteringar/samtalsprotokoll och tidigare ej offentliggjorda, (från diplomatprotokoll och Chrustjevs personliga handskrivna noteringar) mycket skarpa kritik mot Kim Il-sung, och de mycket stora problem som både Kina och Sovjet hade med Kim Il-sung är kanske inte kända för alla.
Chrustjev visar det sig, lär vid et flertal tillfällen ha sagt/skrivit:
”Vi, och omvärlden, kommer i framtiden att få betala dyrt för att vi installerade en inkompetent, illojal, idiot, som är en större och mer paranoid despot än Stalin”.
Chrustjev skulle veta hur rätt han fick!
Chrustjev läxade upp Kim Il-sung ett otal gånger, ordentligt, och det var mycket nära att Kim Il-sung blev mördad och ett regimskifte blivit verklighet under kaoset och oroligheterna i Pyongyang 1956.
Mycket av den hitillsvarande historieskrivningen har dessbättre fått skrivas om (tack och lov) och gamla lögner har äntligen korrigerats så att vi idag kan vidimera hur sjukt och felaktigt både Kina och Sovjet agerade vid bildandet av Nordkorea. När man väl insåg misstagen av att ha skapat ett lögnaktigt opålitligt monster i form av Kim Il-sung, som heller inte gick att styra, av varken Moskva eller Peking, allra minst i någon form av konsensus pga av inkompetens från båda håll, blev katastrofen ett faktum och är så än i denna dag.