Citat:
Ursprungligen postat av
RullRull
Oerhört märkligt att det år 2021 fortfarande finns en bastion av vansinne som klamrar sig fast. På 70-talet fanns det ett flertal vansinniga makthavare runt om i världen. I Sydamerika, Afrika, Östeuropa och i mellanöstern.
Idag är det väl bara NK och Saudiarabien som vansinnet tillåts få fortgå.
Att det inte gjorts ngt. åt NK har jag viss förståelse för då de sedan väldigt lång tid varit så pass välrustade (nåväl, tillräckligt iaf.) att de kunnat bomba SK (Soeul iaf.) med enorma offer och förstörelse som bara inte kan anses stå i proportion till "nyttan" av att avsätta regimen.
Jag frågar Lemmor och Kumabjörn, varför har inte Kina agerat då de knappast annat än önskar att NK "rättar in sig i ledet"?. Jag är väl medveten om att de önskar en viss status quo med NK som buffert. Men knappast bör de vara annat än djupt oroade av att "den sinnessjuka sysslingen" sitter på Bomben.
För några år sedan var det om jag inte missminner mig ett viss försök (Kina stött?) något på gång. Jag tänker på incidenten där det förekom väpnat motstånd. Jag har för mig att det avsåg någon fraktion som försökte kontrollera exporten av fisk till Kina el. liknande.
Var detta ett Kinesiskt försök till viss infiltration/ få med NK på Kinas kommunism-kapitalism?
Har de gett upp?
Kinas agerande och fortsatta intensivvård av Nordkorea, baserar sig enbart på geopolitisk strategi.
Detta tragiska faktum har Nordkorea cyniskt och till fullo utnyttjat maximalt genom åren, vilket lett till att dom idag de facto är en kärnvapenmakt.
Kina älskar inte Kim och älskar inte deras kärnvapen. Den så kallade ”blodsalliansen” mellan Nordkorea och Kina är endast en praktisk fasad och chimär, en illusion helt enkelt och utan reell verklighetsförankring.
Kina sitter i en mycket pinnibel kniptång med Nordkorea, och har så gjort ända sedan Mao gick in och hjälpte Kim Il-sung efter det att Nordkorea attackerade och invaderade Syd. Han gjorde bort sig även när det kommer till agerandet avseende Formosa, nuvarande Taiwan. Detta får dom idag betala priset för, och sitter därför med det kvalificerat ibehagliga problembarnet Nordkorea i knät. Kina kan inte komma ur denna kniptång med mindre än att dom riskerar att få en mycket kritisk förändring av det geopolitiska läget i regionen, samt enorma risker med potentiella flyktingar/terrorister från Nordkorea samt att bli kontaminerade av både Bio/Kemvapen samt kärnvapen från Nord.
Kina är de facto livrädda, för ett enat Korea där sannolikheten att Sydkorea får det avgörande inflytandet är mycket hög.
Kina är lika livrädda för att Nordkorea mot förmodan bildar allians med Sydkorea och USA.
Kina vill helst att Korea förblir delat.
Kina vill gärna ta över Taiwan utan krig, men det blir svårt då Biden kommer att stärka alliansen omgående nu med alla allierade i regionen.
Vi får hoppas att Kina kommer på bättre tankar, men det är nog föga troligt då Xi har storhetsvansinne och ser sig själv som Gud över mittens rike.
Så länge han gör det kommer Kim att cyniskt fortsätta profitera på situationen och fortsätta bygga ut sin militär och kärnvapnen. Detta gör inte Kinas problem mindre i framtiden, utan större tyvärr.
Allianserna mellan SK/USA/Japan/AUS/NZ/Taiwan mfl kommer bara att stärkas, och det i en rasande fart nu, detta hade en tidig total blockad av Nordkorea kunnat förhindrat samtidigt som Kina resolut skulle avhysts från alla utbyggnader i Sydkinesiska sjön.
Dom hade backat hem utan tvekan.
Vi går mot säkerhetmässigt sämre tider i regionen, dessvärre.