2020-03-07, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Desinformationen och Urban Myths flödar i tråden som vanligt ser jag. Ja, hur står det till med Nordkorea och COVID-19? Säkert så har Tjockisen lagt locket på och låter sitt folk dö i drivor på gatorna vid det här laget.

Sanningen är snarare att det nog finns fördelar med ett slutet och kontrollerat samhälle när det gäller smittsamma sjukdomar. Som att Kina kommer att framstå som handlingskraftigt i jämförlse med andra länder. Nej, vi har ingen information om läget i Pyongyang men vi kan åtminstone från deras stats-TV dra slutsatserna att de tar COVID-19 på allra största allvar. Här är en informativt inslag som jag tycker SVT har mycket att lära utav:

How North Korea is reporting on coronavirus (English subtitles)

https://youtu.be/rI_MG3ZnDak via @YouTube

Fråga till språkkunniga: Jag anar en annan dialekt i den koreanskan som pratas i inslaget. Har jag rätt?
Menar du att inslaget är från nordkoreansk statsTV?
Citera
2020-03-07, 17:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Menar du att inslaget är från nordkoreansk statsTV?
Channel 4 påstår det:
Channel 4 News

The Covid-19 coronavirus continues to spread across the world. It has infected more than 65,000 people and killed over 1,700. But there is little known about how it's affecting North Korea.

The secretive state is close to the centre of the outbreak, with numerous cases reported in South Korea, Japan, Thailand, Vietnam, Cambodia, Singapore, Malaysia and the Philippines.

So how is North Korea's state TV reporting on the coronavirus - and are there really no cases in the country?

Citera
2020-03-07, 17:59
Medlem
Citat:
Channel 4 påstår det:
Channel 4 News

The Covid-19 coronavirus continues to spread across the world. It has infected more than 65,000 people and killed over 1,700. But there is little known about how it's affecting North Korea.

The secretive state is close to the centre of the outbreak, with numerous cases reported in South Korea, Japan, Thailand, Vietnam, Cambodia, Singapore, Malaysia and the Philippines.

So how is North Korea's state TV reporting on the coronavirus - and are there really no cases in the country?

Får jag föreslå lite källkontroll?
Citera
2020-03-07, 18:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Får jag föreslå lite källkontroll?
Du menar att Channel 4 i UK är en propagandakanal, eller?

Ja, det var något nytt! I nivå med BBC, ITV eller the Guardian då.
Citera
2020-03-07, 18:16
Medlem
Citat:
Du menar att Channel 4 i UK är en propagandakanal, eller?

Ja, det var något nytt! I nivå med BBC, ITV eller the Guardian då.
Ja, det har alltså aldrig visats för nordkoreaner, däremot har dess statsTV visat eländet hos deras kommunistvänner.
Förmodligen för att förbereda befolkningen för vad som komma skall.

Man visar att även kommunistdiktaturer utanför Kina kan bli drabbade av viruset.
Slutet samhälle eller inte, tror du på allvar att NK kommer att bli ett av få i världen som inte blir drabbat?
Kommunism och diktatur kan lösa det mesta, man kan dock inte freda sig mot Codiv-19.
Citera
2020-03-07, 18:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ja, det har alltså aldrig visats för nordkoreaner, däremot har dess statsTV visat eländet hos deras kommunistvänner.
Förmodligen för att förbereda befolkningen för vad som komma skall.

Man visar att även kommunistdiktaturer utanför Kina kan bli drabbade av viruset.
Slutet samhälle eller inte, tror du på allvar att NK kommer att bli ett av få i världen som inte blir drabbat?
Kommunism och diktatur kan lösa det mesta, man kan dock inte freda sig mot Codiv-19.
Visste väl att Channel 4 var vänstervriden men att Putin skulle ha satt sina klor i den TV-kanalen också alltså.
Citera
2020-03-07, 19:19
Medlem
Citat:
Visste väl att Channel 4 var vänstervriden men att Putin skulle ha satt sina klor i den TV-kanalen också alltså.
Jo, att heja på och dra slutsatser av felaktiga data är lätt hänt.
Det händer mig också då o då.
För övrigt är det nog som du säger, folk ligger döda i drivor på gatorna i Pyongyang...
Citera
2020-03-07, 19:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jo, att heja på och dra slutsatser av felaktiga data är lätt hänt.
Det händer mig också då o då.
För övrigt är det nog som du säger, folk ligger döda i drivor på gatorna i Pyongyang...
Du har förstås korrekta data från Pyongyang antar jag...
Citera
2020-03-07, 21:05
Medlem
Citat:
Du har förstås korrekta data från Pyongyang antar jag...
Självklart! Ungefär som de som hävdar att Chanel 4 är vad som visas i Mordkorea...
D.v.s. jag har noll koll...
Citera
2020-03-07, 22:59
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Desinformationen och Urban Myths flödar i tråden som vanligt ser jag. Ja, hur står det till med Nordkorea och COVID-19? Säkert så har Tjockisen lagt locket på och låter sitt folk dö i drivor på gatorna vid det här laget.

Sanningen är snarare att det nog finns fördelar med ett slutet och kontrollerat samhälle när det gäller smittsamma sjukdomar. Som att Kina kommer att framstå som handlingskraftigt i jämförlse med andra länder. Nej, vi har ingen information om läget i Pyongyang men vi kan åtminstone från deras stats-TV dra slutsatserna att de tar COVID-19 på allra största allvar. Här är en informativt inslag som jag tycker SVT har mycket att lära utav:

Fråga till språkkunniga: Jag anar en annan dialekt i den koreanskan som pratas i inslaget. Har jag rätt?

Har svårt förstå hur ett brev från Kim till Moon är att betrakta som desinformation. Att Nordkorea agerar diplomatiskt utan att ha bakomliggande genomtänkta motiv anser jag för totalt osannolikt. Som du själv konstaterar, tv-inslaget visar att de tar COVID-19 på största allvar. Så stort att när Japan nämns i inslaget är det utan det närmast obligatoriska epitetet ”banditerna”. Om NK kände sig trygga med avspärrningen gentemot Kina och att landets isolering verkligen skyddade dem mot spridning hade utformningen av inslaget nog sett annorlunda ut. Då hade Kim hyllats för sin framsynthet och att han lägger sin moderliga beskyddande hand över sitt älskade folk.

Problemet när man försöker sig på att analysera och förstå vad som sker i Nordkorea är att man på något sätt måste försöka inkorporera även det som är frånvarande, inte endast det närvarande. Sker det fel i sådana analyser? Absolut, det är närmast ofrånkomligt. Är sådana analyser ett utslag av illvilja gentemot landet? Aldrig. Mot systemet? Inte ens det. Det handlar enbart om att försöka ackumulera kunskap då alla bedömningar av händelserna blir bättre, oavsett om de är kritiska, eller hyllande, när de bygger på så faktisk kunskap som går att åstadkomma. Problemet är naturligtvis bristen på transparens.

Tyckte studioreportern lät som om han hade en vältränad Pyongyang dialekt. Men det är möjligt att det endast är en Urban Myth.
Citera
2020-03-08, 02:35
Medlem
Citat:

Ja herrejisses, mästeranalytikern och den stora auktoriteten inom disciplinen källkritik och därtill hörande trovärdighetsanalys, arbetet, förärar oss med ett gästspel i tråden, jo jag tackar!

Anser man att Mordkoreansk stats-tv är saklig och trovärdig, även efter det, att man gjort den sedvanliga analysen över källans trovärdighet, kan jag inte annat än beklaga den svaga insikten av analysförmåga. Att dessutom uppmana SVT att ta lärdom av inslaget, gör inte urskiljningsförmågan bättre.

Ett brev från KJU till Moon, hur i hela fridens namn, kan man betrakta det som desinformation? Det är inte ens felaktig - oavsiktlig information.

Anklagelsen att, ”Det flödar av urbana myter i tråden ser jag”, dvs sägner eller skrönor, får väl tas med jämnmod, då det hade varit betydligt allvarligare om vi blivit beskylda för att berätta sagor, eftersom de flesta sägner till största del har förankring i verkligheten och till största del är sanna.

Förbryllande med frågan om någon språkkunnig finns, för att bringa klarhet i vilken dialekt som talas.
Om Du kan ana att Du hör skillnad på den dialekt du hör, vilken/vilka av de andra 7 olika Koreanska dialekterna är det Du normalt brukar höra?
Senast redigerad av LEMMOR 2020-03-08 kl. 02:45.
Citera
2020-03-08, 08:52
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Ja herrejisses, mästeranalytikern och den stora auktoriteten inom disciplinen källkritik och därtill hörande trovärdighetsanalys, arbetet, förärar oss med ett gästspel i tråden, jo jag tackar!

Anser man att Mordkoreansk stats-tv är saklig och trovärdig, även efter det, att man gjort den sedvanliga analysen över källans trovärdighet, kan jag inte annat än beklaga den svaga insikten av analysförmåga. Att dessutom uppmana SVT att ta lärdom av inslaget, gör inte urskiljningsförmågan bättre.

Ett brev från KJU till Moon, hur i hela fridens namn, kan man betrakta det som desinformation? Det är inte ens felaktig - oavsiktlig information.

Anklagelsen att, ”Det flödar av urbana myter i tråden ser jag”, dvs sägner eller skrönor, får väl tas med jämnmod, då det hade varit betydligt allvarligare om vi blivit beskylda för att berätta sagor, eftersom de flesta sägner till största del har förankring i verkligheten och till största del är sanna.

Förbryllande med frågan om någon språkkunnig finns, för att bringa klarhet i vilken dialekt som talas.
Om Du kan ana att Du hör skillnad på den dialekt du hör, vilken/vilka av de andra 7 olika Koreanska dialekterna är det Du normalt brukar höra?
Om du hade minsta uns av förståelse hur världen fungerar - vilket du verkar vara helt renons på - så skulle du förstå att det värsta en diktatur kan göra är att ljuga och mörklägga för sina undersåtar i ett sådant här läge. Kanske förklarar att man trots allt är så öppna med det inför sin befolkning i Nordkorea.

Samtidigt tror jag att vi efter den här epidemin kommer att konstatera att de nationer som klarade sig bäst var just de där man har både möjligheter och viljan att driva igenom tvångsåtgärder och andra resoluta beslut.

Vare sig vi gillar det eller inte.

Och idag läser jag i Aftonbladet att Corona-viruset har nått Washington. Väntar bara på att det ska få ett fäste bland geriatrikerna i Kongressen. Ska bli kul att se hur man rider ut den stormen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in