2019-12-03, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
I LEMMORS värld är det inte en provokation att inhämta information från det land som uttryckligen hotar, att när som helst, avfyra ICBM missiler mot eller över Japan.

Däremot, om större delen av 7:e flottan flyttades från Yokosuka till vattnen kring Nordkorea, inklusive X antal attackubåtar och luften vimlade av bomb och attackflyg, då kan Du börja tala om provokation.

Yonhap News citerar idag KCNA:
The DPRK has done its utmost with maximum perseverance not to backtrack from the important steps it has taken on its own initiative. What is left to be done now is the U.S. option and it is entirely up to the U.S. what Christmas gift it will select to get

Det är väl knappast anmärkningsvärt att USA har spaningsplan av tre olika typer i luften 24/7.
Att som Xenonen se det som en provokation visar bara att denne inte har hela bilden klar för sig.
Nu spanar man efter eventuella ”julklappar”
Citera
2019-12-03, 07:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Det är väl knappast anmärkningsvärt att USA har spaningsplan av tre olika typer i luften 24/7.
Att som Xenonen se det som en provokation visar bara att denne inte har hela bilden klar för sig.
Det var närmast LEMMORS tolkning att amerikanskt spioneri var bevis för nordkoreanska provokationer som tyckte var väldigt bakvänt. Vad tror du skulle hända om Nordkorea, hur nu det skulle gå till, skulle flyga plan runt USA:s gränser som "julklapp"? Hur skulle USA tolka det?
Citera
2019-12-03, 08:24
Medlem
Citat:
The DPRK has done its utmost with maximum perseverance not to backtrack from the important steps it has taken on its own initiative. What is left to be done now is the U.S. option and it is entirely up to the U.S. what Christmas gift it will select to get

Jag kan bara beklaga, att bristen på klarsyn och oförmågan att korrekt analysera vad som skett sedan Kims nyårstal, är så uppenbar hos viss skribenter.

Orsaken till denna förståndsmässiga underfunktion kan jag dessvärre inte uttala mig om.
Citera
2019-12-03, 12:40
Medlem
Citat:

Visst är det storsint av ”Jultomten från Pyongyang”, att låta USA välja vad dom vill ha i julklapp!
Dock har inte Kim låtit presentera vad dom har att välja på, endast en massa hot om att, ”Ni väljer själva hur stor överraskning Ni vill ha”!

Undrar om det är en ”Smällkaramell” som Kim talar om?

Undrar om han håller julklappsutdelning den 24:e eller den 25:e?
Citera
2019-12-03, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det var närmast LEMMORS tolkning att amerikanskt spioneri var bevis för nordkoreanska provokationer som tyckte var väldigt bakvänt. Vad tror du skulle hända om Nordkorea, hur nu det skulle gå till, skulle flyga plan runt USA:s gränser som "julklapp"? Hur skulle USA tolka det?
Jag anser att ett 25-tal robotuppskjutningar över Japanska havet samt nordkoreansk artillerield nära Sydkoreas gräns kan betraktas som bevis för nordkoreanska provokationer. Är du av annan uppfattning?

Utöver det har Nordkorea haft haft omfattande militärövningar vid tidpunkten för den inställda USA-Sydoreaövningen, det anser jag också som bevis på provokationer.

Att USA efter de hoten har spaningsplan i luften anser jag inte som provokativt, snarare normal underrättelseverksamhet efter Sydkoreas ovannämnda krigshandlingar.

Provokativt eller inte, militärt spaningsflyg befinner sig kontinuerligt runt många länders gränser.
Till exempel är Sveriges ”Korpen” ofta i luften utan att vi har sett några hot om ”julklappar”, det betraktas som normal underrättelseverksamhet.
Citera
2019-12-03, 16:05
Medlem
Citat:
Visst är det storsint av ”Jultomten från Pyongyang”, att låta USA välja vad dom vill ha i julklapp!
Dock har inte Kim låtit presentera vad dom har att välja på, endast en massa hot om att, ”Ni väljer själva hur stor överraskning Ni vill ha”!

Undrar om det är en ”Smällkaramell” som Kim talar om?

Undrar om han håller julklappsutdelning den 24:e eller den 25:e?
Världens reaktioner på regimens accelererande hot tycks minska proportionellt.

Allt fler tecken tyder på att desperationen hos Kim ökar, sanktionerna måste till varje pris lindras.
Därför tror jag att en nordkoreansk ” julklapp” kommer att bli extraordinär, den kommer att märkas, Kim måste åter få uppmärksamhet.

En lågoddsare är väl en långdistansrobot med en farlig bana eller med en spektakulär nedslagsplats. Några represalier är ju inte att vänta, det är riskfritt för Kim.

Frågan är om Kim väntar ut nyåret eller inte
Citera
2019-12-03, 20:46
Medlem
Citat:
Världens reaktioner på regimens accelererande hot tycks minska proportionellt.

Allt fler tecken tyder på att desperationen hos Kim ökar, sanktionerna måste till varje pris lindras.
Därför tror jag att en nordkoreansk ” julklapp” kommer att bli extraordinär, den kommer att märkas, Kim måste åter få uppmärksamhet.

En lågoddsare är väl en långdistansrobot med en farlig bana eller med en spektakulär nedslagsplats. Några represalier är ju inte att vänta, det är riskfritt för Kim.

Frågan är om Kim väntar ut nyåret eller inte

Indignationen hos Kim ökar timma för timma nu, när han märker att hoten och okvädesorden inte får den effekt han förväntat sig.

Att i huvudsak bli ignorerad, men konstant påmind om att han fortsatt blir fördömd för sina brott, av alla utom Kina och Ryssland, måste kännas oerhört frustrerande för Kim.

För att inte bli betraktad som en bluff och tappa ansiktet, måste han leverera något remarkabelt som förhoppningsvis inte är för riskabelt. Detta särskilt med tanke på Trumps uttalande idag, vid NATO mötet,
”Kim och jag må vara bästa vänner, men, jag kommer att använda vapen mot Nordkorea om jag måste”!
Citera
2019-12-03, 21:20
Medlem
Citat:
Indignationen hos Kim ökar timma för timma nu, när han märker att hoten och okvädesorden inte får den effekt han förväntat sig.

Att i huvudsak bli ignorerad, men konstant påmind om att han fortsatt blir fördömd för sina brott, av alla utom Kina och Ryssland, måste kännas oerhört frustrerande för Kim.

För att inte bli betraktad som en bluff och tappa ansiktet, måste han leverera något remarkabelt som förhoppningsvis inte är för riskabelt. Detta särskilt med tanke på Trumps uttalande idag, vid NATO mötet,
”Kim och jag må vara bästa vänner, men, jag kommer att använda vapen mot Nordkorea om jag måste”!
Den där måstelinjen ligger nog oändligt långt bort, det kommer inte att ske
Citera
2019-12-03, 23:44
Medlem
Kumabjorns avatar
Trumps ord har väl tappat all betydelse. Såg också att på demokratiska sidan tycks de inte heller ha alla vapnen på plats i Rosenbad. Bloomberg menade att Xi inte var en diktator.
Vi lever i en allt mer osäker värld där kognitiva tillkortakommanden framställs som en tillgång.
Citera
2019-12-04, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Trumps ord har väl tappat all betydelse. Såg också att på demokratiska sidan tycks de inte heller ha alla vapnen på plats i Rosenbad. Bloomberg menade att Xi inte var en diktator.
Vi lever i en allt mer osäker värld där kognitiva tillkortakommanden framställs som en tillgång.

Ingenting förvånar en längre.
Citera
2019-12-04, 18:51
Medlem
Det är ganska intressant med symboliken omkring Kims ridturer, analytiker menar att han visar världen att ”nu jäklar skärper ni er annars...”

Sanktionerna slår väldigt hårt och regimen vet att de måste bort för att landet skall kunna utvecklas.
Man är även rädd för att folket ska tappa tålamodet om inte levnadsstandarden höjs och att den svåra undernärdheten/svälten bekämpas/minskar.

Vad tror ni gamla NK-rävar, skulle det inte kunna vara ett alternativ att låta Kim hållas?
Låta honom skjuta upp robotar och fortsätta att hota verbalt..Sannolikheten att han skulle anfalla ett annat land är ju obefintligt?

Om han ignoreras kommer det att innebära att han kommer att bli ifrågasatt av både eliten och befolkningen och därmed är manegen krattad för hans avgång.
Vad skulle nackdelen att vara? om den finns?
Citera
2019-12-05, 00:55
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Det är ganska intressant med symboliken omkring Kims ridturer, analytiker menar att han visar världen att ”nu jäklar skärper ni er annars...”

Sanktionerna slår väldigt hårt och regimen vet att de måste bort för att landet skall kunna utvecklas.
Man är även rädd för att folket ska tappa tålamodet om inte levnadsstandarden höjs och att den svåra undernärdheten/svälten bekämpas/minskar.

Vad tror ni gamla NK-rävar, skulle det inte kunna vara ett alternativ att låta Kim hållas?
Låta honom skjuta upp robotar och fortsätta att hota verbalt..Sannolikheten att han skulle anfalla ett annat land är ju obefintligt?

Om han ignoreras kommer det att innebära att han kommer att bli ifrågasatt av både eliten och befolkningen och därmed är manegen krattad för hans avgång.
Vad skulle nackdelen att vara? om den finns?

Lägg då detta mot bakgrunden av det kollapsande NATO mötet. Det vi växt upp med som gick under beteckningen Västalliansen håller på att falla samman som ett korthus. Trump är på väg tillbaka mot James Monroes gamla doktrin. Fundera ett ögonblick på vilket oerhört manöverutrymme det lämnar för en sådan som Kim. Personligen tvivlar jag på att han åser det hela passivt, han är för ung, aktiv och ambitiös för en sådan inställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in