2019-03-13, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Om sanktionerna skulle vara 100%:iga, och den illegala smugglingen upphörde helt, tex genom en fullständig blockad, uppskattar man från de flesta analytiker att man klarar 2-3 månader innan ett kaos börjar sprida sig.

Ett kaos som orsakar problem i Sydkorea och Kina. Enorma flyktingmangder. Och fatson sitter pa en otrolig mangd biologiska och kemiska vapen. Tio tusentals miljoner Kineser och Sydkoreaner kommer att do.

For nagot ar sedan gjorde SR-konflikt ett program ett program om NK. Borjan var att journalisten bodde granne med en NK ambassad tjansteman som alltid spelade Kenny Rogers Gambler man.

En bra lat. Det handlar om tva luffare mots i taget under en natt resa. Den aldre luffaren lar den yngre (youngest) om att inte rakna pengar vid bordet. Rakna dem nar "dealen" ar gjort.

Det stammer perfekt efter Trump fatso motet

ps om USA Kina. De samarbetade vid. Senare president Bush var en viktig person vid den tiden. Han var "ambassador" omkring 75.
1. Kinas krig med Vietnam (som egentligen var att visa att Sovjet var svag)
2. Sovjet ockupation av Afghanistan. (dar frihetskamparnae utbildades i Kina med USA militar)
3 USA flygbombning av Kinas ambassad i Serbien under Kosovo kriget (en Kinesisk ambassad man hade givet stod till Serbien, nar USA sa det till Kina. Kom det till komprissen att ambassaden bombades under natten och Kina inte protesterade. Inga dodssiffror) Man hade en deal innan konfikten.

Men problemet ar att Kineser inte gillar gun boat policy. Och sen Mencius ar det en ledares viktigaste uppgift att se efter sitt eget folk, och att undvika krig. Och Riskerna ar for stora med krig.
Senast redigerad av svensk0kina 2019-03-13 kl. 17:42. Anledning: stavning
Citera
2019-03-13, 22:39
Medlem
Den kriminella verksamheten fortsätter, som vanligt i Nordkorea. Dessvärre tilltar den, istället för att minska.

Allt ifrån de insmugglade nya lyxbilarna, som tagit olika ”Bakvägar” in i Nordkorea, med benägen hjälp från bland annat Kinesiska affärsmän, till utökad drogteknisk handel.

Praktiskt taget bedriver Nordkorea den diversifierade kriminella verksamheten, som jag så många gånger tidigare beskrivit utförligt i denna tråd, i en ännu större skala.

Jag hoppas att alla trådläsare inser, hur viktigt arbetet är, som alla organisationer gör, (inte bara FN), utan det mycket viktiga Internationella polisiära underrättelsearbetet tillsammans med säkerhetstjänster och många andra, för att bekämpa, all illegal verksamhet som Nordkorea ägnar sig åt.

Bifogar länk till den i tisdags släppta rapporten från FN.

OBS! Detta är ett tungt dokument på 378 sidor?

https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N19/028/82/PDF/N1902882.pdf?OpenElement
Citera
2019-03-14, 00:56
Medlem
Kumabjorns avatar
Inbrottet på ambassaden i Madrid är nog en betydligt större och allvarligare händelse än vi i nuläget greppar. Underrättelsetjänster som CIA/DIA/MI5 försöker i möjligast mån att dra så lite uppmärksamhet till sin verksamhet som det är möjligt. Känner de ett behov av att bryta in på en ambassad sker det på helger eller när de anställda har en utflykt eller liknande. Att storma in tio man där det omedelbart blir uppenbart för omgivningen vad som sker tyder på viss desperation.

Uppenbarligen måste de eftersökt någon form av dokumentation som är synnerligen tidskänslig. Frågan är varför den informationen skulle finnas i Madrid? Mig veterligen förekommer det ingen internationell diskussion om NKs nukleära arsenal där, såvida det inte är ytterst hemliga förhandlingar. Men om de är det så lär de ju inte vara det länge till.

Et annat, och på sitt sätt mer intressant spörsmål är, hur kunde det räcka med tio man? Ambassaden är säkerligen inte överbefolkad, men jag har svårt tro att Kim skickar iväg sina diplomater utan medföljande vältränade Tae-kwondo utbildade män från säkerhetstjänsten. Går de omkring obeväpnade inne på ambassaden? Verkar intuitivt vara ett slappt säkerhetsprotokoll. Kan det vara ett försök att mäta av stabens respons för ett planerat inbrott någon annan stans? Men rimligen kommer NK nu att skärpa säkerheten på sina ambassader runt om i västvärlden. I så fall har man ju rimligen lagt krokben för sig själv inom berörd västerländsk underrättelsetjänst.
Citera
2019-03-14, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Inbrottet på ambassaden i Madrid är nog en betydligt större och allvarligare händelse än vi i nuläget greppar. Underrättelsetjänster som CIA/DIA/MI5 försöker i möjligast mån att dra så lite uppmärksamhet till sin verksamhet som det är möjligt. Känner de ett behov av att bryta in på en ambassad sker det på helger eller när de anställda har en utflykt eller liknande. Att storma in tio man där det omedelbart blir uppenbart för omgivningen vad som sker tyder på viss desperation.

Uppenbarligen måste de eftersökt någon form av dokumentation som är synnerligen tidskänslig. Frågan är varför den informationen skulle finnas i Madrid? Mig veterligen förekommer det ingen internationell diskussion om NKs nukleära arsenal där, såvida det inte är ytterst hemliga förhandlingar. Men om de är det så lär de ju inte vara det länge till.

Et annat, och på sitt sätt mer intressant spörsmål är, hur kunde det räcka med tio man? Ambassaden är säkerligen inte överbefolkad, men jag har svårt tro att Kim skickar iväg sina diplomater utan medföljande vältränade Tae-kwondo utbildade män från säkerhetstjänsten. Går de omkring obeväpnade inne på ambassaden? Verkar intuitivt vara ett slappt säkerhetsprotokoll. Kan det vara ett försök att mäta av stabens respons för ett planerat inbrott någon annan stans? Men rimligen kommer NK nu att skärpa säkerheten på sina ambassader runt om i västvärlden. I så fall har man ju rimligen lagt krokben för sig själv inom berörd västerländsk underrättelsetjänst.

Kanske kommer jag ihåg fel, men den web ansvariga i NK är Spanjor eller hur?
Citera
2019-03-14, 05:17
Medlem
Kumabjorns avatar
Om han är webb ansvarig vet jag icke. Men det finns en spanjor (eller är han kuban) i Pyongyang som är stor beundrare av klanen Kim. Har sett honom i någon dokumentär. Oerhört doktrinär om minnet inte sviker mig.
Citera
2019-03-14, 06:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:

De kan ha varit ute efter information om Kim Hyok Chol som var ambassadör där till 2017. Han har tydligen dykt upp under förhandlingarna om kärnvapen och ingen vet något egentligen om honom. Hursomhelst visar det på den kriminella agendan från framförallt Boltons sida. Kommer att slå tillbaka på USA:

Policía y CNI vinculan con la CIA a dos asaltantes a la Embajada norcoreana en Madrid
El comando buscaba información sobre el exembajador y jefe de la delegación norcoreana en la negociación con EE UU

https://elpais.com/politica/2019/03/12/actualidad/1552422470_906307.html

CIA implicated in attack on North Korean embassy in Madrid
According to Spanish investigators, two of the men who broke into the diplomatic headquarters have connections to the US intelligence service

https://elpais.com/elpais/2019/03/13/inenglish/1552464196_279320.html

Väldigt klantigt gjort milt sagt.
Citera
2019-03-14, 07:23
Medlem
Citat:
Om han är webb ansvarig vet jag icke. Men det finns en spanjor (eller är han kuban) i Pyongyang som är stor beundrare av klanen Kim. Har sett honom i någon dokumentär. Oerhört doktrinär om minnet inte sviker mig.

Ni tänker nog på Alejandro Cao de Benós, grundaren av KFA.
Att det hade något att göra med KFA var min första tanke då jag först läste om inbrottet men nu är jag mer tveksam.
Citera
2019-03-14, 15:08
Medlem
Citat:
Med den envises dåraktighet framhåller jag att vill man förstå det inre arbetet i Nordkoreas ledargarnityr behöver man studera hur Tokugawa shogunatet fungerade i Japan. Inte minst de tre första, Ieyasu, Hidetada och Iemitsu uppvisar påtagliga likheter med Kim I, Kim II och Kim III.

Tackar for dina inlagg, jag kan inte mycket om Japan aven om jag jobbade i tio ar i Japansk firma. Framforallt gillade de aldre Japanska teknik experterna, de kunde sin sak och var mycket seriosa. Oftast var de mycket smala.
Men sen fanns det yngre Japaner som oftast var tjocka, inte som Svenskar men mycket kraftigare an de aldre. De ville ofta ha nojen och var inte seriosa, och jag markte att Japaner pa en firmafest dricker hart, och tyvar kom det rasistiska ord fran dem.

Mina fragor till dig.
1. Nar var Tokugawa? For mig och mina Kines Koreaner vanner (attlingar till de Koreaner som flyttade in i Kina i mitten av 1800 talet) var det Japan som tjanade pa Korea kriget, vissa sager att Kim den 1e hade tjanat Japan under kriget. For det finns inga dokument om honom i Koreas kommunistparti innan han blev Stalins marionett. Aven om han inte var Japansk agent tror vi att Japans ockupation mycket paverkade NK. Att de kopierade somma ledar profil. Har du mer insikt om detta tack.
2. Du skrev om att USA maste understand Konfutse. Vilken version av Konfuse kom till Korea? For mig ar Konfusismen en lara som standigt utvecklades. Jag tror att det var nagon form av neo konfunismen.
3. Hur stor ar neo konfunismen i Japan. Helt dod?

Jag ber om ursakt att jag pratar/fragar om icke politiska amnen, men jag finner det intressant att forsta kulturen.
Senast redigerad av svensk0kina 2019-03-14 kl. 15:10. Anledning: ord
Citera
2019-03-14, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Ni tänker nog på Alejandro Cao de Benós, grundaren av KFA.
Att det hade något att göra med KFA var min första tanke då jag först läste om inbrottet men nu är jag mer tveksam.

Vad ar KFA?
Dessa kommunist Spanjorer. Det far mig att tanka pa ledaren av rebellrorelsen i slutet av 60 eller tidigt 70 i Uppsala och Stockholm. En extrem kommunist sekt, som dagens IS krigare.. Kanske var namnet annat pa gruppen.
Citera
2019-03-14, 15:22
Medlem
Citat:

Jag laste en artikel i the Guardian nar NK ambassador i Italien hoppade av. De skrev att ambassaden hade 6 eller 8 personer, kommer ej ihag exakt men det var ett mycket fa personer. Troligen ar NK ambassad i Sverige den storsta de har.
Citera
2019-03-14, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Vad ar KFA?
Dessa kommunist Spanjorer. Det far mig att tanka pa ledaren av rebellrorelsen i slutet av 60 eller tidigt 70 i Uppsala och Stockholm. En extrem kommunist sekt, som dagens IS krigare.. Kanske var namnet annat pa gruppen.

Sök på Alejandro Cao de Benós, spanjor, grundaren av Korean Friendship Association.
Han är mycket starkt kopplad till NK-regimen och går ut och in på NK-ambassaden som han vill.
Jag tror t.o.m att han har dubbelt medborgarskap.
Citera
2019-03-14, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Sök på Alejandro Cao de Benós, spanjor, grundaren av Korean Friendship Association.
Han är mycket starkt kopplad till NK-regimen och går ut och in på NK-ambassaden som han vill.
Jag tror t.o.m att han har dubbelt medborgarskap.

Fy fan, vilken acklig man. Sa javla fet.
Jag vet att jag inte skall kritisera om folk ar feta, men bilder pa honom och NK bonder ar for hemska.

off topic: massakern i Jonestown, dar 800 tog "sjalvmord". Jim Jones hade nara kopplingar till Nordkorea, hans alskarinna grundade vanskapsforingen i syd amerika. For mig har bilderna och senare ljudinspelningar fran deras sista mote, pa morden i Jonestown alltid varit i minne.

Under ljudinspelningar inna "sjalvmordet" sager vissa medlemmar.
- vi kan fortfarande flytta till NK.
Barn grater.
Inspelningen ar gjort efer de hade dodat en mycket modig USA congressman pa flygfaltet

Jag hatar dessa fanatiker som har sanningen, dom kan kalla sig kommunister, fascister, IS eller ....
Senast redigerad av svensk0kina 2019-03-14 kl. 16:30. Anledning: tillagg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in