2019-03-10, 08:14
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Vill Du ha mer??

Blir orolig för att min mentala förberedelse kanske inte räcker till.
Asahi kallade honom Valentin, inte Vladimir. Bröder?
Senast redigerad av Kumabjorn 2019-03-10 kl. 08:26.
Citera
2019-03-10, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn

Nej, inte bröder.

Valentin är korrekt.

Blev Vladimir även på Pak, då Baranov var aktuell i mina noter.

Mittåt!
Citera
2019-03-10, 08:48
Medlem
Citat:

Jag tror nog Din mentala kapacitet räcker till, och blir över.
Citera
2019-03-10, 09:15
Medlem
Valdag i Nordkorea idag!

Undrar hur det går i detta val?

Kommer man att överträffa förra valets deltagande på 99.97%?

Kim ställer upp för omval, har han chans att sitta kvar?

Ingen mediabevakning av valet, tyvärr!
Citera
2019-03-10, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Det stämmer, LEMMOR är bekant med detta specifika fall och det breda scenariot, rörande hela den lokala regionen som omfattar gränsremsan mellan NK och Ryssland.

Vladivostok är navet för så gott som alla relationer mellan NK - Ryssland, framförallt när det handlar om handel och lokala entreprenörers ”Diversifierade” verksamheter. (Såsom samarbete med Nordkorenska regimens uthyrning av ”Slavarbetare”) och ett otal ”Joint-Venture verksamheter” omfattande allt från jordbruk/skogsbruk till frakt/skeppshandel, företrädesvis med Nordkoreanska hamnstaden Rajin. Traditionen avseende Nordkoreansk arbetskraft i regionen är gammal och går tillbaka till de gamla tiderna med tex skogs och timmerproduktionsläger.

————-

Jag kan säga så här, det pågår en utredning kring det specifika ”Näthandelsprojektet”, och samarbetet/ägarstrukturen därvidlag.

Utredningen är ”Bred”, dvs:

1. Sanktionsrestriktioner
2. Finansiering och avtalsinnehåll mellan delägarna, och vilka de de facto är.

Samfällt pågår ett flertal utredningar, vilka inte är DIREKT kopplade till just denna prospekterade näthandel, men som berör flertalet av de Nordkorenska företagen som är leverantörer. Ett av dessa företag är KCTC = Korean Cosmetics Trading Company, som har haft en produktutveckling av det, låt oss säga, ”Lätt suspekta” slaget, (plagiat eller ren stöld av recepturer från andra tillverkare tex) och kontroll av hur vissa ISO certifieringar skett.

Kosmetika är stort i ”Regionen”, Nordkorea som i stort sett inte bedriver någon grundforskning eller produktutveckling på egen hand, (trots att man hävdar motsatsen) utan stjäl och kopierar det mesta, är föremål för utredning av vissa produkter inom kosmetikabranschen.

Ett av världens största kosmetikaföretag det Sydkoreanska Amorepacific, som startade sin verksamhet 1945 och är mycket framgångsrikt, är ju förståss en nagel i ögat på Nordkoreanerna, som drömmer om att utveckla en lika framgångsrik verksamhet. Att Kim beordrat plagiat av deras och andra tillverkares produkter är utan tvivel.

Den omnämnda Viktor Pak, är en lokalt känd man, politiker - entreprenör - väl integrerad i Ryska samhället och med kontakter i Moskva. Pak är son till Koreanska emigranter (sedan 5 generationer) och har täta kontakter med Nordkoreanska ”Konsulatet” i Vladivostok.

Ett flertal andra Ryska entreprenörer i området kring Vladivostok som har ”Samarbete” med Nordkorea, är Vladimir Baranov som driver Invest Stroy Trest (Rederiverksamhet bla) och Irina Tyan, som är partner med Nordkoreanska ”Investorer”, i flertalet verksamheter bla spannmålsjordbruk.

Tror jag stoppar här, av flertalet orsaker, men hoppas min info var till gagn för de intresserade i ärendet!

Vstok tillhor yttre Manchuriet. Kom till Ryssland 1866.
Citera
2019-03-10, 11:09
Medlem
Det är med en beklämmande ilska, jag konstaterar den senaste tidens utveckling i Nordkorea.

Speciellt oroväckande är de senaste 48 timmarnas underrättelser från olika säkerhetstjänster, vilka samfällt förmedlar en samsyn, som måste betraktas som att:

”Retoriken och agerandet hos Nordkorea just nu, håller dessvärre på att transfereras till ett läge som måste betraktas som allvarligt. Det diplomatiska arbetet, vilket har rönt mycket framgångar om ens några, och det övriga både direkta och indirekta förhandlingsarbetet, kan inte heller uppvisa substansiella resultat ”.

Nordkoreas tonläge och agerande blir alltmer av det slag som rådde före Kims nyårstal, de senaste dygnen börjar man använda ord som:

”FN:s NYA SANKTIONER OCH SYDKOREAS BESLUT ATT INLEDA ANGREPPS OCH INVASIONSÖVNINGAR MED USA ÄR EN KRIGSFÖRKLARING, DETTA KOMMER NORDKOREA ATT GE ETT SKARPT SVAR PÅ”.

En mycket oroande utveckling!
Citera
2019-03-10, 13:28
Medlem
frank-costellos avatar
Reuters skriver att USAs president Donald Trump under fredagen ska ha sagt att han skulle bli besviken ifall Pyongyang skulle återuppta tester av vapen, och ska ha återupprepat att han har en god realtion med Nordkoreas ledare Kim Jong Un. Detta trots kollapsen av samtalen mellan de två ledarna förra veckan.

"Jag skulle bli förvånad på ett negativt sätt om han gjorde något som vi inte hade kommit överens om. Men vi får se vad som händer," ska Trump ha sagt till reportrar. "Jag skulle bli väldigt besviken om jag såg att tester genomfördes."

Man skriver att Trump har varit angelägna om att få en stor utrikespolitisk vinst vad gäller Nordkorea, vilka har undvikit hans föregångare under årtionden, och har upprepade gånger poängterat att han har en god relation med Kim. Under torsdagen ska han ha trots de nya uppgifterna återupprepat detta och sagt att han ansåg att hans och USAs relation med Kim och Nordkorea "fortfarande var bra."

De nya uppgifterna, som kom under veckan som var, kommer från två amerikanska tankesmedjor samt Seouls underrättelsetjänst, och de sade att Nordkora höll på att återuppbygga en avfyrningsplats för missiler vid Sohae, i västra Nordkorea. Man ska där tidigare ha testat motorer för sina missiler samt avfyrat raketer, vilka amerikanska tjänstemän säger har hjälpt till vid utvecklingen av Nordkoreas vapenprogram.

Nordkorea har frusit avfyrningsplatsen sedan 2017, och Trump har haft det som ett argument för att resultaten har varit lyckade under den nästan ett år långa perioden av toppmöten med Nordkorea. Kim ska under under det första mötet med Trump i Singapore i juni förra året ha lovat att avfyrningsplatserna vid Sohae skulle monteras ned. Han ska ha återupprepat det löftet i ett möte med Sydkoreas president Moon Jae-in i september.

Man skriver dock att toppmötena har misslyckats med att minska det breda gap mellan USA och Nordkorea, och att ett andra möte mellan de två den 27:e februari i Vietnam kollapsade efter att man inte kunde komma överens om sina krav. USA vill att Kim gör sig av med sina kärnvapen, medan Nordkorea kräver att sanktionerna mot landet hävs.

En amerikansk tjänsteman vid USAs utrikesdepartement som under torsdagen talade med reportrar ska ha avböjt att säga huruvida det skett någon direkt kontakt mellan de två länderna sedan mötet. Han ska ha sagt att Washington är angelägna om att återuppta samtalen så snart som möjligt, men att Nordkoreas förhandlare behövde få tid på sig.

"Det kommer nödvändigtvis behövas en tid för att reflektera. Båda sidor kommer att behöva att smälta resultatet av mötet," ska tjänstemannen ha sagt anonymt. "I grund och botten, där vi verkligen behöver se resultat, och vi behöver se det snart, så handlar det om meningsfulla och mätbara steg mot kärnvapennedrustning. Det är vårat mål och så vi ser hur dessa förhandlingar skulle kunna få ny energi."

Tjänstemannen sade att en komplett kärnvapennedrustning var kravet för att Nordkorea skulle komma att integreras in i den globala ekonomin, en förändrad relation med USA och en permanent fred på den koreanska halvön.

Enligt artikeln Washington har sagt att man är öppna för fler samtal med Nordkorea, men ska ha avvisat en önskan från Nordkorea att förhandlingarna skulle ske stegvis, och det är oklart när de två sidorna kan tänkas att mötas igen.

USAs utrikesminister Mike Pompeo ska under måndagen ha sagt att han hoppades att han under de nästkommande veckorna skulle kunna skicka en delegation till Nordkorea för mer samtal, men ska "inte fått något löfte än."

Man nämner att Pyongyang har använt sig av Sahoe för att avfyra satelliter ut i rymden sedan 2011, varav en uppskjutning 2012 avbröt ett avtal som Nordkorea hade med Obamaadministrationen som gick ut på att Nordkorea skrotade sitt kärnvapen- och missiltester i utbyte mot att man fick mat.

Man skriver vidare att det ska också ha kommit rapporter från Sydkoreas underrättelsetjänst om att det återigen pågår aktiviteter vid en anläggning i Sanumdong i närheten av Pyongyang, vilken var den som tidigare producerade Nordkoreas första interkontinentala ballistiska missil som hade förmågan att nå USAs fastland.

Under fredagen ska U.S National Public Radio ha citerat experter från Californias Middlebury Institute of International Studies som hade sagt att satellitbilder som hade tagits den 22:a februari och under fredagen från Sanumdong ska ha visat att Nordkorea eventuellt håller på att förbereda sig för att avfyra en missil eller en rymdraket.

En av experterna, Jeffrey Lewis, ska ha sagt till Reuters att aktiviteter vid de två platserna "förmodligen hörde ihop." NPR ska ha sagt att bilder från 22:a februari ska ha visat bilder, lastbilar, järnvägsfordon samt två lyftkranar, medan bilderna från fredagen ska ha visat hur aktiviteterna hade stannat upp, och att lyftkranarna hade försvunnit.

Andra experter, inklusive Joel Wit vid 38 North och Michael Elleman vid International Institute for Strategic Studies ska ha ansett att slutsatsen var spekulativ. "Tidigare så har det kommit ett flertal rapporter gällande aktiviteter vid denna plats, som sedan ska ha visat sig vara falskt alarm," ska Wit ha sagt, och refererat till Sanumdong. "Det kan antingen vara förberedelser för en eventuell avfyrning, eller inte."

Artikeln tar även upp att att Nordkoreas statsmedia under fredagenför första gången ska ha talat om mötet i Hanoi, och sagt att människor beskyllde USA för att det inte hade inträffat någon uppgörelse. "Allmänheten hemmavid och utomlands som hade hoppats på en framgång och goda resultat från det andra ... mötet i Hanoi känner ånger, och beskyllde USA för att mötet avslutades utan att ett avtal slöts," ska dess nyhetstidning Rodong Sinmun ha sagt.

Tidningen ska även ha varit starkt kritiska mot Japan, och anklagat landet för att vara "desperata för att avbryta" relationerna mellan Pyongyang och Washington och för att att ha "applåderat" att mötet kollapsade.
https://www.reuters.com/article/us-northkorea-usa-trump/trump-says-he-would-be-disappointed-if-north-korea-resumed-testing-idUSKCN1QP1OA
Senast redigerad av frank-costello 2019-03-10 kl. 13:45.
Citera
2019-03-11, 04:41
Medlem
Kumabjorns avatar
En sak jag grubblat på.

Läser här och där om att Nordkorea smugglar in olja och kol via transfers mellan skepp till havs. Är detta inte A) osäkert, B) kostsamt, C) ineffektivt och D) risikerar spill?
Citera
2019-03-11, 11:44
Medlem
Citat:
En sak jag grubblat på.

Läser här och där om att Nordkorea smugglar in olja och kol via transfers mellan skepp till havs. Är detta inte A) osäkert, B) kostsamt, C) ineffektivt och D) risikerar spill?

Alla STS=Ship to Ship tranferrs betraktas som HIGH RISK MARITIME OPERATIONS.

Skillnaden är givetvis stor mellan de som utförs i hamn respektive till havs.

Riskerna till havs är stora, avseende miljökatastrof genom spill/ läckage etc.

Säkerhetsföreskrifterna vid de illegala verksamheterna som sker, efterlevs säkerligen inte till fullo.

De fartyg som upptäckts har uppvisat stora brister därvidlag.

Kostnaderna är höga, de som utför smugglingen tar ju självklart höga ”Risktillägg” förutom det högre priset på oljan.
Citera
2019-03-11, 11:54
Medlem
Citat:
En sak jag grubblat på.

Jag tror att Du via bifogad länk, kan få en del ytterligare upplysande info!

www.mofa.go.jp/fp/nsp/page4e_000757.html
Citera
2019-03-11, 11:57
Medlem
Kumabjorns avatar
NK har naturligtvis inget val om de vill ha energi, och effekten blir ju att sanktioner verkar fungera när man behöver använda detta tillvägagångssätt. Men vad händer den dag där är en katastrof? Ett bunkringsskepp som förliser med öppna tanklock.
Citera
2019-03-11, 12:32
Medlem
Citat:
NK har naturligtvis inget val om de vill ha energi, och effekten blir ju att sanktioner verkar fungera när man behöver använda detta tillvägagångssätt. Men vad händer den dag där är en katastrof? Ett bunkringsskepp som förliser med öppna tanklock.

Ja Du, det var en mycket intressant fråga!

Nordkorea, även när dom blir avslöjade ”RED HANDED”, tar ALDRIG sitt ansvar eller erkänner någonting, även när dom är överbevisade om skuld eller brott mot internationella lagar.

Den andra parten, dvs den som utför smugglingen, skall då utredas och lagföras enligt regelverket, där har man då en synnerligen grannlaga uppgift, då ”SNÅRSKOGEN” är enorm avseende vem som är den juridiskt ansvarige.

Brukar se ut så här:

1. Fartyget registrerat under bekväm flagg.

2. Rederiet äger inte fartyget utan ”Leasar” bara, av bolag som inte heller äger, utan finansierar bara fartyget åt ett annat ”Ägarbolag”.

3. Försäkringar kan vara uppdelade i ”Olika” brev, som inte alltid följer de egentliga pengarna.

4. Processerna blir LÅÅÅÅNGA, och slutar oftast i att den egentliga juridiska parten till slut inte längre är operativ eller likviderat verksamheten.

Nordkoreas hänsynslöshet och utstuderade - intrikata organisation(er), inom all den kriminella verksamhet man bedrivit(er) genom åren, är, totalt sett, utan motstycke.

Milt uttryckt, har jag blivit så luttrad genom åren, att jag anser mig vara ”Auktoriserad” därvidlag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in