2019-03-09, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Han avsåg nog att skriva indikera. Jag blev också en smula konfys, gick så långt som att slå upp det i SAOB, när jag insåg att fingrarna antagligen slant på två bokstäver i samma ord. B till vänster om N och likadant med J bredvid K. Eller så har han spillt lite single malt på tangentbordet. Olyckor händer.

Pinnibelt av mig, Du fick extraarbete med SAOB, pga att jag skrev ett ord som inte finns.

Ber om ursäkt!
Citera
2019-03-09, 09:20
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Pinnibelt av mig, Du fick extraarbete med SAOB, pga att jag skrev ett ord som inte finns.

Ber om ursäkt!

Det är lugnt.
Sånt händer oss alla.

Pinnibelt, sade Bill.
Skämmigt, sade Bull.
Citera
2019-03-09, 09:31
Medlem
Vem sa egentligen vad, i förhandlingarna, innan mötet i Hanoi kollapsade?

Vi får hoppas att alla handlingar och mötesprotokoll från mötet i Hanoi, nu kommer upp på bordet, så att Nordkoreas falska anklagelser mot USA kan avfärdas.

Nordkoreas dubbla agenda och framförallt, det faktum som nu bevisas, för var dag och för var satellitbild som redovisas, att Nordkorea redan innan Hanoimötet planerat de arbeten och förberedelser som kan tyda på att ny uppskjutning är förestående.

I vart fall bevisar det att Nordkoreas beteende och svekfullhet är bestående.
Citera
2019-03-09, 09:31
Medlem
Citat:
Det är lugnt.
Sånt händer oss alla.

Pinnibelt, sade Bill.
Skämmigt, sade Bull.

Tack!
Citera
2019-03-09, 12:10
Medlem
Body language: The Russian science keeping North Korea's dead leaders looking fresh

Underhållskostnader på några miljoner per år som vi dödliga människor kanske inte tänker på?
”Lenin lab” sköter omplåstringen

https://www.reuters.com/article/us-northkorea-usa-bodies/body-language-the-russian-science-keeping-north-koreas-dead-leaders-looking-fresh-idUSKCN1QM2SN
Citera
2019-03-09, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Body language: The Russian science keeping North Korea's dead leaders looking fresh

Underhållskostnader på några miljoner per år som vi dödliga människor kanske inte tänker på?
”Lenin lab” sköter omplåstringen

https://www.reuters.com/article/us-northkorea-usa-bodies/body-language-the-russian-science-keeping-north-koreas-dead-leaders-looking-fresh-idUSKCN1QM2SN

Skall man skratta eller gråta, åt denna skam?
Citera
2019-03-10, 00:35
Medlem
Kumabjorns avatar
Japanska Asahi Shinbun berättar om näthandel i Ryssland som säljer nordkoreanska produkter, tydligen i ett närmast desperat försök att inhosta lite hårdvaluta.

Enligt Asahi skall sajten vara inriktad på nordkoreansk hälsokost (ginseng?), kosmetika och konstruktionsmaterial. Den är inte uppe än, men Asahi menar att detta förklarar att Ryssland på senare tid agerat för lättnader på FN:s sanktioner mot landet. Bakom sajten skall liga något som heter Nordkoreas Regionala Skeppshandel och en Valentin Pak (låter som en ryss med nordkoreanskt påbrå). De skall ha satt upp ett joint venture i Vladivostok. Ryssarna skall hålla i 70 % av aktierna, medan nordkoreanerna har 30 %. De räknar med att vara igång till september och att öppningen skall sammanfall med Putins årliga besök vid ett ekonomiskt seminarium om Fjärran Östern (tydligen fortfarande en legitim term i Ryssland).

Pak gör gällande att de utvalda produkterna faller utanför de som återfinns på FN:s sanktionslistor. Till Asahi säger han "produkterna har hög kvalité, jag förväntar mig ingen stor efterfrågan, men den finns där och det kan hjälpa Nordkorea att få in behövlig hårdvaluta". Joint venturet skall ha diskuterats vid de nyligen avslutade förhandlingarna mellan Ryssland och Nordkorea i Moskva. Ministern för utveckling av Sibirien och ryska fjärran östern, Kozlof (translitterering), skall ha varit nöjd med resultatet i de förhandlingarna och handeln skall ske i rubel.

Misstänker att LEMMOR känner till mer om detta.
Citera
2019-03-10, 02:10
Medlem
Citat:
Japanska Asahi Shinbun berättar om näthandel i Ryssland som säljer nordkoreanska produkter, tydligen i ett närmast desperat försök att inhosta lite hårdvaluta.

Enligt Asahi skall sajten vara inriktad på nordkoreansk hälsokost (ginseng?), kosmetika och konstruktionsmaterial. Den är inte uppe än, men Asahi menar att detta förklarar att Ryssland på senare tid agerat för lättnader på FN:s sanktioner mot landet. Bakom sajten skall liga något som heter Nordkoreas Regionala Skeppshandel och en Valentin Pak (låter som en ryss med nordkoreanskt påbrå). De skall ha satt upp ett joint venture i Vladivostok. Ryssarna skall hålla i 70 % av aktierna, medan nordkoreanerna har 30 %. De räknar med att vara igång till september och att öppningen skall sammanfall med Putins årliga besök vid ett ekonomiskt seminarium om Fjärran Östern (tydligen fortfarande en legitim term i Ryssland).

Pak gör gällande att de utvalda produkterna faller utanför de som återfinns på FN:s sanktionslistor. Till Asahi säger han "produkterna har hög kvalité, jag förväntar mig ingen stor efterfrågan, men den finns där och det kan hjälpa Nordkorea att få in behövlig hårdvaluta". Joint venturet skall ha diskuterats vid de nyligen avslutade förhandlingarna mellan Ryssland och Nordkorea i Moskva. Ministern för utveckling av Sibirien och ryska fjärran östern, Kozlof (translitterering), skall ha varit nöjd med resultatet i de förhandlingarna och handeln skall ske i rubel.

Tyvärr kunde inte min webbläsare översätta sidan, men det såg ut som det var produkter riktat mot kvinnor av förpackningerna att döma. Men geishan(?) vet jag inte vem som vill köpa. Sedan är jag djupt imponerad över hur i hela friden du/ni kommer över den detaljerade informationen om "företaget". Tack för infon
om de korrumperade dårarna vi följer med spänning.
Citera
2019-03-10, 02:21
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Men geishan(?) vet jag inte vem som vill köpa.

Om du med "geishan" menar dockan i hanbok som de nog kallar joseonot i norr så är det koreanernas traditionella festkläder. Helt orelaterat till Japan. En hanbok är ingen kimono, det är mer en utsvängd kjol knuten strax under bysten.
Citera
2019-03-10, 07:35
Medlem
Citat:

Det stämmer, LEMMOR är bekant med detta specifika fall och det breda scenariot, rörande hela den lokala regionen som omfattar gränsremsan mellan NK och Ryssland.

Vladivostok är navet för så gott som alla relationer mellan NK - Ryssland, framförallt när det handlar om handel och lokala entreprenörers ”Diversifierade” verksamheter. (Såsom samarbete med Nordkorenska regimens uthyrning av ”Slavarbetare”) och ett otal ”Joint-Venture verksamheter” omfattande allt från jordbruk/skogsbruk till frakt/skeppshandel, företrädesvis med Nordkoreanska hamnstaden Rajin. Traditionen avseende Nordkoreansk arbetskraft i regionen är gammal och går tillbaka till de gamla tiderna med tex skogs och timmerproduktionsläger.

————-

Jag kan säga så här, det pågår en utredning kring det specifika ”Näthandelsprojektet”, och samarbetet/ägarstrukturen därvidlag.

Utredningen är ”Bred”, dvs:

1. Sanktionsrestriktioner
2. Finansiering och avtalsinnehåll mellan delägarna, och vilka de de facto är.

Samfällt pågår ett flertal utredningar, vilka inte är DIREKT kopplade till just denna prospekterade näthandel, men som berör flertalet av de Nordkorenska företagen som är leverantörer. Ett av dessa företag är KCTC = Korean Cosmetics Trading Company, som har haft en produktutveckling av det, låt oss säga, ”Lätt suspekta” slaget, (plagiat eller ren stöld av recepturer från andra tillverkare tex) och kontroll av hur vissa ISO certifieringar skett.

Kosmetika är stort i ”Regionen”, Nordkorea som i stort sett inte bedriver någon grundforskning eller produktutveckling på egen hand, (trots att man hävdar motsatsen) utan stjäl och kopierar det mesta, är föremål för utredning av vissa produkter inom kosmetikabranschen.

Ett av världens största kosmetikaföretag det Sydkoreanska Amorepacific, som startade sin verksamhet 1945 och är mycket framgångsrikt, är ju förståss en nagel i ögat på Nordkoreanerna, som drömmer om att utveckla en lika framgångsrik verksamhet. Att Kim beordrat plagiat av deras och andra tillverkares produkter är utan tvivel.

Den omnämnda Viktor Pak, är en lokalt känd man, politiker - entreprenör - väl integrerad i Ryska samhället och med kontakter i Moskva. Pak är son till Koreanska emigranter (sedan 5 generationer) och har täta kontakter med Nordkoreanska ”Konsulatet” i Vladivostok.

Ett flertal andra Ryska entreprenörer i området kring Vladivostok som har ”Samarbete” med Nordkorea, är Vladimir Baranov som driver Invest Stroy Trest (Rederiverksamhet bla) och Irina Tyan, som är partner med Nordkoreanska ”Investorer”, i flertalet verksamheter bla spannmålsjordbruk.

Tror jag stoppar här, av flertalet orsaker, men hoppas min info var till gagn för de intresserade i ärendet!
Senast redigerad av LEMMOR 2019-03-10 kl. 07:47.
Citera
2019-03-10, 07:46
Medlem
Kumabjorns avatar
Jodå, det var en munfull.
Citera
2019-03-10, 07:47
Medlem
Citat:
Jodå, det var en munfull.

Vill Du ha mer??