2019-01-04, 10:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Sakkunniga är nog inte helt eniga i denna fråga.

www.38north.org/2017/05/fpabian/050917/
www.advances.sciencemag.org/content/2/4/e1501513
Din första länk ägnar sig uttryckligen åt att debunka att kärnvapensprängningar skulle kunna utgöra en risk och den andra tar vad jag kan se inte upp dessa alls. Mot dessa står då att en anonym skribent på Flashback hänvisar till en lika anonym expert som han påstår sig talat med.

Är det så att Mt. Paektu är på väg att få ett utbrott beror det på hur magmakammare mycket längre ned i marken fylls och det är inget vi kan påverka. Vi tycker att kärnvapen är så stora, men jämfört med geologiska krafter är de flugfjärtar. Inte ens om det skulle få ett utbrott handlar det vad jag kan se mer än om ett i Mount St Helens klass. Kanske kyler jorden någon tiondels grad ett par år, men någon " total förmörkelse på halva jordklotet" är det inte att tala om. För något sådant skulle vi behöva utbrott i Yellowstone. (Eller globalt kärnvapenkrig)

Vad som skulle kunna hända är större ras i utrymmena Nordkorea använt för sina test så det sprids lite extra radioaktivitet.
Citera
2019-01-04, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
HUMINT är väl annars den minst gångbara av möjliga källor. SIGINT, SATINT, ELINT osv är väl föga problematiskt, och jag kan inbilla mig att det numera går att komma över NETINT också. Han, tillsammans med en dedikerad kader, vill naturligtvis hålla koll på vad som händer utanför landets gränser och kan de komma åt det så kan de utifrån också komma åt dem. De har säkert hårda procedurer med att enbart använda airgap för inhemsk kommunikation, men människor är människor, någon jävel kommer att gör ett misstag och då får man ju tillgång till deras hård diskar.
Bland andra RFA har källor i landet som de förser med mobiltelefoner.
Ofta rapporterar RFA om händelser som senare bekräftas av andra källor, så en viss HUMINT finns i NK utöver den (begränsade) militära.
Citera
2019-01-04, 11:00
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Ofta rapporterar RFA om händelser som senare bekräftas av andra källor, så en viss HUMINT finns i NK utöver den (begränsade) militära.

Intressant, det kände jag inte till. Men de måste iväg till kinesiska gränsen då för att kunna ringa in sina rapporter, eller?
Citera
2019-01-04, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Din första länk ägnar sig uttryckligen åt att debunka att kärnvapensprängningar skulle kunna utgöra en risk och den andra tar vad jag kan se inte upp dessa alls. Mot dessa står då att en anonym skribent på Flashback hänvisar till en lika anonym expert som han påstår sig talat med.

Är det så att Mt. Paektu är på väg att få ett utbrott beror det på hur magmakammare mycket längre ned i marken fylls och det är inget vi kan påverka. Vi tycker att kärnvapen är så stora, men jämfört med geologiska krafter är de flugfjärtar. Inte ens om det skulle få ett utbrott handlar det vad jag kan se mer än om ett i Mount St Helens klass. Kanske kyler jorden någon tiondels grad ett par år, men någon " total förmörkelse på halva jordklotet" är det inte att tala om. För något sådant skulle vi behöva utbrott i Yellowstone. (Eller globalt kärnvapenkrig)

Vad som skulle kunna hända är större ras i utrymmena Nordkorea använt för sina test så det sprids lite extra radioaktivitet.

Länkarna var endast till för att ge bakgrundsinfo om de undersökningar som gjorts och för att belysa det faktum att de sakkunniga inte är eniga om eller kan bedöma sannolikheten för ett kommande utbrott av den befintliga vulkanen och inget annat.

Geologen jag samtalade med tillhör de som ser risker med att utföra sprängningar även i den lilla klassen 5-10 MT som man uppskattar att Nordkoreas laddningar var. Det finns andra som hävdar att man måste upp till 40-50 MT om något skall hända ÖHT. Det finns till och med de som hävdar att inte ens 100-150 MT skulle ha några följder.

Jag har inte kunskap som gör att jag kan bedöma sannolikheten i något avseende.

Du kanske är geolog eller seismolog? Eller rent av vulkantektoniker?
Citera
2019-01-04, 15:01
Medlem
Citat:

Svenska RFA?

Under tidigt 90 tal hade jag samarbete med Rymdbolaget och de sama sak när deras experter hade förelädningar på KTH.
De sa att ”Svenska” satelliter utnyttjades av andra. De kunde se att någon ibland utnjyttade satelliten, men kunde ej se vem.
Kanske RFA gör samma med NK satelliter.
Citera
2019-01-04, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Förändringar i de norra bergen i Nordkorea, oroar på nytt Internationella geologer och många Kineser!

En mindre jordbävning, (igen), tydligen på 2.8-3.0, inträffade tydligen bara för någon vecka sedan i bergen där Nordkorea genomfört sina provsprängningar.

Jag satt i mellandagarna på ett flyg bredvid en känd Skandinavisk geolog, med goda kontakter hos Kinesiska kollegor. Han meddelade att Kineserna är MYCKET oroliga för att Nordkoreas provsprängningar är orsak till den labilitet som börjat visa sig i denna bergskedja.

Man oroas för att katastrofal vulkanisk aktivitet kan sättas igång.

Riskerna för en total förmörkelse på halva jordklotet är det man oroas över.

Kim kanske blir orsak till en global katastrof utan att kärnvapnen kommer till direkt användning?

Total förmörkelse det låter som nuclear winter teorin på 80 talet. För en total förmörkelse på norra halvklotet krävdes 100 Stadsbränder som har kommit till pga 100 kärnvapen. Orsaken är sot från stadsbränderna.
Dock fick teorin problem efter 1a Kuwait kriget. De brinnande olje fälten släppte ut enorma mängder sot men man såg ingen relation till jordens temperatur.

Även om ett vulkan utbrott skulle ske in NK skulle det knappast bli en global katastrof. Det finns mycket större risker framför allt inom forskning av virus.
Senast redigerad av svensk0kina 2019-01-04 kl. 15:22. Anledning: Stav
Citera
2019-01-04, 15:27
Medlem
Citat:
Sorry, jag missade länken:
http://english.chosun.com/site/data/html_dir/2019/01/03/2019010301428.html

Tack, kanske stämmer det. Men det kommer ofta olika rykten som senare inte stämmer.
Citera
2019-01-04, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Svenska RFA?

Under tidigt 90 tal hade jag samarbete med Rymdbolaget och de sama sak när deras experter hade förelädningar på KTH.
De sa att ”Svenska” satelliter utnyttjades av andra. De kunde se att någon ibland utnjyttade satelliten, men kunde ej se vem.
Kanske RFA gör samma med NK satelliter.
Radio Free Asia som du förväxlade med FRA, å andra sidan anses FRA vara en av de skickligaste signalspaningsorganisationerna i världen så det är kanske inte omöjligt att de snappar upp ett och annat?
Citera
2019-01-04, 16:24
Medlem
Citat:
Intressant, det kände jag inte till. Men de måste iväg till kinesiska gränsen då för att kunna ringa in sina rapporter, eller?
Ja, fast det har blivit svårare de senaste året eftersom NK har installerat störsändare mot det kinesiska mobilnätet, i alla fall vid de mest befolkade områdena.
Citera
2019-01-04, 17:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Total förmörkelse det låter som nuclear winter teorin på 80 talet. För en total förmörkelse på norra halvklotet krävdes 100 Stadsbränder som har kommit till pga 100 kärnvapen. Orsaken är sot från stadsbränderna.
Dock fick teorin problem efter 1a Kuwait kriget. De brinnande olje fälten släppte ut enorma mängder sot men man såg ingen relation till jordens temperatur.
Hypotesen lever kvar och förhoppningsvis slipper vi testa den experimentellt. Bränderna i Kuwait visade sig för små för att lyfta upp sot i stratosfären vilket behövs för en utbredd och långvarig nedkylning.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_winter

Uppenbarligen räckte dock inte massiv bombning med i huvudsak konventionella bomber under WW II, Korea och Vietnam till för att ge någon nämnvärd nedkylning.
Citera
2019-01-05, 01:12
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ja, fast det har blivit svårare de senaste året eftersom NK har installerat störsändare mot det kinesiska mobilnätet, i alla fall vid de mest befolkade områdena.

Och även det måste rimligen vara ett tecken på ökad nervositet? Störsändare måste vara starka och drar väl en hel del ström, inte exakt en överskottsvara i landet. Således högt prioriterat och med förtur. LEMMOR är ju inne på att landet närmar sig den oundvikliga implosionen, och detta är kanske ett tecken som pekar i den riktningen.
Citera
2019-01-05, 08:32
Medlem
Citat:
Och även det måste rimligen vara ett tecken på ökad nervositet? Störsändare måste vara starka och drar väl en hel del ström, inte exakt en överskottsvara i landet. Således högt prioriterat och med förtur. LEMMOR är ju inne på att landet närmar sig den oundvikliga implosionen, och detta är kanske ett tecken som pekar i den riktningen.
Information går ju numera i båda riktningarna och
ocensurerad information som går stick i stäv med en diktaturregims propaganda kommer förr eller senare att bidra med dess fall.

Jag minns SS hätska argumentation för att hålla Nordkorea slutet, och mellan raderna kunde man läsa hans fruktan för regimens fall om det skulle misslyckas. Den rädslan finns nog inte bara hos honom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in