Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Din första länk ägnar sig uttryckligen åt att debunka att kärnvapensprängningar skulle kunna utgöra en risk och den andra tar vad jag kan se inte upp dessa alls. Mot dessa står då att en anonym skribent på Flashback hänvisar till en lika anonym expert som han påstår sig talat med.
Är det så att Mt. Paektu är på väg att få ett utbrott beror det på hur magmakammare mycket längre ned i marken fylls och det är inget vi kan påverka. Vi tycker att kärnvapen är så stora, men jämfört med geologiska krafter är de flugfjärtar. Inte ens om det skulle få ett utbrott handlar det vad jag kan se mer än om ett i Mount St Helens klass. Kanske kyler jorden någon tiondels grad ett par år, men någon " total förmörkelse på halva jordklotet" är det inte att tala om. För något sådant skulle vi behöva utbrott i Yellowstone. (Eller globalt kärnvapenkrig)
Vad som skulle kunna hända är större ras i utrymmena Nordkorea använt för sina test så det sprids lite extra radioaktivitet.
Länkarna var endast till för att ge bakgrundsinfo om de undersökningar som gjorts och för att belysa det faktum att de sakkunniga inte är eniga om eller kan bedöma sannolikheten för ett kommande utbrott av den befintliga vulkanen och inget annat.
Geologen jag samtalade med tillhör de som
ser risker med att utföra sprängningar även i den lilla klassen 5-10 MT som man uppskattar att Nordkoreas laddningar var. Det finns andra som hävdar att man måste upp till 40-50 MT om något skall hända ÖHT. Det finns till och med de som hävdar att inte ens 100-150 MT skulle ha några följder.
Jag har inte kunskap som gör att jag kan bedöma sannolikheten i något avseende.
Du kanske är geolog eller seismolog? Eller rent av vulkantektoniker?