Citat:
Ursprungligen postat av EZS0N
Ok! tack så mkt

du pratar om slutartid/bländare också. Jag har knappat lite på kameran och jag ser att man kan ändra ISO-känsligheten från 100-1600 (och HI1?). Jag har testat lite fram och tillbaks å fattar hur det påverkar bilden, men är det detta som är att ändra "slutartid/bländare" som du snackade om?
Sen funderade jag lite över det med exponeringskompensationen, att göra bilden ljusare eller mörkare, det innebär alltså typ att man "dämpar" färgerna om man kan säga så?!
Ser även att kameran själv markerar sk "högdagrar" när man kollar på bilden i displayen!
Ja, egentligen är det oftast slutartid/bländare man ändrar när man justerar exponeringskompensationen, men det är mer komplicerat än så:
Det finns 3 faktorer som avgör hur mycket ljus som träffar, eller egentligen påverkar sensorn i en given miljö:
*Bländare (öppningsstorlek)
*Slutartid (öppningstid)
*ISO (hur mycket sensorn reagerar på en given ljusmängd)
Det fina med en modern kamera är att man inte behöver ställa in alla tre variabler själv, utan man ställer in hur ljus man vill ha bilden (exponeringskompensation), så kan kameran fixa resten. Det är så kameran funkar i autoläget.
Vad du ska göra, är att ställa in din kamera efter vad herr Rockwell rekommenderar (möjligen med undantag för vad han säger om färgbalansen, vivid +3 blir rätt vilt), och sedan fota i P-läget.
Vad kameran då gör är att låta dig bestämma hur du vill ha förhållandet mellan bländare och slutartid med hjälp av ratten uppe till höger, och sedan bestämmer den iso åt dig, upp till en gräns du satt. Börja med max 1600, där ser bilderna fortfarande någotsånär hyfsade ut.
Läs på vad som händer med skärpedjupet när man ändrar bländare, förslagsvis på fotosidan.se