2008-11-09, 21:00
Medlem
Dardels avatar
Jag fick 250 gram Parmigiano Riserva (1290 kr kilot sade prislappen, så jag antar att den är hyfsat bra!) av en vän. Någon som har några serveringstips eller förslag på tillbehör?
Citera
2008-11-09, 21:03
Medlem
Är den som den är med passande dryck, ev med några droppar bra balsamico.
Citera
2008-11-10, 10:30
Medlem
Omygawds avatar
Instämmer med följande skrivare. Prova ev att köpa/laga en balsamicoreduktion som du skvätter lite på ostbitarna. Och servera med ett kraftfullt rödvin, kanske ett amarone.
Citera
2008-11-10, 23:04
Medlem
Dardels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omygawd
Instämmer med följande skrivare. Prova ev att köpa/laga en balsamicoreduktion som du skvätter lite på ostbitarna. Och servera med ett kraftfullt rödvin, kanske ett amarone.

Tack för tipsen. Jag hällde upp en liten skvätt "trögflytande" balsamico på tallriken och använde som dipp, men upptäckte efter ett litet tag att smaken är för bra i sig själv för att förorena den.
Citera
2008-11-10, 23:59
Medlem
Koka en fin pasta av valfritt slag och riv över massor av osten och rör ner en äggula och massa svartpeppar på och njut!
Citera
2008-11-11, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadlus
Koka en fin pasta av valfritt slag och riv över massor av osten och rör ner en äggula och massa svartpeppar på och njut!
Alltså, det var ju inte "vanlig" jävla parmigiano reggiano han hade fått, det vore väl lite synd att använda den här som "pastakrydda". Jag har egentligen inget att tillföra efter TS sista inlägg, mums.
Citera
2008-11-11, 12:12
Medlem
TonyAdamss avatar
Sådana vänner ska man hålla sig väl med!

Mitt tips, som TS visserligen verkar ha greppat, är att äta den "plain", dvs som den är rakt upp och ner!

Att använda den i pasta vore nästan att häda...
Citera
2008-11-12, 13:11
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reference
Alltså, det var ju inte "vanlig" jävla parmigiano reggiano han hade fått, det vore väl lite synd att använda den här som "pastakrydda".

Jo, det är ofta en av poängerna det italienska köket. Enkel basvara med ett exklusivt tillbehör och/eller exklusivt vin till det. Pasta med hyvlad färsk tryffel är tex sanslöst gott. Just i fallet pasta är det egentillverkad färsk som i så fall gäller snarare än Barilla. Däremot är det kanske lite slös med lyx-Parmesan som en ingrediens i en risotto.
Citera
2008-11-12, 13:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reference
Alltså, det var ju inte "vanlig" jävla parmigiano reggiano han hade fått, det vore väl lite synd att använda den här som "pastakrydda". Jag har egentligen inget att tillföra efter TS sista inlägg, mums.
Frågan är hur många känner skillnaden om det ens är någon sådan i var mans mun .

Jag har ibland smakat diverse dyra och exklusiva ost-/skinksorter som hade betingat plånboken på avsevärda belopp. Det är få gånger som jag blivit verkligen imponerad. Faktum är att en vanlig Prag- eller Schwarzwaldskinka smakar enligt min åsikt bättre än många parma-/serranoskinkor. OK, jag vet att de tillverkas på olika sätt och har olika smakteologier bakom sig. Men ändå!

~Paul~
Citera
2008-11-12, 23:10
Medlem
pojoels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Jo, det är ofta en av poängerna det italienska köket. Enkel basvara med ett exklusivt tillbehör och/eller exklusivt vin till det. Pasta med hyvlad färsk tryffel är tex sanslöst gott. Just i fallet pasta är det egentillverkad färsk som i så fall gäller snarare än Barilla.
Exakt. Visst kan det vara trevligt att tugga på lyxparmesan, men tänk på hur både doft och smak blommar ut när osten värms upp i sällskap med en fin pasta och en god olivolja!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in